Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
Damski garnitur to esencja wszechstronności i stylu, która wychodzi poza biurowe ramy. Od casualowych wyjść po wyjątkowe okazje - jego uniwersalność pozwala tworzyć różnorodne stylizacje, łączące wygodę z elegancją. Klasyczne kroje, luksusowe tkaniny i odpowiednio dobrane dodatki sprawiają, że garnitur jest idealnym wyborem dla nowoczesnej kobiety pragnącej podkreślić pewność siebie i indywidualny charakter. Odkryj modową moc damskiego garnituru!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Obecna sytuacja na rynku pracy spowodowała, że wiele przedsiębiorstw uskarża się na brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej i zaczyna konkurować między sobą o najlepszych pracowników, którzy tym samym będą tworzyć cenny potencjał osobowy firmy.
Wojna o kandydatów ma swoje dobre strony - firmy wychodzą z inicjatywą przeprowadzenia procesu rekrutacji w taki sposób, aby zainteresować, zaciekawić i zachęcić przyszłego pracownika do podjęcia pracy właśnie w tej firmie.
Zazwyczaj osoby poszukujące pracy orientują się, z jakimi metodami rekrutacji mogą się spotkać. Pamiętajmy jednak, że teoretyczne poznanie zwyczajów związanych z rekrutacją czasem nie wystarczam aby osiągnąć sukces. Najlepszą praktyką jest doświadczenie - w im większej liczbie rekrutacji weźmiesz udział, tym pewniej będziesz się czuł.
Pierwszym etapem rekrutacji jest zazwyczaj rozmowa kwalifikacyjna i właśnie z tą formą kandydaci do pracy spotykają się najczęściej. Na tym etapie przyszły pracownik ma okazję zaprezentować swoje możliwości, potencjał, osiągnięcia i własną osobowość. Pracodawca zaś sprawdza predyspozycje zawodowe do wykonywania danego zawodu.
Do rozmowy kwalifikacyjnej warto się solidnie przygotować, gdyż jest to etap, na którym odpada 95% kandydatów.
Podczas rozmowy możesz zostać zapytany:
Pamiętaj, że podczas rozmowy pracodawca może zacząć zadawać pytania również w języku obcym, którego znajomość zadeklarowałeś w CV lub który wymagany jest na danym stanowisku. Jeśli w swoim CV nieco podkoloryzowałeś swoją znajomość języka obcego, twoja wiedza zostanie szybko zweryfikowana.
Zdarza się, że osoby prowadzące rekrutacje proszą kandydatów o wykonanie jakiegoś zadania - np. napisanie krótkiego maila w konkretnej sprawie, wyliczenie ceny po rabacie lub wykonanie telefonu "do klienta" w celu poinformowania o wyniku rozpatrzenia reklamacji.
W jaki sposób najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Podczas rozmowy ważne jest, aby udzielać odpowiedzi zgodnych z własnymi przekonaniami, pamiętając jednocześnie o dobrym wychowaniu i dyskretności.
Osoby, które pozytywnie przeszły rozmowę kwalifikacyjną, mogą zostać zaproszone do kolejnego etapu rekrutacji.
Jedną z form jest poprowadzenie prezentacji, która przybliży pracodawcy umiejętności praktyczne kandydata. Może on np. zostać poproszony o uzasadnienie potencjalnemu inwestorowi sensowności wybudowania na Księżycu fabryki wykałaczek. Na przygotowanie prezentacji kandydat ma najczęściej ok. 5-7 dni. Po tym czasie musi wykazać się swoją pomysłowością, umiejętnością niestandardowego myślenia i poszukiwania oryginalnych rozwiązań, a czasem wiedzą z zakresu danej branży.
Na tym etapie liczy się nie tylko wiedza, ale także umiejętność logicznego myślenia, wyciągania wniosków oraz zainteresowania słuchaczy swoją wypowiedzią.
Najtrudniejszą metodą rekrutacji dla studentów są jednak niekonwencjonalne metody, które stosuje już wiele firm, wzorując się na sposobach selekcji pracowników największych korporacji.
Jedną z najmodniejszych metod procesu rekrutacji i selekcji jest metoda assessment center, czyli centrum oceny przyszłego pracownika. Polega ona na ocenianiu kompetencji przyszłych pracowników podczas symulacji pewnych zdarzeń. Kandydaci są często łączeni w kilkuosobowe grupy, w których muszą rozwiązać konkretne zadanie - np. zaplanować budżet działań reklamowych firmy, sporządzić analizę opłacalności otwarcia nowej filii, itp. Podczas tych symulacji zachowania i umiejętności kandydatów oceniają niezależni obserwatorzy (asesorzy), a następnie przyrównują je do założonych wcześniej wymagań idealnego kandydata.
Na metodę tą składa się także szereg testów sprawdzających predyspozycje przyszłego pracownika. Obszar tematyczny assessment center rozpoczyna się od zagadnień psychologicznych, a kończy na zadaniach matematycznych. Większość procedur assessment center stosuje się w odniesieniu do stanowisk menadżerskich, sprawdzając zachowanie się kandydata w odniesieniu do określonej roli w organizacji. Jednak coraz częściej assessment center stosowane jest jako metoda rekrutacji świeżo upieczonych absolwentów.
Jest to niewątpliwie najtrudniejsza metoda rekrutacji - aplikant nie ma możliwości teoretycznego oraz praktycznego przygotowanie się do tego spotkania. Niewątpliwie jednak jest to metoda pozwalająca na sprawdzenie faktycznych umiejętności i predyspozycji kandydatów - jeśli więc twierdzisz, że jesteś kreatywny lub świetnie radzisz sobie z rachunkami, prawdopodobnie będziesz miał okazję, aby to udowodnić.
Na rynku pracy można spotkać się z szeregiem innych form rekrutacji pracowników. Firmy wymyślają dla swoich przyszłych pracowników wiele testów i quizów (psychologicznych, merytorycznych, językowych), odpowiadających na pytanie czy jesteś odporny na stres, jaka jest twoja rola w grupie, czy jesteś osoba kreatywną, czy posiadasz cechy przywódcze, jak sprawdzasz się w pracy indywidualnej i zespołowej lub w jakim stopniu opanowałeś wiedzę z danego obszaru (kandydaci najczęściej spotykają się z testami sprawdzającymi ich wiedzę z danej dziedziny np. rachunkowości, prawa, marketingu i PR czy języka obcego).
Są też testy badające inne umiejętności - np. analitycznego myślenia, wyciągania wyników, abstrakcyjnego myślenia czy sposobu radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Testy jako narzędzie diagnostyczne pozwalają pracodawcy na dokładną ocenę osobowości, umiejętności oraz wiedzy danego kandydata. Ocena ta jednak prawie nigdy nie jest obiektywna, ponieważ poddający sie takim testom kandydat zawsze jest pod wpływem stresu i często nie potrafi wyeliminować napięcia, które mu towarzyszy.
Wskazówka: Do rozwiązywania wszelkiego rodzaju testów kandydat nie może się przygotować. Warto zapoznać się z testami publikowanymi np. w Internecie, aby lepiej zrozumieć zasady konstruowania i analizowania tego typu testów. Należy pamiętać, że sukces zapewni tylko odpowiadanie na pytanie testowe zgodnie z prawdą własnym przekonanie. Kandydaci poddawani testom powinni w miarę możliwości podejść do nich spokojnie, zapoznać się z ilością pytań i czasem przeznaczonym na udzielenie odpowiedzi. Jeśli masz kłopot z odpowiedzią na dane pytanie - nie trać czasu i przejdź do następnego. Jeśli czas na to pozwoli, wrócisz później do problematycznego zagadnienia.
Zdarza się także, że pracodawca wybiera na stanowisko pracy kilku kandydatów. Ma możliwość sprawdzenia ich umiejętności organizacyjnych w krótkim czasie podczas ich kilkudniowej pracy w firmie i przydzielenia im zadań i obowiązków.
Kolejną ciekawą formą przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, z jaka mogą spotkać się studenci, jest rozmowa telefoniczna pomiędzy kandydatem a pracodawcą. Celem jest w tym przypadku upewnienie się, czy kandydat jest nadal zainteresowany pracą w danej organizacji, czy jego sytuacja zawodowa nie uległa zmianie. Podczas rozmowy najczęściej zadawane są pytania dotyczące informacji zawartych w aplikacji, istotnych z punktu widzenia pracodawcy. Bardzo często sprawdzana jest znajomość języka obcego, jeśli jest on niezbędny na dane stanowisko.
Studenci powinni pamiętać, że rozmowa telefoniczna rządzi się podobnymi prawami jak rozmowa twarzą w twarz. Tutaj także liczy się solidne przygotowanie (naładujmy telefon, zweryfikujmy swoje odpowiedzi w CV, przypomnijmy sobie jakie są wymagania i na jakie stanowisko aplikujemy). Jeśli telefon zaskoczy nas w nieodpowiednim momencie - np. w trakcie zakupów lub w miejscu pracy - poprośmy o przełożenie rozmowy na później (podajmy dokładną godzinę).
- pamiętaj, że nie masz drugiej szansy na wywarcie pierwszego wrażenia; 20 pierwszych słów, które wypowiesz, 20 pierwszych gestów, które wykonujesz, a to wszystko w ciągu 20 pierwszych sekund ma kluczowe znaczenie
Autorzy: Joanna Majcherczyk i Anna Giertler - Internetowy Serwis Pracy JOBS.PL
Joanna Majcherczyk, Anna Giertler
Wtorek, 04 marca 2008
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.