Poranna jazda samochodem do biura często przypomina wyścig z czasem. Korki uliczne, agresywni kierowcy i ciągły pośpiech tworzą koktajl stresu, który wpływa na nasze samopoczucie przez cały dzień. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo napięta podróż do pracy oddziałuje na ich późniejszą produktywność. Czy można temu przeciwdziałać i uczynić poranny dojazd mniej stresującym doświadczeniem?
Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code - w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup 'IT World of Work 2025 Outlook'.
Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Funkcjonowanie w społeczeństwie uwarunkowane jest naszymi umiejętnościami interpersonalnymi. Komunikacja i kompetencje społeczne ważne są zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Wielu pracodawców wymaga od swoich kandydatów umiejętności komunikacyjnych. Zazwyczaj jest to uzależnione od stanowiska, jakie ma objąć potencjalny pracownik. Coraz częściej jednak pracodawcom zależy na dobrej atmosferze w pracy, a jak powszechnie wiadomo, osoby komunikatywne szybciej rozwiązują konflikty i pokonują trudności w pracy. Łatwiej nawiązują relacje z innymi pracownikami, co pozytywnie wpływa na atmosferę i pracę zespołu.
Poprawna komunikacja ma szczególne znaczenie w pracy zespołowej. Umożliwia szybkie rozwiązywanie problemów i zapobiega kłótniom. Warto zapoznać się z podstawowymi zasadami, które mogą ułatwić nam pierwszy kontakt z pracodawcą i innymi pracownikami.
Pamiętaj, żeby podczas rozmowy:
Utrzymywać kontakt wzrokowy - w ten sposób budujesz zaufanie i pokazujesz, że jesteś zainteresowany, tym co mówi rozmówca. Ale nie wpatruj się zbyt intensywnie, możesz doprowadzić do tego, że osoba poczuje się zawstydzona i osaczona. Unikanie kontaktu wzrokowego sprawi, że twoje słowa stracą na autentyczności. To bardzo ważna i w zasadzie najistotniejsza zasada poprawnej komunikacji. Nie zapominaj o tym.
Być aktywnym rozmówcą - słuchaj uważnie swojego rozmówcy, realizuj funkcję fatyczną języka, czyli umiejętność służącą podtrzymaniu rozmowy. Zadawaj pytania otwarte, pokaż że rzeczywiście interesuje cię to, co mówi rozmówca. Nie zapominaj o swojej postawie, utrzymuj pozycję otwartą. Nie bądź nadekspresywny - możesz wystraszyć rozmówcę nadmierną gestykulacją i przestaniesz być traktowany poważnie.
Zwrócić uwagę na wymowę - staraj się mówić powoli i wyraźnie, tak aby każdy mógł zrozumieć cię bez dopytywania. Uważaj na głośność twojej wypowiedzi, powinieneś być słyszalny, ale nie wolno ci krzyczeć. Postaraj się dostosować do otoczenia - inaczej rozmawiamy na ulicy, a inaczej w biurze.
Słuchać uważnie - nie przerywaj rozmówcy, odnoś się bezpośrednio do jego wypowiedzi. Nie ignoruj jego zdania, pokaż, że darzysz go szacunkiem.
Uważać na emocje - W stanie dużego wzburzenia, czyli na przykład w nerwach, postaraj się jak najszybciej zakończyć rozmowę i powrócić do niej później, gdy emocje już opadną. Pamiętaj, że stres i nerwy to najgorsi doradcy!
Uśmiechać się i żartować - uśmiech to najlepszy przyjaciel rozmów. Spróbuj uśmiechać się, jak najwięcej, wtedy może twój rozmówca zarazi się od ciebie optymizmem. Poza tym uśmiechnięta i żartująca osoba odbierana jest pozytywnie.
Autor: Jagoda Stuła
Wtorek, 29 lipca 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.