Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
Od ponad 20 lat łączymy ludzi z dobrą, legalną pracą w Holandii i Polsce. Bez względu na doświadczenie - znajdziemy coś dla Ciebie!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Czy na kreatywności da się zarobić? Chociaż obszar kultury nie kojarzy się z wielkimi pieniędzmi, droga od idei do biznesu wcale nie musi być kręta. Najważniejsza jest pasja, reszty można się nauczyć.
W kulturze nadmiaru, w dobie przesytu informacji i usług, kreatywność oraz innowacyjność mogą okazać się kluczem do sukcesu. Być kreatywnym nie oznacza tylko mieć głowę pełną pomysłów, ale także umieć spojrzeć na dane kwestie z wielu perspektyw.
To umiejętność zadawania pytań oraz szukania wsparcia. W biznesie - tak jak w tańcu - potrzebny jest partner, który wyzwoli pasję i nauczy kroków. Ktoś, kto pokaże jak przejść od "hurraoptymizmu" do działania, jak znaleźć skuteczne rozwiązanie do fantastycznego pomysłu.
Szansą dla młodych ludzi pragnących realizować swoje pasje i na tym zarabiać są projekty szkoleniowe i biznesowe. Przykładem jest projekt Akademii Leona Koźmińskiego "Przedsiębiorczość w sektorach kreatywnych" finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekty szkoleniowe uczą, jak skutecznie ukierunkować swoją pracę: jak się reklamować, pozyskiwać pieniądze, szukać klientów. Właśnie pieniądze bywają najczęściej problemem dla tych, którzy chcieliby zajmować się zawodowo rękodziełem i działalnością artystyczną. Wielu przeraża wizja samozatrudnienia, szczególnie w tak specyficznej branży, związanej z indywidualną twórczością, zdolnościami i talentem. Wynika to często z braku wiedzy z zakresu marketingu i zarządzania. Jak przyznaje Katarzyna Smogorzewska-Kowalska właścicielka firmy "Kejsa": - Utrzymuję się z projektowania ubrań - to pasjonujący, ale ciężki kawałek chleba. Moją życiową pasją było zawsze malowanie na jedwabiu. Wzięłam udział w projekcie szkoleniowym, bo chciałam rozwinąć swoje zdolności w zakresie zarządzania i nauczyć się czegoś nowego.
Szkolenia projektowe to nie tylko porządna dawka wiedzy, ale przede wszystkim możliwość spotkania innych ludzi. Pokłosiem projektu "PwSK" jest Stowarzyszenie "ProKreatywni" zrzeszające uczestników kursu. - Idea stowarzyszenia wynika z ogromnej potrzeby kontaktuTo była inicjatywa oddolna, którą gorąco wspieramy. Chcemy, aby ci kreatywni tworzyli cały ekosystem wokół szkoły, chcemy dalej z nimi współpracować. Zależy nam na stałym przepływie informacji, pomysłów, ludzi. Uczestnicy programu mogą potem na przykład wspólnie obsługiwać duże wydarzenie: jeden robi profesjonalny reportaż fotograficzny, drugi filmuje, inna osoba zajmuje się przygotowaniem plakatów i ulotek, kolejna tworzy dekorację, szyje kostiumy itp.
W dobie masowej produkcji wszystko, co unikatowe, nabiera szczególnej wartości.
- Wierzę, że przemysł kreatywny będzie przyszłością. Już teraz widać zwiększone zainteresowanie rękodziełem - opowiada Lidia Kostrzyńska, zajmująca się biżuterią witrażową oraz artystyczną pracą na szkle. Te zdania potwierdza Iwona Rypson, która łączy fotografię otworkową z nowoczesną obróbką cyfrową - Postęp techniczny sprawił, że prawie każdy ma dziś własny aparat i może robić dowolne zdjęcia. Metoda otworkowa jest natomiast sposobem na wyróżnienie. Jedna z agencji reklamowych potrzebowała ciekawych zdjęć do katalogu. Zgłosili się do mnie, bo mieli pewność, że dostaną coś absolutnie niepowtarzalnego. Liczy się oryginalność - komentuje. O tym, że opinie te nie są tylko optymistycznymi przewidywaniami, mówi dr Kaczmarek-Kurczak, wedle którego zapotrzebowanie na dobra luksusowe będzie stale wzrastać - Oczywiście wzrost zainteresowania nie dotyczy całej Polski, ale Warszawa, część Śląska, Kraków czy Trójmiasto to miejsca, które otwierają się na sektor kreatywny - podkreśla.
Projekty szkoleniowe, takie jak "Przedsiębiorczość w sektorach kreatywnych" nie są skierowane do każdego, ale wspierają konkretne osoby i pomysły. O wyjątkowości takich inicjatyw świadczy również fakt, że biznesy kreatywne mają szansę szybkiego rozwoju i możliwość łatwego wejścia na rynki międzynarodowe. Ten rodzaj przedsiębiorczości oparty jest bowiem na talencie jednej osoby, zaś oferowane produkty i usługi podobają się wszędzie. Można je sprzedawać od ręki, nie potrzeba wielkich działań promocyjnych. Własny biznes to spore ryzyko, zdarzają się miesiące zysków i miesiące strat, ale należy pamiętać, że kreatywność jest po to, aby omijać problemy. Przygotowanie, motywacja i odpowiednie wsparcie - kreatywne wykorzystanie tych czynników pozwala odkryć prawdziwe bogactwo możliwości.
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
