Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.
Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.
Budowanie silnej marki pracodawcy to dziś jedno z najważniejszych wyzwań dla firm z sektora MŚP. Konkurencja o talenty jest duża, a pracownicy coraz częściej wybierają pracodawców nie tylko ze względu na wynagrodzenie, ale też na kulturę organizacyjną, transparentność i dbałość o dobrostan zespołu. Jednym z mniej oczywistych, a jednocześnie niezwykle praktycznych elementów employer brandingu okazuje się prawidłowa ewidencja czasu pracy. To rozwiązanie, które - jeśli wdrożone w sposób nowoczesny i przyjazny - może realnie wpływać na zaangażowanie oraz lojalność pracowników.
Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji - wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions 'The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them'. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Planujesz podjąć pracę w Niemczech? Bardzo dobra znajomość języka obcego zdecydowanie ułatwi Ci znalezienie dobrze płatnego zatrudnienia. Sprawdź, jakie perspektywy zawodowe mają tam osoby płynnie posługujące się niemieckim oraz kandydaci, którzy nie posiadają takich kompetencji.
W zależności od tego, w jakiej branży planujesz szukać pracy w Niemczech wymagania, co do kompetencji językowych, mogą się różnić. Znajomość niemieckiego z pewnością sprawi, że o wiele szybciej zaaklimatyzujesz się w obcym kraju - znajdziesz mieszkanie i pracę, bez trudności założysz np. konto bankowe, dopełnisz formalności w urzędzie, a także poznasz nowych ludzi oraz ich kulturę. W dodatku, jeśli w Twoim przypadku wraz z rozwiniętymi kompetencjami językowymi, w parze idą specjalistyczne umiejętności, staniesz się pożądanym kandydatem na niemieckim rynku pracy. Takie osoby mają tam zdecydowanie największe możliwości zawodowe i szanse na wysokie zarobki. Co prawda, niektóre przedsiębiorstwa rekrutują również pracowników, którzy nie znają niemieckiego, jednak w wielu przypadkach wymogiem koniecznym jest wtedy znajomość angielskiego.
Perspektywy zawodowe i preferencje pracodawców, co do stopnia znajomości języka obcego różnią się także w zależności od miasta. W takich aglomeracjach jak Frankfurt (Praca Frankfurt), Berlin (Praca Berlin),Monachium (Praca Monachium), czy też Kolonia (Praca Kolonia), gdzie swoje siedziby ma wiele międzynarodowych korporacji, dobrą pracę znajdą również osoby, które znają wyłącznie angielski (zdarzają się przypadki, kiedy wymagana jest zarówno znajomość angielskiego, jak i niemieckiego). Jednak warto zaznaczyć, że nawet w takim przypadku pracodawcy mogą wymagać od zatrudnianych osób chęci do nauki niemieckiego i rozwijania swoich kompetencji językowych.
Konieczność komunikatywnej znajomości niemieckiego determinuje też rodzaj zatrudnienia. Wszystko zależy od tego, czy interesuje Cię praca sezonowa w Niemczech lub szukasz stabilnego zatrudnienia przynajmniej na kilka lat albo na stałe. W pierwszym przypadku pracodawcy zazwyczaj są bardziej skłonni do zatrudniania kandydatów z niewielką znajomością niemieckiego, a nawet osób, które wcale nie potrafią się nim posługiwać. Jednak w pozostałych przypadkach takie umiejętności stają się koniecznością - szczególnie jeśli planujesz przenieść się do Niemiec, a następnie ubiegać się o obywatelstwo.
Warto zaznaczyć, że niektórzy pracodawcy w Niemczech mogą wymagać potwierdzenia Twoich umiejętności językowych. Może nim być np. certyfikat językowy, w którym został określony konkretny stopnień znajomości niemieckiego. Jednak w przypadku, gdy do wykonywania konkretnej pracy wystarczy jedynie znajomość podstaw języka, pracodawca Twoje kompetencje zweryfikuje już w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.
Osoby z dobrą znajomością języka (przynamniej na poziomie B2) mają na terenie Niemiec niezwykle atrakcyjne perspektywy zawodowe - do takich kandydatów kierowanych jest najwięcej ofert pracy. Umiejętność porozumiewania się po niemiecku jest wymagana przede wszystkim przez pracodawców rekrutujących na stanowiska, na których pracownik ma niemalże ciągły kontakt z klientem. Należą do nich takie profesje jak:
Takie umiejętności są absolutnie konieczne również w przypadku wielu specjalistów. Kompetencje w zakresie języka niemieckiego bardzo często są wymogiem w następujących przypadkach:
W przypadku osób, które nie znają niemieckiego szansę na znalezienie dobrego zatrudnienia, znacząco zwiększają wysokorozwinięte kompetencje zawodowe, na które w danym momencie występuje bardzo duże zapotrzebowanie. Niektórzy pracodawcy ze względu na niedobór odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów, niekiedy podejmują decyzję o zatrudnieniu wyspecjalizowanego pracownika dobrze komunikującego się po angielsku, nawet mimo braku znajomości niemieckiego. Jednak osobom, które planują tymczasowy wyjazd zarobkowy do Niemiec i nie znają dobrze języka, poleca się szukanie zatrudnienia przykładowo na takich stanowiskach jak pracownik magazynu, sprzątaczka, pracownik produkcji i pakowacz.
Warto zaznaczyć, że niemiecki rynek pracy ma do zaoferowania znacznie więcej kandydatom, którzy bardzo dobrze mówią po niemiecku. Dla pozostałych osób ogromna część ofert pracy ze względu na brak umiejętności językowych może być trudno dostępna.
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.