Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.
Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Niezależnie od tego czy pracujesz na własny rachunek, czy u kogoś dobrze jest poznać różne style zarządzania firmą. Dzięki temu lepiej zrozumiesz zarówno swojego przełożonego, ale i Tobie będzie prościej kierować innymi, jeśli uświadomisz sobie jakie błędy popełniasz w pracy z innymi.
W niektórych książkach na ten temat wspomina się o trzech typach kierowania zespołem, choć oczywiście wszystko zależy od autora publikacji. My wzorujemy się na wydawnictwie Waldemara Stelmacha pt. "Władza i kierowanie. Teorie i praktyki biurokracji". Autor ten wskazuje na trzy podejścia do kierowania zespołem, a dla porównania M. Mroziewski wymienia ich aż 50. Idąc jednak w ślad za Stelmachem, wyróżnijmy style: demokratyczny, autokratyczny oraz liberalny.
Demokrata
Pracodawca preferujący pierwszy styl zarządzania zespołem powoduje, że podwładni uczą się współodpowiedzialności, jednocześnie mając pewna dozę dowolności w realizowaniu swoich obowiązków. Styl ten - jak pisze Stelmach - uczy współpracy, kierowania, wzmaga aktywność, zaangażowanie, a w tym i skuteczność działań. Jednocześnie u szefa zespołu mogą ujawniać się pozytywne cechy przywódcze. Pracodawca przy rozwiązywaniu problemów dopuszcza sugestie swoich podwładnych, zgadzając się, że "zbiorowa mądrość" daje więcej niżeli głos jednostkowy. Zaletą a może właśnie wadą tego stylu jest to, że odpowiedzialność rozłożona jest na wiele osób. Wśród słabości tego typu zarządzania wyróżnić można: trudność w modyfikowaniu podjętych na zasadzie kompromisu decyzji, w których niekoniecznie zdrowy rozsądek odgrywa pierwsze skrzypce. Równocześnie niewielka jest szansa na przeforsowanie pomysłów jednej osoby lecz wyłącznie grupy. Trudno jest także pogodzić wszystkie opcje, a decyzja nie zawsze podjęta bywa w wymaganym czasie. Uznaje się, że ten styl sprzyja działaniu awanturników. Może też w zespole pojawić się brak dyscypliny względem wypełniania narzuconych obowiązków.
Ten cholerny autokrata
Zdecydowanymi zaletami stylu autokratywnego są: jasna struktura hierarchiczno - osobowa, szybkie rozwiązywanie sporów, konsekwencja w działaniu oraz nieuleganie przez szefa wpływom innych. Także w ręku przełożonego skupia się decyzyjność, planowanie, kontrola pracowników oraz organizowanie pracy zespołu. Styl ten polega na tym, że sprawnie utrzymywane są: dyscyplina, organizacja pracy oraz wszystkie działania pracowników bywają pod kontrolą.
A czy styl ma jakieś wady? Oczywiście. Zaliczamy do nich np. wyraźny podział na szefa i podwładnych. Kierownik może demotywować swoich pracowników, niejednokrotnie będąc wobec nich podejrzliwym i nietolerancyjnym. - Mój były pracodawca tylko wydawał nam polecenia, które przybierały formę rozkazów. Kiedy go nie było raczej "świętowaliśmy", niżeli skupialiśmy się na pracy - wspomina Andrzej, pragnący zachować anonimowość, były pracownik jednej z prywatnych firm na południu Polski. Dodatkowo styl autokratyczny wyklucza asertywność podwładnych, a szef świadomie alienuje się od swoich pracowników.
Życie jest piękne-wszystko wolno
Ostatni styl zarządzania zespołem zwany jest także nie ingerującym, raczej nie powoduje, u pracowników nadmiernych powodów do zdenerwowania. Tym bardziej że szefowie w niewielkim stopniu "wtrącają się" w pracę swoich podwładnych, wśród których mogą ujawniać się jednostki samodzielne oraz kreatywne, o silnych osobowościach, często przywódcy. Pracownicy często realizują swoje ambicje zawodowe, a szef popiera ich inicjatywę.
Styl niewątpliwie ma swoje mankamenty. Przede wszystkim niewielkim stopniu dochodzi do pracy grupowej, przez co zespół bywa niespójny, a w skrajnych przypadkach pojawia się anarchia. Pracownicy mają świadomość bezkarności. Niemożliwa jest kontrola pracy, a jedyną formą dyscypliny jest samodyscyplina. Dla pracowników ważna jest realizacja ich własnych celów i ambicji, w niewielkim stopniu podporządkowując się założeniom działania organizacji. Szef traktowany jest raczej jako pracownik zespołu niż jego przywódca.
Opinia ekspercka
O komentarz do wspomnianych wyżej stylów kierowania zespołem poprosiliśmy eksperta. Zdaniem Beaty Wolfigiel, psychologa, caucha, psycholog biznesu, właścicielki firmy szkoleniowo-doradczej 'Entuzja', to właśnie najważniejszą umiejętnością każdego kierownika jest elastyczne wykorzystywanie stylów zarządzania w zależności od potrzeb pracowników, ich poziomu kompetencji, motywacji, etapu rozwoju itp.
- Temat jest obszerny i złożony, ale przedstawię kilka przykładów. Zbyt duży albo niedostateczny nadzór powoduje spadek motywacji i efektywności pracownika. Osoba rozpoczynająca pracę raczej lepiej będzie się czuła przy kierowniku o stylu autokratycznym, który jasno przedstawia obowiązki i własne wymagania oraz udzieli wskazówek, jak należy wykonywać zadania, zaspokajając przy tym dużą potrzebę bezpieczeństwa nowicjusza. Natomiast u doświadczonego pracownika - eksperta bardziej sprawdza się styl zbliżony do nieingerującego, gdzie pracownik może samodzielnie podejmować decyzje. Tutaj należy także pamiętać, by dostarczać mu nowych wyzwań w celu utrzymania motywacji do pracy na odpowiednim poziomie, gdyż w innym przypadku może go "zabić rutyna". Z kolei styl demokratyczny jest z reguły efektywny, kiedy zespół lub pracownik nabiera pewności siebie, ma gotowość do samodzielnego wykonywania zadań. Wówczas warto, by kierownik dał możliwość dzielenia się własnym doświadczeniem i przedstawiania swoich pomysłów.
Osobom zainteresowanym pogłębieniem tematu nasza rozmówczyni poleca książkę Kena Blancharda “Przywództwo wyższego stopnia" prezentującą model przywództwa sytuacyjnego.
Alicja Badetko
Biuro Prasowe Agencji Pracy Tymczasowej Personnel Solutions Sp. z o.o. w Katowicach
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
