Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Dlaczego pracownicy są niezadowoleni ze swojej pracy? Najczęstsze powody to nieodpowiedni zakres kompetencji, ograniczone możliwości rozwoju oraz złe relacje ze współpracownikami lub przełożonymi. Czasami po prostu nie czujesz się dobrze w swojej firmie. Sprawdzenie, czy nie jesteś pracownikiem "na wylocie" jest prostsze niż myślisz. Po czym poznać, że czas zacząć ratować karierę?
1. Czujesz, że się nie rozwijasz
Przez ostatnie pół roku lub dłużej nie nauczyłeś się niczego nowego, a swoje obowiązki wykonujesz automatycznie? Poczucie braku rozwoju jest pierwszą lampką ostrzegawczą, której lepiej nie ignorować. Niekoniecznie musisz rezygnować z pracy, ale z pewnością potrzebujesz nowych wyzwań.
Co zrobić? Porozmawiaj z przełożonymi o potrzebie rozwoju. Twoją motywację do pracy będzie można wykorzystać przy innych zadaniach, a Ty poczujesz, że Twój zakres kompetencji rośnie.
2. Wydaje Ci się, że każdy ma lepszą pracę niż Ty
To drugie stadium, które zawsze zauważam u kandydatów, którym pomagam w InterviewMe. Rozmawiasz ze znajomymi i wydaje Ci się, że każdy z nich ma lepszą pracę? Obserwujesz profile LinkedIn znajomych i łapiesz się na tym, że zazdrościsz im ich zakresu obowiązków? Jeśli tak, musisz bardzo poważnie zastanowić się nad swoją pozycją.
Co zrobić? Zobacz na LinkedIn przebieg kariery osób, które Cię inspirują i zaplanuj swoją w podobny sposób. Pamiętaj, żeby Twoje plany były możliwe do spełnienia i uwzględniały Twoje obecne stanowisko.
3. Źle czujesz się w niedzielne popołudnie
Może to nie poniedziałek jest zły tylko Twoja praca? Jeżeli już w niedzielę czujesz się niekomfortowo na myśl o pójściu do pracy, zastanów się, czy to dobre miejsce dla Ciebie.
Co zrobić? Dobrze zaplanuj poniedziałkowe zadania już w piątek. Wpraw się w dobry nastrój udanym weekendem, odpowiednią muzyką etc. Te banalnie proste porady często pozytywnie wpłyną na poniedziałkowy nastrój. Po prostu zmierz się z nim!
4. Źle czujesz się w towarzystwie ludzi z pracy
Czy omijasz piwo ze znajomymi z pracy szerokim łukiem? Męczą Cię 'pracowe' rozmowy i wszystko, co jest związane z pracą? Twój zespół powinien być dla Ciebie ważnym elementem pracy. Jeżeli kiedyś dobrze odnajdowałeś się w towarzystwie współpracowników, a teraz jest Ci z nimi kompletnie nie po drodze, to może być jeden z symptomów.
Co zrobić? Spróbuj się przełamać i zintegrować ze współpracownikami. Czasami wspólne wyjście może rozluźnić napiętą atmosferę w pracy lub pokazać Ci, że nie tylko Ty masz problemy, które Cię frustrują.
5. Nie wyrabiasz się z terminami w pracy
Większość zadań podświadomie odwlekasz i zabierasz się do nich w ostatniej chwil? Jeżeli kiedyś miałeś do wszystkiego ogromny zapał, a teraz dzień wlecze się niemiłosiernie, to znak, że tracisz motywację. Spróbuj zareagować!
Co zrobić? Wprowadź zasady zarządzania czasem i użyj jednego z programów pomocnych do planowania zadań (np. Trello, Basecamp). Postaraj się w nowym miesiącu pracy założyć cel terminowego oddania każdego zadania. Potraktuj to jak wyzwanie.
Jeżeli widzisz u siebie większość z powyższych symptomów i opisane porady nie działają, zrób rozeznanie na rynku pracy. Jeżeli źle czujesz się na swoim stanowisku, czasami jedynym rozwiązaniem może być zmiana pracy. Pamiętaj, że to powinien być Twój świadomy wybór. Ważne, aby dobrze zdiagnozować problem i uporać się z nim. W końcu najważniejszy w Twojej karierze jesteś Ty!
Czy znasz inne symptomy, które podpowiadają, że czas zmieniać pracę? Jak radzisz sobie z trudniejszymi chwilami na obecnym stanowisku?
Piotr Sosnowski
Na co dzień pracuję jako rekruter i pomagam innym znaleźć pracę razem z InterviewMe. Po godzinach słucham jazzu i oglądam czarno-białe filmy. Lubię ludzi i różnorodność. Odwiedź mojego bloga i znajdź lepszą pracę.
Poniedziałek, 15 września 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.