Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Pracownicy i ich wiedza to najcenniejszy kapitał firmy. Co zrobić aby go pomnażać? Inwestować w doskonalenie umiejętności i poszerzanie kompetencji. Jak? Szkoląc. Czy małą firmę na to stać?
Komputer i Internet to duet bez którego współczesna firma nie potrafiłaby funkcjonować. Zazwyczaj z jego pomocą załatwia się formalności związane z przelewami, realizacją zamówień, kontaktem z kontrahentami czy opłacaniem rachunków. Jednak zastosowań Internetu jest coraz więcej. Jednym z nich jest e-learning czyli nowoczesna, zdalna metoda uczenia, wspomagana komputerem podłączonym do sieci.
E-lerning funkcjonuje w różnych formach - może to być wsparcie tradycyjnej edukacji lub uczenie wyłącznie z wykorzystaniem komputera, kontrolowane przez system LMS czyli Learning Management System (system zarządzania nauczaniem). Metoda zdalnego nauczania bije rekordy popularności nie tylko na uczelniach, ale i w firmach. Czym e-learning kusi przedsiębiorców?
E-learning nie wymaga dużych nakładów finansowych, ponieważ nie zatrudniamy trenera lub wykładowcy, który poprowadzi szkolenie, nie wynajmujemy pomieszczenia ani sprzętu audio-wideo, nie płacimy za catering i nocleg, ponieważ wirtualnie szkolenie może odbywać się w dowolnym czasie i miejscu wyłącznie z pomocą komputera biurowego podłączonego do sieci.
Sukces i przydatność tradycyjnej formy szkolenia zależy w dużej mierze od ilości uczestników. Im mniej tym lepiej. E-learning omija ten problem, ponieważ nowoczesne rozwiązania informatyczne umożliwiają prowadzeni e-kursu dla dużej ilości osób. Jedynym warunkiem, który wpływa na jakość szkolenia jest wydajność serwera na którym funkcjonuje oprogramowanie platformy e-learningowej oraz szybkość łącza internetowego.
W małej firmie wyjazd kilku pracowników na szkolenie może stanowić problem. Dzięki e-learningowi szkolenie nie jest ograniczone ani terminem ani miejscem ani sztywnymi ramami czasowymi - można uczyć się tam gdzie jest komputer i Internet, o dowolnej porze. Elastyczność e-learningu pozwala więc dopasować czas szkolenia do planu pracy.
Zaawansowane systemy e-learningowe umożliwiają dopasowanie poziomu kursu do umiejętności uczestnika. Na bieżąco można sprawdzać stopień przyswojenia materiału, analizować wyniki testów, a co za tym idzie monitorować poziom nauczania i konsultować te części kursu, które sprawiły uczestnikowi najwięcej trudności.
Szklenia... niekończąca się opowieść. Bywa, że oglądanie slajdów i słuchanie komentarzy prelegenta skutecznie odstrasza od tradycyjnych szkoleń. E-learning oferuje dużo więcej, ponieważ podaje wiedzę w atrakcyjny sposób. Interaktywne ćwiczenia, filmy i animacje czy transmisja obrazu i dźwięku na żywo przyciąga uwagę, a co za tym idzie, wpływa na zwiększenie skuteczności zapamiętywania prezentowanych treści.
W firmach w których wymagane jest częste szkolenie personelu np. z powodu zmieniającej się oferty produktowej, e-learning może być bardzo cenny narzędziem wykorzystywanym do prowadzenia szkoleń w firmowych ekstra- lub intranetach.
Za działalnie e-learningu odpowiada system LCMS - Learning Content Management System. Dzięki LCMS można dodawać, edytować oraz administrować zawartość merytoryczną szkoleń m.in. tworzyć ćwiczenia, harmonogram kursu, sprawdzać testy, zamieszczać materiały naukowe. System LMS można także połączyć z systemami do zarządzania zasobami ludzkimi. Wówczas zyskujemy doskonałe narzędzie do budowania modeli kompetencyjnych.
Źródło: Komputerwfirmie.org, za: bankier.pl
Wtorek, 12 sierpnia 2008
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.