Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Dobry pracownik to najcenniejszy kapitał firmy. Przedsiębiorcy, którzy głoszą tę tezę, dużą wagę przykładają do profesjonalnego przeprowadzania procesu rekrutacji. Warto poświęcić czas na dokładne przygotowanie każdego etapu, by w efekcie zatrudnić idealnego pracownika.
Małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie posiadają w strukturze organizacji wyspecjalizowanego działu HR - czyli fachowców, którzy w sposób profesjonalny zajmą się weryfikacją otrzymanych aplikacji i wyłonią spośród nich najlepszych kandydatów, a następnie przeprowadzą serię rozmów kwalifikacyjnych czy testów kompetencji. Głównym celom, stawianym procesowi naboru, towarzyszą takie hasła jak: szybko, tanio i na tyle efektywnie, by zatrudniona osoba spełniała w jak największym stopniu postawione wymagania. W związku z powyższym, przedsiębiorcy prowadzący mniejsze firmy decydują się głównie na zamieszczanie ogłoszeń w dodatkach o pracy w prasie lokalnej lub na tablicach internetowych giełd pracy. Niezwykle często wykorzystują też sieć kontaktów osobistych w celach rekrutacyjnych. Ponadto zamieszczają także ogłoszenia w urzędach pracy, biurach pośrednictwa pracy czy korzystają, z usług agencji doradztwa personalnego. Warto zatem zapoznać się z technikami i nowoczesnymi narzędziami wykorzystywanymi w procesie rekrutacji.
Prawidłowo przeprowadzona rekrutacja składa się z kilku podstawowych części:
- opisu stanowiska pracy wraz z charakterystyką profilu osobowego kandydata,
- umieszczenia ogłoszenia rekrutacyjnego w odpowiednich kanałach komunikacji,
- selekcji kandydatów,
- wprowadzenia nowo zatrudnionego pracownika do organizacji.
W pierwszym etapie polegającym na precyzyjnym przygotowaniu ogłoszenia, należy uwzględnić nazwę stanowiska i zakres obowiązków. W profilu osobowym kandydata uwzględnia się wymagany poziom wykształcenia, doświadczenie określone w latach, znajomość języków obcych i dodatkowe informacje, takie jak posiadane certyfikaty, szkolenia, kursy, zainteresowania. Niezwykle ważny jest również wybór miejsca, w którym zamieszczamy ogłoszenie, gdyż od tego zależy, czy informacja dotrze do właściwych osób. W zależności od stanowiska pracy i wymaganych kompetencji, firmy mogą umieszczać ogłoszenia m.in. w prasie, radiu, urzędach pracy, na stronach internetowych, tablicach ogłoszeniowych. Kluczowym elementem każdej rekrutacji jest proces selekcji kandydatów.
W tym obszarze pracodawcy mają do dyspozycji wiele metod sprawdzających wiedzę, kompetencje i predyspozycje do pracy na danym stanowisku. Do najczęściej stosowanych zalicza się rozmowę kwalifikacyjną, testy kompetencji, prezentacje, studium przypadku (tzw. case study) i Assessment Center. Pierwsza z wymienionych - rozmowa kwalifikacyjna - umożliwia pracodawcy zebranie dodatkowych informacji o kandydacie (ponad to, co zawiera CV i list motywacyjny). Osobiste spotkanie pozwala sprawdzić czy osoba ubiegająca się o pracę, posiada odpowiednie kwalifikacje oraz czy zatrudnienie kandydata przyniesie korzyści firmie.
Wywiad rekrutacyjny stanowi najważniejszy element procesu naboru nowego pracownika, choćby dlatego, że bez spotkania z kandydatem i możliwości osobistego zweryfikowania danych dotyczących prezentacji, sposobu wypowiedzi, łatwości nawiązywania kontaktu, odporności na stres, wzajemnej wymiany informacji dotyczących nawiązania współpracy, nie da się podjąć strategicznej decyzji o zatrudnieniu. Z tego też względu rozmowa kwalifikacyjna najczęściej przybiera formę wywiadu zawodowego, którego celem jest uzyskanie informacji uzupełniających dane pozyskane dzięki CV lub w wyniku zastosowania innych metod rekrutacyjnych. Wywiad zawodowy jest bardzo ważnym elementem profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej.
- Jest to świadomie i celowo kierowany przez osobę rekrutującą dialog, umożliwiający zdobycie istotnych informacji o kandydacie. Kandydat odpowiada wówczas na zadane pytania, pozwalające zweryfikować określone kompetencje, doświadczenie, wiedzę merytoryczną i jego nastawienie do pracy. Według badań przeprowadzonych przez Shackletona i Newella, 90% organizacji posługuje się przynajmniej jednym wywiadem podczas procesu selekcji kandydatów. - tłumaczy Małgorzata Marzec, Manager Projektu Unijnego HR - TestCV.com.
W celu zweryfikowania kwalifikacji i wiedzy aplikanta stosuje się także (w zależności od potrzeb firmy i umiejętności osoby rekrutującej) wywiad szczegółowy, wywiad ukierunkowany, wywiad sytuacyjny, etc. Przygotowuje się również specjalne zadania i ćwiczenia opracowane pod kątem danego stanowiska. Doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw stanowią w tym względzie testy kompetencji. Świetnie sprawdzają się one wówczas, gdy pracodawca nie jest w stanie zweryfikować wiedzy i umiejętności kandydata, np. w przypadku znajomości mało popularnego języka lub specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. Umożliwiają znaczną oszczędność czasu na etapie wstępnej selekcji, gdy musimy podjąć decyzję, którego kandydata warto zaprosić na rozmowę. Testy kompetencji z wielu dziedzin: informatyczne, językowe, komunikacyjne, oferuje np. innowacyjny portal www.testcv.com - Serwis zawiera kilkadziesiąt, wysokiej jakości testów kompetencji psychologicznych, logicznego myślenia i rozumienia tekstu, informatycznych, kompetencyjnych (podzielonych na konkretne branże i stanowiska) i ponad trzydzieści rodzajów testów językowych. Projekt dedykowany jest szczególnie małym i średnim przedsiębiorstwom z różnych branż, firmom doradztwa personalnego, a także indywidualnym użytkownikom, którzy chcieliby sprawdzić swoje kompetencje. - tłumaczy Michał Lipiecki, pomysłodawca projektu i prezes bs4 business solutions sp. z o.o.
W kontekście przeprowadzania procesu rekrutacji na stanowiska managerskie, niezwykle skuteczną techniką jest tzw. studium przypadku (case study). Metoda ta sprawdza rzeczywiste reakcje przyszłych managerów w wielu trudnych sytuacjach. Niejednokrotnie firmy wykorzystują w tym celu tzw. przypadki ,,z życia wzięte" - trudne rozmowy, kryzysowe sytuacje, problemy, z jakimi zmagało się przedsiębiorstwo.
Bardziej czasochłonne Assessment Center, stanowi kompleksowe centrum oceny przyszłego pracownika. Pracownicy AC (wykwalifikowane osoby obserwujące zachowania uczestników sesji Assessment Center) sprawdzają kompetencje kandydatów w trakcie kilkugodzinnej sesji. W obrębie tej metody można zlecić kandydatowi wykonanie dowolnego testu, przeprowadzić wywiad czy case study. AC jest wysoko cenioną metodą przez specjalistów w dziedzinie rekrutacji, ponieważ umożliwia zbadanie wielu kompetencji i wyłonienie osób o ponadprzeciętnych cechach i umiejętnościach. Do minusów należy czasochłonność i wysoki koszt.
Po zakończonym procesie selekcji i wyborze kandydata na dane stanowisko, należy go wprowadzić do organizacji. Można to zrobić na kilka sposobów, np. poprzez zamieszczenie imienia i nazwiska nowego pracownika w biuletynie zakładowym czy zorganizowanie specjalnego przyjęcia, podczas którego nowicjusz będzie miał okazję zapoznać się ze współpracownikami. Należy pamiętać o stopniowym wdrażaniu w obowiązki, np. poprzez szkolenie wstępne, na którym nowy pracownik zostanie poinformowany o celach, misji i wartościach firmy. Natychmiastowe rzucenie kogoś w wir pracy prowadzi do natłoku informacji, co w konsekwencji przyczynia się do dezorganizacji i zniechęcenia już na samym początku.
Nie ma wątpliwości co do tego, że proces rekrutacji jest skomplikowany i wymaga sporo kwalifikacji zarówno od pracodawcy, jak i kandydata. Warto jednak pamiętać, że im sumienniej przeprowadzona rekrutacja, tym większe zyski generowane przez nowo zatrudnionego specjalistę - właściwą osobę, na właściwym miejscu.
Więcej informacji na stronie: testcv.com
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.