Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Jedynie trzy lata obowiązywało rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie uzyskiwania świadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 691).
W jego miejsce, od 8 czerwca br. wchodzi inna regulacja, zawarta w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U. z 2015 r. poz. 718). Przewiduje ona nowe zasady egzaminowania trzech kategorii osób ubiegających się o świadectwo doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych. Takich, które:
- do tej pory nie posiadały stosownego świadectwa,
- starają się o przedłużenie terminu ważności świadectwa,
- chcą poszerzyć zakres uprawnień.
Wszyscy zainteresowani zostali zobligowani do złożenia pisemnego egzaminu testowego, organizowanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Wspomniany egzamin składa się z dwóch części: ogólnej (30 pytań testowych wielokrotnego wyboru) oraz specjalistycznej (20 pytań testowych wielokrotnego wyboru oraz opisowe zadanie praktyczne) i trwa, odpowiednio, 80 minut (część ogólna) oraz dodatkowo 120 minut (część specjalistyczna, a w niej 60 minut na pytania testowe oraz 60 minut na opisowe zadanie praktyczne). Egzamin składający się z obu części są zobowiązani złożyć ci, którzy nie posiadali dotąd świadectwa doradcy. Osoby przedłużające termin ważności składają go z wyłączeniem opisowego zadania praktycznego, z kolei aplikujący o poszerzenie zakresu uprawnień - są zwolnieni z części ogólnej. Przekłada się to na koszt, który musi ponieść egzaminowany. W przypadku osób nieposiadających ważnego świadectwa doradcy wynosi on 500 zł, dla osób przedłużających termin ważności - 400 zł oraz odpowiednio, poszerzający zakres uprawnień - 300 zł.
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego na stronie internetowej TDT zamieszcza informację o terminie i miejscu przeprowadzenie egzaminu (co najmniej z 14-dniowym wyprzedzeniem) oraz listę aktów prawnych, prawa krajowego oraz umów międzynarodowych, wymaganych na egzaminie. Z tekstów prawnych podczas egzaminów można korzystać w nieograniczonym zakresie, przy czym organizator jest zobowiązany zapewnić jedynie jeden komplet potrzebnych przepisów. Dla swej wygody warto więc zaopatrzyć się we własny zbiór, tym bardziej, iż prawo zezwala na jego wniesienie, pod warunkiem wszakże, że jest on w papierowej, a nie elektronicznej formie.
Co nietypowe, mimo (a może właśnie dlatego), że procedurze egzaminowania poddane z oczywistych względów mogą być tylko osoby dorosłe, ustawodawca uznał za celowe przypomnieć, że wszelkie formy podpowiadania na egzaminie są zabronione. W szczególności, wykluczeniu z egzaminu podlegają osoby, które korzystają z pomocy innych zdających, jak i same pomagają współegzaminowanym, zakłócają porządek, rozmawiają lub w inny sposób komunikują się z pozostałymi zdającymi. Jest pewnego rodzaju znakiem czasu to, że kwestie oczywiste muszą być przez ustawodawcę w sposób szczegółowy unormowane. Pozytywny wynik egzaminu jest uzależniony od uzyskania co najmniej 80% (czyli 72 punktów) w części ogólnej oraz co najmniej 80% (czyli 48 punków) w części specjalistycznej, wraz z rozwiązaniem zadania praktycznego.
Kasztany już co prawda przekwitły, ale przyszłym doradcom do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, życzyć wypada tego samego co maturzystom - nieustannego powodzenia.
Poniedziałek, 15 czerwca 2015
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.