Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code - w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup 'IT World of Work 2025 Outlook'.
Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.
Dla wielu osób utrzymanie koncentracji przez cały dzień pracy stanowi nie lada wyzwanie. Bardzo często nawet kilka kaw wypitych w trakcie obowiązków nie wystarcza, aby utrzymać odpowiedni poziom energii. W takim momencie z pomocą przychodzą woreczki energetyczne. Dzięki swoim właściwościom pozwalają na skuteczne podniesienie poziomu energii, a przy tym są bezpieczne w stosowaniu.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Rozstania bywają trudne niezależnie od tego, czy w życiu prywatnym, czy zawodowym. Rozstając się z pracodawcą należy zachować klasę i pozostawić po sobie dobre wrażenie. Niezależnie od tego, czy zostaliśmy zwolnieni, czy sami zrezygnowaliśmy obowiązują nas te same zasady dobrego wychowania.
Zła atmosfera i konflikty towarzyszące takim momentom, mogą zmniejszyć nasze szanse na dobrą pracę w przyszłości. Skąd taki wniosek? Ano stąd, że świat i rynek pracy są mniejsze niż może nam się wydawać, a wszędzie w świecie znaczącą rolę odgrywają znajomości. Może się zdarzyć, że nasz przyszły pracodawca to świetny znajomy poprzedniego szefa, a temu z kolei zależy na wyrobieniu nam jak najgorszej opinii.
Rozmowa z przełożonym - powinna odbyć się w milej atmosferze. Taktownym zachowaniem będzie poinformowanie szefa o naszym zamiarze odpowiednio wcześniej. Pamiętajmy, że taka informacja może być kłopotliwa dla firmy, która stanie przed trudnym zadaniem - znalezienia za nas zastępstwa. Chociaż najczęściej i tak obowiązuje nas okres wypowiedzenia.Możemy także zaproponować kandydata na zastępstwo, może akurat ktoś w naszym otoczeniu poszukuje pracy i idealnie nadawałby się na to stanowisko. Wypowiedzenie powinno być spisane w krótkiej, aczkolwiek precyzyjnej formie. Wszystkie warunki muszą być jasno określone. Uzasadnienie rezygnacji z pracy nie jest konieczne. Mimo to,jeżeli przełożony sam zapyta dlaczego rezygnujemy, nie zagłębiajmy się zbyt mocno w szczegóły. Nie ma potrzeby, żeby wytykać mu w tym momencie popełniane błędy, skarżyć się na warunki pracy w firmie lub współpracowników, którzy mogą mieć później przez nas problemy. To jest chwila w której oszczędność słów zdecydowanie bardziej popłaca. Nawet jeżeli mamy ochotę wygarnąć wszystkim w firmie co o nich myślimy.
Najważniejsze jest podjęcie świadomej decyzji. Pamiętaj, że nie będzie od niej odwrotu, więc warto wcześniej zastanowić się kilka razy. Pochopne stwierdzenie : "Mam dość tej roboty, nie chce już tutaj pracować" - może być opłakane w skutkach. Natomiast, gdy stwierdzisz na drugi dzień, że podjęta decyzja nie była dobra i znów postanowisz udać się do szefa na rozmowę w celu odkręcenia całej sytuacji, osiągniesz cel odwrotny. Szef stwierdzi, że jesteś niepoważny i sam wręczy Ci wypowiedzenie. To bilet w jedną stronę. No chyba, że przełożony uzna, że nie chce stracić tak dobrego pracownika i od razu zaproponuje Ci awans i podwyżkę, byle byś tylko został w firmie.
Jeżeli zostałeś zwolniony tym bardziej zachowaj klasę i zimną krew. Oczywiście dla każdego jest to niemiła niespodzianka. Złość, przekleństwa i negatywne emocje nie poprawią sytuacji i raczej nie sprawią, że poczujesz się lepiej. Nawet jeżeli czujesz się niesprawiedliwie potraktowany panuj nad słowami. Gdy w nerwach zdarzy ci się przekląć lub obrazić przełożonego, podasz mu tylko kolejny argument do zwolnienia. Pokażesz ile naprawdę jesteś wart odchodząc z podniesioną głową.
Eleganckie rozstanie z obecnym miejscem pracy jest istotne zwłaszcza w momencie, kiedy sytuacja na rynku pracy nie przedstawia się zbyt ciekawie. Podejmując tak trudną decyzję trzeba pamiętać przede wszystkim o sobie - o tym co jest dla nas korzystne, a co mniej. W jej podjęciu przydatne mogą być odpowiedzi na poniższe pytania:
Powodów do odejścia z pewnością jest o wiele więcej, te powyższe to przypadki skrajne. W momencie kiedy praca negatywnie wpływa na zdrowie lub samopoczucie, bez wątpienia jest to powód do refleksji nad jej zmianą.
PO PIERWSZE: nie warto rezygnować w ciemno! Przed złożeniem wymówienia, porozglądaj się za nowym zajęciem.Nie byłoby dobrze, gdyby się okazało, że zostałeś na lodzie, bo w starej firmie drzwi są już zamknięte, a nowej nawet nie widać na horyzoncie. Chyba, że Twoje doświadczenie i branża w której się specjalizujesz są na tyle pożądane na rynku pracy, że nie musisz się martwić o brak zajęcia.
PO DRUGIE: jeżeli znudziły ci się wykonywane zadania, a pracujesz w większej firmie/ korporacji, może czas rozejrzeć się za nowym zajęciem w najbliższym otoczeniu. Spróbuj swoich sił w wewnętrznej rekrutacji lub spytaj w sąsiednim dziale, czy nie potrzebują kogoś do pracy. Dla kierownictwa lepiej zatrudnić osobę, która zna firmę i jej zwyczaje niż kogoś zupełnie zielonego.
PO TRZECIE: spraw by Cię dobrze wspominano. Zorganizuj na odchodne mały, słodki poczęstunek na który zaprosisz najbliższych współpracowników. W trakcie takiego spotkania będzie okazja podziękować wszystkim za współpracę, koleżeńskie wsparcie i dobrą atmosferę w pracy. To skromny gest, który na pewno zostanie doceniony i zapamiętany.
Rozstanie z firmą może w pewnym stopniu wpływać na Twój kolejny etap kariery. Referencje, które zostaną wystawione, kontakty w środowisku (zarówno Twoje jak i byłego pracodawcy), wspomnienie, które po sobie pozostawisz wśród współpracowników (którzy również mogą wspomnieć o Tobie odpowiednim osobą) - to wszystko kształtuje Twój wizerunek, jako dobrego pracownika.
Autor: Katarzyna Rolnik
Środa, 29 stycznia 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.