Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
Od ponad 20 lat łączymy ludzi z dobrą, legalną pracą w Holandii i Polsce. Bez względu na doświadczenie - znajdziemy coś dla Ciebie!
Usługi księgowe dla sklepu internetowego to podstawa, szczególnie jeśli firma szybko się rozwija i obsługuje w skali każdego miesiąca coraz większą liczbę zamówień. Im więcej dokumentów księgowych do rozliczenia oraz im szerszy zakres terytorialny działalności,
tym trudniej samodzielnie zająć się księgowością e-commerce. Właśnie dlatego warto rozważyć współpracę z zewnętrzną firmą księgową - unikniesz problemów, zyskasz rzetelne rozliczenia i skupisz się na rozwoju i skalowaniu swojego biznesu.
Aż 71% Polaków popiera ujawnienie wynagrodzeń, a 9 na 10 oczekuje podania widełek płacowych już na etapie rekrutacji - wynika z raportu Manpower 'Nastroje polskiego rynku pracy - perspektywa kandydatów 2025'.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Przewidzenie całego zestawu pytań jest wręcz niemożliwe. Najczęściej podstawowe pytania potrafimy sobie wyobrazić, przygotowujemy się do nich. Co zrobić w momencie, gdy świetnie przebrnęliśmy przez rozmowę, a zaskoczyło nas tylko jedno pytanie? Niestety, nawet jedno pytanie może zmienić naszą przyszłość, a paradoksalnie właśnie o przyszłość tutaj chodzi. Jak odpowiedzieć na pytanie - gdzie widzisz siebie za pięć lat?
Pytanie to jest niezwykle podstępne i bardzo często zadawane przez pracodawców. Odpowiedz może ujawnić więcej niż nam się wydaje, np. czy mamy plan na naszą karierę, czy wiemy co chcemy robić, gdzie chcemy być, jak definiujemy sukces, co chcemy osiągnąć.
Z tych wszystkich powodów pytanie najczęściej wywołuje panikę. Nie wiemy, co zrobić. Powiedzieć, że chcemy mieć stabilne zatrudnienie w danej firmie? A może wypada powiedzieć o rozwoju, planach, marzeniach? Przedstawiamy listę wskazówek, która pomoże pozbyć się strachu i przygotuje nas do odpowiedzi na to podchwytliwe pytanie - gdzie widzi się Pan/Pani za 5 lat?

Pracodawcy zawsze oczekują od kandydatów ambicji. Nikt nie chce pracowników, którzy bez chęci i zapału będą podchodzili do swoich obowiązków. Realizm powinien przejawiać się w naszym patrzeniu na własną sytuację. Można tutaj odpowiedzieć na pomocnicze pytanie - jak szybko uda mi się osiągnąć wyznaczone cele? Trzeba wziąć pod uwagę realia, rynek, sytuację w firmach. Nieprzemyślana odpowiedź może świadczyć o naszej arogancji, niewiedzy czy nieprzygotowaniu.
Aby przygotować się w tym zakresie można poszukać danych na temat stanowiska w internecie. Warto przeszukać fora internetowe, na których może być omówione interesujące nas zagadnienie. Być może nasz znajomy pracuje w branży. Ponadto można poszukać firmy lub pracowników na serwisach społecznościowych, na których każdy może zamieścić swój profil. Po przeprowadzeniu takiego badania łatwiej będzie nam wyobrazić sobie realne możliwości rozwoju w danej dziedzinie.
Częstym błędem przy tym pytaniu jest traktowanie go przez pryzmat zarobków, dóbr materialnych. Gdy skupiamy się na pieniądzach pracodawca czuje, że zależy nam na tym, co oni mogą dać, a nie na naszej karierze. Są branże, w których nastawienie na zysk jest wręcz obowiązkiem. Jednak w większości lepiej wyrazić swoje nastawienie skoncentrowane na celach, które chcemy osiągnąć.
Nasza wypowiedź powinna się skupiać właśnie na rozwoju zawodowym. Zwróćmy uwagę na umiejętności, które chcielibyśmy nabyć. Powiedźmy o kwalifikacjach, które chcemy zdobyć czy o obowiązkach, które chcemy posiadać. Być może są jakieś kursy, które chcielibyśmy skończyć albo podkreślić jakieś własne zdolności, np. przywódcze.
Podanie niejasnej odpowiedzi wpływa na naszą niekorzyść. Nie powinno się mówić, że 5 lat to bardzo długo i my właściwie nie wiemy, co chcemy robić. Nie można mówić o naszym niezdecydowaniu, braku pewności co do pracy, którą chcemy pozyskać.
Pracodawca chce wiedzieć, że wiemy, czego chcemy. Należy być pewnym swojej kandydatury - pracodawca nie może sobie pozwolić na przyjmowanie niezdecydowanego pracownika, ponieważ traci wtedy czas i pieniądze, które poświęcił na zatrudnienie, szkolenie i rozwój.
Zdecydowanie nie można kłamać w temacie swoich planów. Jeśli jesteś osobom niezdecydowaną staraj się podkreślić, że interesuje Cię jedynie ta branża, że liczysz na owocną i zadowalającą współpracę.
Warto także zwrócić uwagę na formę i to, w jaki sposób będziemy opowiadali o swoich planach. Nie mów, że "w ciągu 5 lat chciałabym być kierownikiem, jeśli tego nie osiągnę będę rozczarowana". Takie plany można przedstawić zupełnie inaczej - "chciałabym mieć więcej odpowiedzialności, stawiać przede wszystkim na swój rozwój. Liczę na to, że rozwój zawodowy, zdobywanie doświadczenia pozwali na podkreślenie moich przywódczych predyspozycji". Pierwsza odpowiedz wskazuje, że jeśli firma nie spełni naszych ambicji to będziemy niezadowoleni. Druga sugeruje, że to własną pracą chcemy osiągać cele, że zgadzamy się, że odpowiedzialność leży po dwóch stronach.
Wiele osób po usłyszeniu takiego pytania przenosi swoje myśli na rozważania dotyczące życia osobistego. Gdzie wyjdziemy, co zobaczymy. Ile lat będą już miały nasze dzieci. Czy będę po ślubie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracodawca chce wiedzieć jak najwięcej na temat naszych planów zawodowych. Nasze życie osobiste w tym momencie nie ma dla niego znaczenia i opowiadanie o nim może wydawać się nieprofesjonalne i świadczyć o naszym braku przygotowania.
Chociaż pytanie dotyczy tego, gdzie kandydat będzie za 5 lat to warto nieco je odwrócić. Możemy powiedzieć o tym, co firma osiągnie dzięki nam przez ten okres. Jeśli mamy konkretny plan działania i wizję - przedstawmy je. Pracodawca na pewno doceni nasze zaangażowanie, kreatywność. W swojej wypowiedzi nie zapominaj o słowach - sukces, rozwój, wzrost. Dobra pozycja firmy to coś na czym niezaprzeczalnie będzie zależało przyszłemu szefowi. Nie bądźmy zbyt pewni siebie, mówmy o tym, co wiemy na pewno.
Autor: Daria Czajka
Wtorek, 20 maja 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
