Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.
Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Pracownicy coraz więcej wymagają? Nawet dodatkowe pakiety świadczeń i dodatków nie są już wystarczające.
Praca zdalna zyskuje na popularności, a to wszystko dzięki rozwojowi nowych technologii, które ułatwiają i rozpowszechniania ten typ wykonywania powierzonych zadań. Stwarza to również możliwości dla pracodawców, którzy mogą pozyskiwać pożądanych pracowników, niezależnie od ich lokalizacji. Czego zatem potrzeba w dzisiejszych czasach pracownikowi, aby zechciał zostać w takiej firmie?
Wideo pochodzi z serwisu Newseria
- Jeżeli chcemy pozyskać wysoko wykwalifikowanych pracowników, to warto się otworzyć na inne rynki, na nowe lokalizacje. Dzięki postępowi technologicznemu i możliwości pracy z dowolnego miejsca możemy przyciągnąć talenty, które znajdują się w zupełnie innym miejscu Polski czy świata -podaje Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
Przede wszystkim rosną wymagania wykwalifikowanych pracowników, którzy mogą nie być usatysfakcjonowani proponowanymi dodatkami wszelkiego rodzaju, faktem podpisania umowy o pracę lub stosownego wynagrodzenia. Owszem, dobrze jeśli te czynniki zachodzą, jednak nie są jedynym wyznacznikiem, dzięki któremu ktoś pozostanie w danej firmie.
Wyniki przedstawione przez ADP Research Institute na podstawie globalnego badania "Evolution of Work", które zostało przeprowadzone w 13 krajach wśród ponad 2 tys. pracowników i pracodawców, ukazują ciekawe tendencje. Otóż 93 proc. ankietowanych jest zdania, że może pracować wszędzie, gdzie będzie zapotrzebowanie na ich umiejętności. Taka sytuacja jest korzystna dla pracodawcy pod względem możliwości, jakie stwarza jeśli chodzi o rozwój firmy i jej zasięg, jednak jest też nie lada wyzwaniem. W tej sytuacji działy HR są zmuszone do pogłębienia i udoskonalenia globalnej współpracy i zapewnienia odpowiedniej łączności między członkami swoich zespołów. Po drugie, rośnie ryzyko utracenia zdobytego talentu, choćby na rzecz konkurencji, która może zaoferować lepsze warunki. Oczekiwania pracowników nie pozostają niezmienne, duże znaczenie ma dla nich jakość wykonywanej przez nich pracy, jak i zadania które są im zlecane.
- Zatrzymać taki talent nie jest łatwo, jest to wypadkowa kilku wektorów. Zwykła pensja wypłacana na czas oraz umowa o pracę stają się niewystarczające. Musimy postawić na nowoczesne środowisko pracy, na dobre traktowanie pracowników, umożliwienie im rozwoju technologicznego i zawodowego - twierdzi Magdalena Dacka.
Coraz bardziej zmotywowani pracodawcy oferują szereg świadczeń kafeteryjnych. Co więcej, zaczynają one być już pewnym standardem w większości nowoczesnych i konkurencyjnych firm. Pracownik może wybierać, z których świadczeń chciałby korzystać, w ramach przysługujących mu benefitów.
- Świadczenia powiększone o ofertę kafeteryjną są na pewno fantastycznym elementem dodatkowym, natomiast mogą nie wystarczyć do zatrzymania talentów. Widzimy trend, zgodnie z którym pracownicy mający najbardziej pożądane umiejętności na rynku chcą pracować w miejscach, które mają dla nich znaczenie i wykonywać zadania poza wyznaczonym zakresem. Stąd różne inicjatywy CSR czy działania employer branding są bardzo dobrze przez nich postrzegane - mówi Magdalena Dacka.
Według opinii ekspertki, trendy związane z pakietem świadczeń dodatkowych będą powszechniejsze i odczuwalne wśród coraz szerszego grona osób. Będą nawet miały bezpośrednie znaczenie przy zatrudnieniu i ocenie jakości pracy.
80% ankietowanych w badaniu "Evolution of Work" deklaruje, że w ciągu kilku najbliższych lat z chęcią będzie wykonywać pracę związaną z ich zainteresowaniami lub kwestami ważnymi społecznie.
Jak twierdzi Dacka, osoby z pokolenia Y to grono osób o dokładnie sprecyzowanych potrzebach względem pracodawcy i miejsca pracy. Wyjaśnia także: "ci pracownicy są bardzo zdigitalizowani. Oznacza to, że swoje potrzeby przenoszą często do mediów społecznościowych. Dzięki temu, ten trend jest bardziej widoczny. (…) jest większe nastawienie na automatyzację pewnych procesów oraz możliwość pracy z dowolnego miejsca w Polsce czy na świecie"
Jeśli chodzi o oczekiwania co do stabilizacji zatrudnienia, pokolenie Y nie różni się w tej materii od wcześniejszych generacji. Badanie ADP potwierdza, że ta kwestia ma wciąż duże znaczenie, bo pracownicy chcą czuć się bezpiecznie i stabilnie w kwestii swojej egzystencji w danej firmie. Jedyne co się zmieniło, to znaczenia tego pojęcia, które z definicji całego etatu zmieniło się w rozbudowaną sieć kontaktów, bardzo pomocną w ewentualnym znalezieniu kolejnej pracy.
Czwartek, 14 kwietnia 2016
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
