Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
Od ponad 20 lat łączymy ludzi z dobrą, legalną pracą w Holandii i Polsce. Bez względu na doświadczenie - znajdziemy coś dla Ciebie!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Zbliża się Dzień Energetyka, święto ponad 87 tys. pracowników w całej Polsce. Na podstawie badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska radzimy jak motywować pracowników tej branży.
Obawy i wyzwania
Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną, konieczność ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz niezbędne inwestycje w nowoczesne technologie to codzienność największych polskich przedsiębiorstw branży energetycznej. Do przeprowadzenia zmian niezbędni są jednak lojalni, efektywni i otwarci na innowację pracownicy. Tymczasem niepewność wśród nich rośnie. Eksperci wskazują dwie główne przyczyny: ogólne spowolnienie gospodarcze oraz rządowy plan prywatyzacji energetyki. Obawa przed zwolnieniem znacząco obniża stopień zaangażowania pracowników, szczególnie niższych szczebli, których w branży energetycznej jest najwięcej. Tymczasem to oni pracują na wizerunek i wartość firmy, o czym z pewnością powinni pamiętać menadżerowie i dyrektorzy, szczególnie w przypadającym na 14-ego sierpnia Dniu Energetyka.
Powstaje więc pytanie, jak skutecznie motywować pracowników, gdy nie można zaoferować im podwyżek, a budżety na świadczenia socjalne rosną zdecydowanie wolniej, niż parę lat temu. Z badań przeprowadzonych bowiem przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska wynika, że efekt netto zmian wielkości budżetów zakładowych funduszy świadczeń społecznych w 2009 w porównaniu do 2008 wynosi jedynie +2,5%.
Wykres 1. Deklarowana zmiana w budżetach ZFŚS w 2009 roku w porównaniu z rokiem 2008.
W dużych przedsiębiorstwach branży energetycznej, gdzie pracuje nawet kilka tysięcy pracowników, budowa dobrego systemu motywacyjnego, w którym każdy pracownik czuje się wyróżniony i doceniony w warunkach ograniczeń budżetowych jest zadaniem szczególnie trudnym.
Sprawdzone rozwiązania
Warto rozważyć, więc pozafinansowe świadczenia płacowe. Zalety takiego rozwiązania dostrzega większość pracodawców w Polsce. Ze wspomnianych powyżej badań wynika, że w roku 2008 94,8% badanych przedsiębiorstw wydała środki z ZFŚS na kupony, mniejszą popularnością cieszyło się dofinansowanie wypoczynku pracowników, świadczenia na rzecz dzieci czy imprezy kulturalne i sportowe. Świadczenia w formie kuponów wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61 proc.) oraz firmy zagraniczne (54 proc.) 48 proc. instytucji publicznych i 46 proc. firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac.
Wykres 2. Przeznaczenie środków z ZFŚS w 2008 roku:

Popularność talonów wśród dużych przedsiębiorstw, a takie dominują w sektorze energetycznym, wynika z łączenia korzyści pracodawców i pracowników. Takie rozwiązanie to mniejsze koszty dla pracodawcy, uproszczona forma księgowania i rozliczania wydatków, a także ograniczenie procedur administracyjnych. Kupony są też bardziej osobiste, niż gotówka. Z drugiej strony gwarantują satysfakcję pracownika, który sam decyduje, na co je przeznaczy. Jak wynika z badań, korzyści płynące z tej formy świadczeń pozapłacowych dostrzegają przede wszystkim firmy z co najmniej 250 pracownikami - to w ich budżetach kwoty przeznaczone na kupony najwięcej 2009 roku wzrosły najwięcej - o 18%. Menadżerowie największych polskich przedsiębiorstw wierzą, że rozwiązania łączące motywatory emocjonalne i materialne, pozwolą firmie przetrwać z lojalnymi i docenionymi pracownikami.
Źródło: Rowland.pl
Piątek, 24 lipca 2009
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.

