Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.
Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.
Budowanie silnej marki pracodawcy to dziś jedno z najważniejszych wyzwań dla firm z sektora MŚP. Konkurencja o talenty jest duża, a pracownicy coraz częściej wybierają pracodawców nie tylko ze względu na wynagrodzenie, ale też na kulturę organizacyjną, transparentność i dbałość o dobrostan zespołu. Jednym z mniej oczywistych, a jednocześnie niezwykle praktycznych elementów employer brandingu okazuje się prawidłowa ewidencja czasu pracy. To rozwiązanie, które - jeśli wdrożone w sposób nowoczesny i przyjazny - może realnie wpływać na zaangażowanie oraz lojalność pracowników.
Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji - wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions 'The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them'. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Czym jest test psychologiczny i jak go stosować? Skąd mieć pewność, że oferowane na rynku testy są obiektywne, rzetelne i trafne? Na te pytania trudno sobie odpowiedzieć bez sięgania do wiedzy fachowej: możemy jedynie przypuszczać, że właśnie z takimi mamy do czynienia.
Warto więc sięgnąć do pojęć i teorii związanych z testami, aby upewnić się czy nasze odczucia są uzasadnione. Zanim pojawią się konkretne definicje, należy zwrócić uwagę na znaczenie i przydatność testów psychologicznych.
Testy, które zostały skonstruowane w sposób poprawny, a ich wyniki równie poprawnie zinterpretowane, w istotny sposób podnoszą precyzję badań psychologicznych. Jednak nie wszystko, co posiada na pierwszy rzut oka wygląd testu psychologicznego, takim testem jest w rzeczywistości. Poniżej przedstawiono definicje, które w sposób bardzo dokładny opisują profesjonalnie skonstruowany test. Jednak warto zauważyć, iż autor każdej z nich nieco inaczej przedstawia swój punkt widzenia.
Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne sformułowało to pojęcie w następujący sposób: "Test psychologiczny jest specyficzną procedurą diagnozowania. Może on być [b]zbiorem zadań lub pytań, które - w standardowych warunkach - mają wywoływać określone rodzaje zachowań i dostarczać wyników o pożądanych właściwościach psychometrycznych, tj. posiadających wysoką rzetelność i wysoką trafność."
Definicja autorstwa Elżbiety Hornowskiej mówi, że "Test psychologiczny jest to narzędzie pozwalające na uzyskanie reprezentatywnej próbki zachowań, o których można przyjąć, że są one wskaźnikami interesującej nas cechy psychologicznej. Jest to narzędzie obiektywne, wystandaryzowane, trafne, rzetelne i znormalizowane, wyposażone w reguły obliczania wartości mierzonej cechy psychologicznej oraz jasno określające zakres i rodzaj dopuszczalnych zachowań ze strony diagnosty."
Inna definicja, sformułowana przez Mieczysława Choynowskiego jest następująca: "Testy to zbiory pytań lub sytuacje, służące do badania własności jednostek lub grup ludzkich przez wywołanie u nich określonych obserwowalnych reakcji werbalnych lub niewerbalnych, będących w miarę możności reprezentatywnymi próbkami ich zachowania się."
Podsumowując można stwierdzić, iż test psychologiczny jest taką sytuacją (procedurą, narzędziem, zbiorem), która umożliwia sformułowanie obiektywnej i trafnej diagnozy jednostki w zakresie, który jest przedmiotem badania.
Należy pamiętać, że wyniki testów nie są jawne i powszechnie dostępne. Możliwość wglądu w nie ma jedynie osoba przeprowadzająca badanie, sam badany oraz ewentualnie psycholog, który ma za zadanie pomóc we właściwiej interpretacji otrzymanych wyników. Ponadto, w badaniu testowym osoba badana uczestniczy dobrowolnie, bez przymusu i ze świadomością celu, jakim jest ocena.
16 czerwca do Gazety Prawnej dołączony zostanie program z testami (na CD) wzorowanymi na profesjonalnych testach wykorzystywanych podczas rekrutacji lub wewnętrznych badań kompetencji w firmach.
Rozwiązanie testów i zapoznanie się z ich wynikami może być ciekawe i inspirujące zarówno dla osób poszukujących pracy, planujących swoją przyszłą karierę lub pracowników zastanawiających się nad sposobami rozwoju lub zmianami. Użytkownicy mają do dyspozycji test, którego wyniki wskazują do jakich zawodów lub zadań mają predyspozycje. Kolejne testy badają zdolności intelektualne: werbalne, symboliczne i przestrzenne. Można zbadać również swoje kompetencje zawodowe pod kątem umiejętności: podejmowania decyzji, zdolności do przywództwa w zespole, komunikacji, orientacji na klienta, otwartości, sumienności i sprawności organizacyjnej.
Wtorek, 10 czerwca 2008
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.