Wynajem pracowników, znany również jako leasing pracowniczy lub praca tymczasowa, to forma zatrudnienia pośredniczona przez agencję pracy tymczasowej. W tym modelu pracownik jest formalnie zatrudniony przez agencję (pracodawcę macierzystego), ale wykonuje swoje obowiązki na rzecz Twojej firmy (pracodawcy użytkownika) na określony czas i warunkach.
SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.
Codzienne dojazdy do pracy i powroty do domu to dla wielu z nas stały element dnia, który przez swoją rutynowość może usypiać czujność i prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Odpowiedzialność za kierownicą to jednak znacznie więcej niż tylko przestrzeganie przepisów; to aktywne i świadome zarządzanie ryzykiem, które zaczyna się na długo przed uruchomieniem silnika. Prawdziwe bezpieczeństwo na drodze jest sumą naszego przygotowania mentalnego, nienagannego stanu technicznego pojazdu oraz umiejętności przewidywania zdarzeń, które mogą nas spotkać na trasie.
Sektor finansowy od kilku lat notuje w Polsce rekordowe zyski. Prym w tej kwestii wiodą banki. Jednocześnie wielu absolwentów szkół średnich waha się nad wyborem finansów jako branży do budowania przyszłej kariery. Czy ich obawy są uzasadnione? Jakie szanse daje praca w sektorze finansowym i kto się w niej odnajdzie? Sprawdź, czy warto podjąć w nim zatrudnienie i czy to opcja odpowiednia dla Ciebie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Od wielu już lat warunki wykonywania zawodu pośrednika ubezpieczeniowego regulowane są przepisami ustawy z 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz.U. Nr 124 poz. 1154 z późn. zm.). Niezmiennie też przewiduje ona, iż pośrednik ubezpieczeniowy może prowadzić działalność agencyjną - wtedy gdy wykonuje czynności w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń, względnie działalność brokerską - gdy te same czynności wykonuje w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej.
Prawo do wykonywania zawodu brokera ubezpieczeniowego albo reasekuracyjnego zasadniczo uproszczone zostało w tzw. ustawie deregulacyjnej, z 9 maja 2014 r., o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Rzeczywiste otwarcie szerokiego dostępu do tego zawodu nastąpiło jednak dopiero dnia 7 października br. gdy weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wykazu dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1275). Wspomniane rozporządzenie uchyliło, odnoszący się do tego samego zagadnienia, akt prawny, wydany 13 listopada 2003 r. i nowelizowany dwa lata później.
W nowej rzeczywistości prawnej, kandydat na brokera ubezpieczeniowego albo reasekuracyjnego (jeżeli jest osobą fizyczną): starając się o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej, nie ma już obowiązku dołączenia do wniosku zaświadczenia o wpisie do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej, jest również zwolniony z obowiązku złożenia egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych o ile odnosi się do niego uchwała Komisji Egzaminacyjnej, zwalniająca z tego egzaminu. Przypadek taki będzie mieć miejsce gdy kandydat ukończył, uznane przez Komisję Egzaminacyjną studia wyższe, obejmujące swym programem kształcenia zakres tematów egzaminu dla brokerów reasekuracyjnych oraz zdał na tych studiach egzaminy w formie pisemnej, a ponadto gdy od ukończenia tych studiów nie upłynęło więcej niż 3 lata. Zwolniony z egzaminu jest również kandydat, który w okresie 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku może wykazać się co najmniej 5 letnią pracą bezpośrednio związaną z wykonywaniem czynności brokerskich oraz pozytywną opinią brokera, pod kierunkiem którego czynności te wykonywał, wymagane od kandydata trzyletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń skrócono do lat dwóch, a zdobywać je należy nie w ciągu pięciu, jak dotychczas, lecz ośmiu lat. Także i ten warunek uznaje się za spełniony jeśli kandydat przez 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku może wykazać się co najmniej 5 letnią pracą bezpośrednio związaną z wykonywaniem czynności brokerskich oraz pozytywną opinią brokera, pod kierunkiem którego czynności te wykonywał.
Nie zmieniły się w istotny sposób wymagania stawiane osobom prawnym starającym się o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej. Dodać należy, iż z dniem 7 października br. w analogiczny sposób zmieniono również warunki składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych. Nastąpiło to na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 września 2014 r. (Dz.U. poz. 1273). O tym, czy wprowadzane zmiany faktycznie ułatwią dostęp do zawodu brokera ubezpieczeniowego albo reasekuracyjnego, a co ważniejsze, czy liberalizacja przepisów nie obniży jakości świadczonych w tym zakresie usług, przekonamy się niebawem.
Dr hab. Lech Krzyżanowski
Wydawnictwo OdNowa
O autorze:
Dr hab. Lech Krzyżanowski, prawnik, historyk. Nauczyciel akademicki w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Współpracownik wydawnictwa prawniczego Od.Nowa z Bielska-Białej, autor m.in. repetytorium 'Historia ustroju i prawa w Polsce'.
Piątek, 10 października 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.