Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Każdy z poradników o pisaniu CV wspomina o literówkach, braku klauzuli o poufności danych osobowych, nieprofesjonalnym zdjęciu i innych oczywistych błędach.
Jeśli masz już kilka lat doświadczenia i aplikujesz na poważne stanowisko, pewnie wiesz jak unikać tych podstawowych niedociągnięć. Są jednak błędy, które popełniają nawet kandydaci z wieloletnim stażem. Unikaj ich, a zaczniesz chodzić na rozmowy znacznie częściej.
1. Niedopasowanie CV do ogłoszenia
Niewielu kandydatów analizuje poprawnie ogłoszenia, które pracodawcy umieszczają w sieci. W ogłoszeniu znajdziesz mnóstwo przydatnych informacji o profilu stanowiska, poszukiwanych umiejętnościach, a także dodatkowych elementach. Stwórz CV, które odpowie na jak najwięcej wymagań z ogłoszenia. Przykłady?
- Jeśli w ogłoszeniu jest wymagane doświadczenie w zarządzaniu zespołem, wspomnij, iloma osobami zarządzałeś.
- Jeśli pracodawca poszukuje osoby z doświadczeniem w sprzedaży B2B, podkreśl swoje dokonania na tym polu, zamiast wpisywać 'realizacja planów sprzedażowych'
Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek, tu zobaczysz jak dopasować curriculum vitae do ogłoszenia.
2. Te informacje usuń z CV...
Zwróć szczególną uwagę, kto jest jego adresatem twojego CV. Zastanów się, jakie doświadczenia będą kluczowe przy rekrutacji na poszukiwane stanowisko. Twoje CV powinno zawierać tylko ważne informacje i umiejętnie je podkreślać.
Nie rozwadniaj treści zbędnymi szczegółami. Jeśli aplikujesz na stanowisko specjalistyczne, nie skupiaj się na dawnych obowiązkach, które nie są z nim bezpośrednio związane. Skróć również listę umiejętności i kursów do pozycji, które przydadzą ci się na nowym stanowisku.
3. Brak podsumowania zawodowego
Krótkie podsumowanie najważniejszych osiągnięć oraz informacja o poszukiwanej pracy powinny znaleźć się na górze życiorysu. Dzięki temu podkreślisz swoje dokonania i pokażesz pracodawcy, że CV tworzyłeś specjalnie na dane stanowisko. W Anglii i Stanach Zjednoczonych to nieodłączny element każdego życiorysu. Opisz w maksymalnie 4 zdaniach, kim jesteś i dlaczego aplikujesz na dane stanowisko.
4. Jeśli jedyne cyfry w Twoim CV to numer telefonu - czas na zmiany
CV rzadko zawierają mierzalne osiągnięcia, które pokazują pracodawcy prawdziwą wartość kandydata. Jeśli aplikujesz na stanowisko przedstawiciela handlowego, napisz, jak skutecznie realizowałeś cele sprzedażowe albo ilu kluczowych klientów pozyskałeś w określonym czasie.
Umiejętne pokazanie sukcesów w postaci procentów wzrostu, zaoszczędzonych środków itp. odróżni cię od innych kandydatów. Cyfry mają magiczną moc przyciągania, dlatego dodaj je wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Uważaj, aby nie zdradzić poufnych danych. Jeśli opisujesz swoje dokonania, używaj procentów, a nie konkretnych liczb z budżetu firmy.
5. Informacje, które można znaleźć w sieci są sprzeczne z CV
Czy CV opowiada tę samą historie, co twoje profile społecznościowe? Brak spójności w informacjach, jakie można znaleźć o kandydacie, to coraz częstszy błąd.
Zwróć uwagę, czy twoje CV zawiera te same informacje, co profil na LinkedIn albo Goldenline. Jeżeli rekruter znajdzie rozbieżności w latach doświadczenia, znajomości języków czy nawet miejscach pracy, twoja aplikacja może wzbudzić wątpliwości.
Jeśli w CV opisujesz się, jako osoba ambitna i pracowita, oznaczenie miejsca zatrudnienia, jako 'Szlachta nie pracuje' na Facebook nie jest najlepszym pomysłem. Zwracaj uwagę na detale dotyczące swojej obecności w sieci. Możesz zepsuć dobre wrażenie, jeszcze zanim trafisz na rozmowę.
Autor: Piotr Sosnowski
Wtorek, 03 lutego 2015
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.