Damski garnitur to esencja wszechstronności i stylu, która wychodzi poza biurowe ramy. Od casualowych wyjść po wyjątkowe okazje - jego uniwersalność pozwala tworzyć różnorodne stylizacje, łączące wygodę z elegancją. Klasyczne kroje, luksusowe tkaniny i odpowiednio dobrane dodatki sprawiają, że garnitur jest idealnym wyborem dla nowoczesnej kobiety pragnącej podkreślić pewność siebie i indywidualny charakter. Odkryj modową moc damskiego garnituru!
Co czwarty pracodawca w Polsce planuje zatrudniać nowych pracowników w IV kwartale 2025 roku - wynika z dziś opublikowanego raportu ManpowerGroup. 51% firm nie przewiduje zmian kadrowych, 18% zapowiada redukcje, a 2% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Najwięcej rekrutacji w końcówce roku odbędzie się w branży opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych oraz w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych. Najlepsze perspektywy dla kandydatów poszukujących pracy oferuje wschodnia Polska, najgorsze południowy zachód kraju.
Poranna jazda samochodem do biura często przypomina wyścig z czasem. Korki uliczne, agresywni kierowcy i ciągły pośpiech tworzą koktajl stresu, który wpływa na nasze samopoczucie przez cały dzień. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo napięta podróż do pracy oddziałuje na ich późniejszą produktywność. Czy można temu przeciwdziałać i uczynić poranny dojazd mniej stresującym doświadczeniem?
Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Już po raz trzeci wraz z czołowymi polskimi portalami (wp.pl, infopraca.pl, pracuj.pl, jobpilot.pl, bankier.pl, cvonline.pl, jobs.pl) przeprowadziliśmy Internetowe Badanie Wynagrodzeń (IBW). Jest to największe w Polsce pozarządowe badanie płac. Uczestniczyło w nim ponad 63000 osób. W obliczeniach uwzględniliśmy dane 56014 osób. Zanim przejdziemy do prezentacji danych szczegółowych musimy podkreślić, że w tegorocznym badaniu dominują ludzie młodzi z wykształceniem wyższym. 66,4% badanych ma nie więcej niż 30 lat, a 61,9% to osoby z wykształceniem wyższym. Na pewno wpływa to na wyniki. Prosimy więc pamiętać, że prezentowane dane dotyczą głównie młodych, wykształconych ludzi, posiadających dostęp do Internetu.
W artykule zaprezentowano wyniki osób pracujących w działach marketingu.
Wynagrodzenie całkowite. W tabeli 1 przedstawiono dane na temat zróżnicowania wynagrodzenia całkowitego w działach marketingu ze względu na zajmowane stanowisko.
Tabela 1. Wynagrodzenie całkowite w działach marketingu ze względu na zajmowane stanowisko.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Mediana wynagrodzenia otrzymywanego w dziale marketingu w 2006 roku wyniosła 3000 PLN. Poniżej tego poziomu znalazły się zarobki pracowników szeregowych (mediana 1790 PLN) oraz specjalistów (2920 PLN). Pensję w wysokości 4000 PLN (mediana) otrzymywali kierownicy. Mediana dla dyrektorów wynosiła 8000 PLN. Największe rozpiętości pomiędzy zarobkami najwięcej i najmniej zarabiających wystąpiły w grupie dyrektorów. 10% z nich zarabiało powyżej 25000 PLN. Jest to ponad 10 razy więcej od wynagrodzenia, które otrzymywało 10 % najmniej zarabiających dyrektorów (2470 PLN).
W tabeli 2 znajdują się szczegółowe dane na temat wynagrodzeń podstawowych oferowanych w działach marketingu.
Tabela 2. Wynagrodzenie podstawowe w działach marketingu ze względu na zajmowane stanowisko.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Mediana wynagrodzenia podstawowego w grupie pracowników szeregowych wyniosła 1500 PLN. Było ona mniejsze o 37,5% od wynagrodzenia specjalistów, które było równe 2400 PLN. Płaca podstawowa kierowników wyniosła 3200 PLN. Było to o 700 PLN więcej niż wyniosła mediana zarobków podstawowych wszystkich pracowników działów marketingu (2500 PLN). 10% najlepiej zarabiających kierowników uzyskiwało pensje podstawową wyższą niż 9500 PLN. Było to 9,5 - raza więcej niż wyniosła pensja 10% najmniej zarabiających pracowników szeregowych (1000 PLN). Wynagrodzenia podstawowe dyrektorów (6100 PLN) były prawie dwukrotnie wyższe od kierowników, a 105 z nich zarabiało powyżej 17000 PLN.
Wykres 1. Procentowy rozkład wynagrodzeń osób w działach marketingu.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Jak wynika z wykresu 1, najwięcej osób, prawie 15%, zarabiało w przedziale płacowym pomiędzy 1501 PLN a 2000 PLN. Nieco ponad połowa osób, 53%, nie przekroczyła poziomu 3000 PLN. Grupę osób zarabiających powyżej 20001 PLN stanowiło 2% badanych, a granicę 10001 PLN przekroczyło 8,4 % pracowników działów marketingu. Najniższą pensję, do 1000 PLN, otrzymywało 3,8% pracowników.
Na wykresie 2 przedstawiono porównanie wynagrodzeń pracowników działów marketingu z przeciętnymi płacami w całej grupie uczestniczącej w badaniu.
Wykres 2. Porównanie wynagrodzeń w działach marketingu i w całej grupie badanej.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Jak wynika z wykresu 2, pracownicy działów marketingu zarabiali przeciętnie nieco więcej niż ogół osób uczestniczących w badaniu. Różnice pomiędzy tymi grupami wzrastały wraz z zajmowanym stanowiskiem. W przypadku pracowników szeregowych były one niewielkie. Specjaliści działów marketingowych zarabiali już o 220 PLN więcej niż wyniosła przeciętna pensja wśród wszystkich osób na tym stanowisku. Wynagrodzenie kierowników było o 390 PLN większe niż mediana zarobków wszystkich kierowników biorących udział w badaniu. W przypadku dyrektorów różnice te były największe i wyniosły 700 PLN na korzyść pracowników działów marketingu.
Świadczenia dodatkowe
Wykres 3. Porównanie wybranych świadczeń dodatkowych w działach marketingu i wśród ogółu badanych.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Do najbardziej popularnych rodzajów świadczeń dodatkowych w przypadku działów marketingu należały: telefon komórkowy (dysponowało nim 45,7% pracowników działów marketingu), laptop/komputer do osobistego użytku (26,5%), dodatkowa bezpłatna opieka medyczna (20,7%). Częściej również, w porównaniu do ogółu badanych, pracownicy działów marketingowych mieli do dyspozycji samochód służbowy. 17,4 % pracowników tych działów miało w 2006 roku samochód służbowy w porównaniu do 10,3% wszystkich osób uczestniczących w badaniu.
Wykres 4. Wybrane świadczenia dodatkowe w przypadku różnych stanowisk w działach marketingu
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Jak widać na wykresie 4, wśród pracowników działów marketingu zaznaczyły się różnice w zakresie świadczeń dodatkowych ze względu na zajmowane stanowisko. Samochodem służbowym dysponowało 47% dyrektorów, ale jedynie 12% pracowników szeregowych i specjalistów. 66% kierowników miało służbowy telefon komórkowy. Na poziomie pracowników szeregowych odsetek ten wyniósł 23,6%, a w przypadku specjalistów 41%. Wśród pracowników szeregowych 9% mogło wybrać sobie szkolenie, w jakim chciało uczestniczyć. Dla porównania, 17% kierowników i 22,3% dyrektorów mogło dokonać takiego wyboru.
Wykształcenie
Tabela 3. Wynagrodzenia w działach marketingu a wykształcenie
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Największe wynagrodzenie w działach marketingu otrzymywały osoby z wykształceniem wyższym. Mediana ich zarobków wyniosła 3200 PLN. Była ona o 33% wyższa niż mediana zarobków osób z wykształceniem niepełnym wyższym (2400 PLN) oraz o 60% wyższa niż wynagrodzenie osób z wykształceniem średnim (2000 PLN). 10% najlepiej zarabiających osób uzyskiwało wynagrodzenie wyższe niż 10466 LPN. 10% najmniej zarabiających osób z wykształceniem średnim nie przekroczyło poziomu wynagrodzenia 1100 PLN.
Płeć
Tabela 4. oraz wykres 5. obrazują różnice w zarobkach uzyskiwanych w działach marketingu przez mężczyzn i kobiety.
Tabela 4. Wynagrodzenia a płeć
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Mediana wynagrodzenia kobiet (2607 PLN) stanowiła 74 % wysokości mediany zarobków mężczyzn (3500 PLN). W przypadku grup najlepiej
zarabiających mężczyzn i kobiet różnica ta była jeszcze większa. Kobiety otrzymywały jedynie 57% wielkości wynagrodzenia mężczyzn.
Wykres 5. Wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach a płeć.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Jak wynika z wykresu 5, mężczyźni zarabiali więcej od kobiet na każdym szczeblu organizacyjnym. Wśród pracowników szeregowych różnice te wyniosły 281 PLN. O tyle więcej zarabiali mężczyźni zatrudnieni w działach marketingu niż kobiety pracujące w tych działach. W przypadku specjalistów różnice te wyniosły 300 PLN. Mężczyźni-kierownicy z kolei, z medianą zarobków równą 4400 PLN, zarabiali o 26 % więcej niż kobiety na stanowiskach kierowniczych (mediana 3500 PLN). Największe różnice występują wśród dyrektorów. Dochody mężczyzn (9850 PLN) były ponad dwukrotnie wyższe od dochodów kobiet (4700 PLN).
Region
Tabele 5 i 6 przedstawiają różnice w zarobkach między pracownikami działów marketingu z różnych regionów.
Tabela 5. Wynagrodzenia w poszczególnych regionach.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Jak wynika z tabeli 5, na największe zarobki mogli liczyć pracownicy działów marketingu regionu mazowieckiego. Mediana ich wynagrodzenia wyniosła w roku 2006 4200 PLN. Stanowiło to 158 % wysokości zarobków pracowników w regionie północno - zachodnim (mediana 2650 PLN). Najniższe wynagrodzenie otrzymywali pracownicy tych działów w regionie wschodnim. Połowa osób zarabiała w przedziale pomiędzy 1450 PLN a 3000 PLN. Dla porównania, w regionie północno - zachodnim połowa osób otrzymywała wynagrodzenie wyższe niż 1800 PLN, ale mniejsze od 4200 PLN.
Tabela 6. Wynagrodzenia na różnych stanowiskach w zależności od regionu
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Kierownicy pracujący w regionie mazowieckim mogli liczyć na wynagrodzenie w wysokości 7000 PLN (mediana). Było ono dwukrotnie większe niż pensja osób na tym samym stanowisku, ale zatrudnionych w regionie północno - zachodnim (mediana 3500 PLN). W przypadku pracowników szeregowych różnice były mniejsze. W regionie mazowieckim zarabiali oni przeciętnie 2200 PLN. Było to o 635 PLN więcej niż wyniosły pensje pracowników szeregowych w regionie północno - zachodnim (1565 PLN).
Wykres 6. Wynagrodzenie na poszczególnych stanowiskach a pochodzenie kapitału firmy.
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Analizując wykres 6, widać, iż pensje w działach marketingu były wyższe w przypadku firm z kapitałem zagranicznym. Ta prawidłowość obowiązywała na każdym poziomie organizacyjnym. Różnice pomiędzy firmami z kapitałem polskim a zagranicznym w przypadku pracowników szeregowych wyniosły 900 PLN na korzyść pracowników firm z kapitałem zagranicznym. Specjaliści w firmach z kapitałem zagranicznym zarabiali o 78% więcej niż pracownicy na tym samym stanowisku w firmach z kapitałem polskim. Dyrektorzy w firmach z kapitałem zagranicznym zarabiali nieco ponad dwa razy więcej niż dyrektorzy w firmach z kapitałem polskim.
Tabela 7. Wynagrodzenia w działach marketingu a wielkość firmy
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Na najwyższe zarobki w 2006 roku mogli liczyć pracownicy w dużych przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 1000 pracowników. Mediana ich zarobków wyniosła 4800 PLN. 10% najlepiej zarabiających osób w tych firmach uzyskało wynagrodzenie powyżej 14000 PLN. Połowa osób zarabiała w przedziale pomiędzy 2700 PLN a 8000 PLN. Najniższe zarobki otrzymywali pracownicy w mikro firmach o liczbie pracowników poniżej dziesięciu osób. Mediana ich zarobków wyniosła 2300 PLN. Było to o 52% mniej niż zarobki w największych firmach. W przedsiębiorstwach średniej wielkości (50 - 249 pracowników) mediana zarobków wyniosła 2800 PLN.
Tabela 8. Wynagrodzenia a łączny staż pracy
Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń 2006 przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
Wynagrodzenie w pierwszym roku pracy pracowników w działach marketingu wyniosło 1900 PLN. W grupie osób o stażu pracy wynoszącym od dwóch do trzech lat zarobki wzrosły o 26% do poziomu 2400 PLN. Najwyższe zarobki otrzymywały osoby pracujące od jedenastu do szesnastu lat. Mediana ich zarobków była równa 5000 PLN. 10% najlepiej zarabiających pracowników o takim stażu pracy otrzymywało wynagrodzenie powyżej 14200 PLN. Zarobki pracowników o najdłuższym stażu, powyżej szesnastu lat, wyniosły 3540 PLN (mediana).Na najwyższe zarobki w roku 2006 mogli liczyć pracownicy, którzy znali w stopniu dobrym i bardzo dobrym dwa języki. Mediana ich zarobków wyniosła 4000 PLN i była o 60% wyższa niż zarobki osób, które nie znają w stopniu co najmniej dobrym żadnego języka (mediana 2500 PLN). Połowa osób, które znają tylko jeden język zarabiała więcej niż 2000 PLN, ale nie przekroczyła granicy 5500 PLN. 10% z nich zarabiało więcej
niż 10000 PLN.
Podsumowanie
Wynagrodzenia w działach marketingu kształtowały się na wyższym poziomie niż zarobki wszystkich osób uczestniczących w IBW.
Podsumowując uzyskane wyniki, można zauważyć, że poziom płac w tych działach uzależniony był głównie od zajmowanego stanowiska. Był to czynnik najsilniej różnicujący wynagrodzenia. Nie bez wpływu pozostały jednak także inne zmienne takie jak rodzaj firmy, wykształcenie czy płeć.
Katarzyna Jaśko
wynagrodzenia.pl
Wyjaśnienie terminów użytych w artykule:
wynagrodzenie całkowite - miesięczne wynagrodzenie brutto przysługujące pracownikowi z uwzględnieniem wszystkich ruchomych dodatków pieniężnych, takich jak np. premie, nagrody itd.;
mediana - dzieli uporządkowany od najmniejszej do największej wartości zbiór danych na dwie równe części. Jeżeli wynosi ona np. 2000 zł oznacza to, że połowa osób zarabia poniżej 2000 zł a połowa powyżej 2000 zł. Dlaczego w naszym opracowaniach posługujemy się medianą a nie średnią arytmetyczną? Rozwiązanie to stosuje się dlatego, że mediana lepiej oddaje rzeczywisty poziom przeciętnych zarobków w danej populacji niż średnia, na którą bardzo wpływają wartości skrajne. Mała grupa bardzo dobrze zarabiających dyrektorów może w dużym stopniu podwyższyć średnią wynagrodzeń. Wysokie zarobki dyrektorów nie wpłyną na medianę, której wartość pokaże jak naprawdę zarabia się w danej grupie.
dolny kwartyl - odcina "dolną" 1/4 część zbioru danych. Jeżeli dolny kwartyl wynosi np. 1500 zł oznacza to, że 25% osób zarabia poniżej 1500 zł a 75% powyżej 1500 zł.
górny kwartyl - odcina "górną" 1/4 część zbioru danych. Jeżeli górny kwartyl wynosi np. 3000 zł oznacza to, że 75% osób zarabia poniżej 3500 zł a 25% powyżej 3000 zł.
pierwszy decyl - wartość, poniżej której mieści się 10% danych. Innymi słowy, jeżeli pierwszy decyl wynosi 1000 PLN, to 1/10 osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 9/10 powyżej 1000 PLN.
dziewiąty decyl - wartość, powyżej której mieści się 10% danych. Innymi słowy, jeżeli dziewiąty decyl wynosi 3000 PLN, to 9/10 osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 1/10 powyżej 3000 PLN.
Czwartek, 08 lutego 2007
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.