SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.
Marzenie o dobrze płatnej pracy w Holandii jest bliższe, niż myślisz, a jego realizacja wcale nie musi wiązać się z wysokimi prowizjami dla agencji zatrudnienia. Samodzielna organizacja wyjazdu zarobkowego daje nie tylko ogromną satysfakcję, ale również pełną kontrolę nad całym procesem i pozwala zaoszczędzić znaczną sumę pieniędzy.
Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.
Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Budowanie stabilnej pozycji na rynku dla zarządów firm jest jak układanie puzzli. Trzeba dopasować do siebie wiele elementów, żeby całość harmonijnie funkcjonowała. Wśród wszystkich ważnych firmowych spraw, skupionych wokół osiągania jak najlepszych wyników, kwestia atmosfery w niej panującej często spychana jest na pozycję marginalną. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Jaki wpływ na funkcjonowanie firmy mają zachodzące w niej relacje?
Wbrew pozorom, za zadowolenie klientów i odbiorców usług odpowiedzialna jest nie tylko organizacja firmy i jakość jej zarządzania. W dużej mierze, zainteresowanie klientów naszą ofertą zależne jest od zaangażowania i podejścia pracownika do wykonywanych obowiązków. To z kolei warunkowane jest jego samopoczuciem w miejscu pracy.
Atmosferą nazywamy wzajemne relacje i zachowania zachodzące zarówno pomiędzy pracownikami, jak i kierownictwem, we wzajemnych kontaktach. Dzieli się ją na dobrą, złą i obojętną. Są dwa czynniki wpływające na dobrą atmosferę w miejscu pracy: relacje na linii pracownik - pracownik i druga, ta trudniejsza forma komunikacji, między przełożonym , a jego podwładnymi. Jeżeli kontakty te uznajemy za pozytywne, wtedy możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z dobrą atmosferą. Utrzymanie pozytywnych kontaktów jest niezwykle istotne, choćby ze względu na fakt, że bardzo dużą część naszego życia poświęcamy właśnie na pracę. Skupiamy na niej naszą siłę oraz energię, aby realizować powierzone zadania na jak najwyższym poziomie, w związku z czym nie powinny rozpraszać naszej uwagi żadne sytuacje stresowe. Plusów płynących z przyjemnej atmosfery w pracy jest wiele, na pierwszy plan wysuwają się tutaj:
Inicjatywa do budowania życzliwych relacji powinna wyjść przede wszystkim ze strony przełożonego, ponieważ to on jest osobą z której przykład biorą jego podwładni. Dobry szef powinien dbać nie tylko o zysk firmy, ale także doceniać osoby, które na ten zysk pracują. Tutaj pojawia się kwestia nagradzania, w większości przypadków stosowany jest system jednolitych nagród dla wszystkich pracowników. Jednak taka forma nie zawsze się sprawdza, ponieważ nie dla każdego jednakowa nagroda będzie miała taką samą wartość. Poza tym każdy indywidualnie wycenia swój wkład w pracę. Jeżeli ktoś ma poczucie, że robi więcej niż pozostali, a zostanie nagrodzony w taki sam sposób, może to doprowadzić do jego niezadowolenia i później frustracji.
Człowiek wrzucony w nowe środowisko o wiele lepiej poczuje się, gdy ktoś wyciągnie do niego pomocną dłoń. Tutaj szef ma szansę popisania się swoją otwartością. Powinien zadbać o miłe powitanie nowej osoby, wykazać chęć pomocy i wsparcia, przy wprowadzaniu nowego pracownika w zakres jego obowiązków, jak i w trakcie pozostałych etapów współpracy. Zakres obowiązków każdej osoby w firmie powinien być jasno określony, w ten sposób uniknie się zbędnych konfliktów i stresującego zamieszania. Zapobiegną temu również jasno formułowane polecenia i unikanie wszelkich niejasności.
Kolejnym krokiem w stronę pozytywnych relacji w miejscu pracy jest umożliwienie podwładnym rozwoju.Organizowanie, bądź wysyłanie ich na specjalistyczne szkolenia, kursy, coachingi, wpłynie nie tylko na umiejętności, czy wiedzę pracowników, ale także na ich pewność siebie. Przy takich działaniach szef musi wykazać się również zdolnością dopasowania wykształcenia i kompetencji pracownika do obowiązków i poleceń, które będą przez niego wykonywane. Nadmiar pracy spoczywający na barkach jednej osoby, również wpłynie negatywnie na jej stosunek do pracy.
Wzory idą z góry - jeżeli pracodawca ma negatywny stosunek do wykonywanych obowiązków, klientów lub zespołu, którym zarządza, musi liczyć się z tym, że osoby, które zatrudnia mogą przejąć jego złe nawyki i będą cechować się podobnym stosunkiem.
Wiemy już jak dużą odpowiedzialność za dobrą atmosferę w firmie ponosi osoba nią zarządzająca, a co z drugą stroną? Na to jak czujemy się w naszej pracy, największy wpływ ma osoba siedząca po przysłowiowej - drugiej stronie biurka. To z nią mamy najczęstszy kontakt, to ona w pierwszej kolejności posłuży nam radą, a być może nawet nawiążemy z nią relacje bardziej prywatne. Dlatego lepiej ze sobą współpracować, niż rywalizować - w końcu gracie do tej samej bramki. Zasady budowania pozytywnych relacji w pracy, niczym nie różnią się od tych z życia codziennego: bądź życzliwy, przyjazny, otwarty na ludzi, w razie potrzeby przyjdź z pomocą, a w przyszłości z pewnością ktoś obdarzy cię tym samym. Pozytywne kontakty międzyludzkie nie lubią plotek, więc dobrze jest się jej wystrzegać i nie oceniać innych po pozorach.
Przyjaznej atmosfera jest już nie tylko przywilejem lub życzeniem każdego pracownika, ale od 2009 roku wręcz należącym się im prawem. Dokonana została wtedy nowelizacja kodeksu pracy w której zaznaczono, że tworzenie wrogiej, zastraszającej atmosfery jest takim samym molestowaniem jak naruszenie godności i cielesnej nietykalności. Prawo to dotyczy zarówno rozpowszechniania plotek na czyjś temat, jak i negatywnych komentarzy.
Każdy jest współodpowiedzialny za atmosferę panującą w miejscu, w którym pracuje, budujmy ją więc w myśl zasady:traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być potraktowany.
Autor:
Katarzyna Rolnik
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.