Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.
Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Badanie rynku MBA przeprowadzone zostało w marcu 2011 roku. W badaniu wzięły udział 32 programy. Celem badania było scharakteryzowanie i przybliżenie profilu studiów MBA oraz ich uczestników. Wszystkie wyniki badania są przedstawione w sposób zagregowany.
Pytania w badaniu dotyczyły następujących aspektów związanych ze studiami MBA:
-typu studiów MBA (specjalistyczne, executive MBA, MBA),
-średniej liczby uczestników programów w edycji 2010,
-sektorów rynku/branży, które dominowały wśród uczestników programów MBA,
-udziału procentowego kobiet wśród uczestników programów MBA,
-średniego okresu doświadczenia zawodowego (w latach) uczestników programów MBA,
-średniego wieku uczestników programów MBA,
-ilości krajów pochodzenia uczestników programów MBA,
-zmian liczby kandydatów programów w stosunku do roku poprzedniego,
-zmian liczby kandydatów zagranicznych programów w porównaniu z ubiegłym rokiem,
-zmian liczby kobiet wśród kandydatów programów wobec roku 2010,
-oferowania programów MBA dofinansowanych z funduszy Unii Europejskiej.
Wszystkie odpowiedzi były deklaratywne. Ankiety były wypełniane przez organizatorów programów MBA.
Wyniki badania
Typ studiów MBA
Na polskim rynku możemy wskazać trzy rodzaje studiów MBA tj. Executive MBA, MBA oraz studia specjalistyczne MBA. Z wyników badania wynika, że najmniej na polskim rynku MBA jest studiów MBA o konkretnej specjalizacji (9%). Na rynku są głównie studia o charakterze executive (47%) oraz standardowe studia MBA (44%).
Średnia liczba uczestników
Liczba uczestników programów jest w brew pozorom bardzo zróżnicowana. Średnio 79 osób uczestniczy w programie MBA w danej edycji. Jednakże na jednych programach liczba ta może przewyższyć 430 osób a na innych wynieść zaledwie 6 osób. Duża ilość uczestników studiów w pewnych przypadkach może być związana z dofinansowaniem studiów MBA z funduszy europejskich. Gdybyśmy odrzucili te najliczniejsze programy MBA to średnio w programach MBA uczestniczy 58 osób.
Sektory rynku, które dominowały wśród uczestników programów MBA
Uczestnicy programów MBA w Polsce w większości pracują w sektorze bankowym (13% wszystkich odpowiedzi), finansowym (13%) lub technologicznym (12%). Najmniejszym powodzeniem szczyci się sektor artykułów użytkowych (1%), chemikaliów (1%), zasobów naturalnych (1%), mediów (1%) i podróżniczy (1%). Sektory często wymieniane (7% odpowiedzi) to sektor telekomunikacyjny, budownictwa i handlu. W ramach innych sektorów wymienić warto sektor administracyjny, informatyczny, transportowy, logistyczny, energetyczny, żeglugi i edukacji.
Udział procentowy kobiet
Kobiet na studiach MBA jest mniej niż mężczyzn. Najczęściej jest ich 21-40% (53% odpowiedzi). Zaledwie 3% programów wskazało ponad 80% udziału kobiet wśród swoich uczestników studiów MBA. Natomiast 25% programów wskazało mniej niż 20% kobiet wśród studentów MBA.
Średni wiek i okres doświadczenia zawodowego
Studia MBA są przeznaczone dla menedżerów z pewnym minimalnym doświadczeniem zawodowym. Jak wynika z badania uczestnicy programów MBA w Polsce w 2011 roku to głównie osoby z 6-8 letnim doświadczeniem zawodowym (41%), w wieku 31-35 lat.
Ilość krajów pochodzenia
Liczne programy MBA w Polsce są prowadzone przy współpracy z zagranicznymi uczelniami. Często też prowadzone są wyłącznie w języku angielskim. Jak wskazują respondenci badania zazwyczaj studenci MBA na polskich programach MBA pochodzą z 2-3 krajów (47%) lub z jednego (34%). Bardzo rzadko ilość krajów pochodzenia studentów przekracza 5 krajów (6%).
Zmiana liczby kandydatów
Wpływ spowolnienia gospodarczego na rynek studiów MBA był w 2008 i 2009 roku dosyć znaczący. Jednakże jak wskazują odpowiedzi organizatorów studiów MBA w porównaniu z 2009 rokiem w roku 2010 liczba kandydatów na studia MBA znacząco wzrosła (72% odpowiedzi). Tylko 16% programów zanotowało spadek zainteresowanych programem MBA.
Zmiana liczby kandydatów zagranicznych
Zainteresowanie polskimi studiami MBA przez zagranicznych studentów wydaje się być na niezmienionym poziomie. Jak wskazują odpowiedzi uczestników badania w rekrutacji na program MBA w Polsce w 2010 roku wzięło udział tyle samo kandydatów zagranicznych co w poprzedniej rekrutacji (56%). Wzrost w tej liczbie zanotowało 31% spośród programów MBA.
Zmiana liczby kobiet wśród kandydatów
W rekrutacji z 2010 roku wzięło udział więcej kobiet niż w roku poprzednim (50% odpowiedzi). W 28% liczba kobiet zainteresowanych studiami MBA się obniżyła w porównaniu z liczbą zainteresowanych kobiet w 2009 roku. Natomiast 22% programów miało takie samo zainteresowanie wśród kobiet jak w poprzedniej rekrutacji.
Oferowanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej Jak wynika z analizy ankiet przesłanych przez organizatorów większość programów MBA nie korzystała z możliwości dofinansowania studiów z funduszy Unii Europejskiej. Tylko 21% programów zdecydowało się na wykorzystanie tej możliwości.
Wnioski
Niniejsze badanie jest pierwszą próbą spojrzenia na studia MBA przez pryzmat pewnych ogólnych danych o studentach i samych programach MBA. Postanowiliśmy też pokusić się o stworzenie pewnego ogólnego modelu studiów MBA. Na podstawie przeprowadzonego badania można więc powiedzieć, że studia MBA w Polsce to głównie studia Executive MBA, w których grupy uczestników liczą przeciętnie około 50 kilku osób. Największa ilość studentów MBA pochodzi z sektorów finansowych i technicznych, przy czym wśród uczestników zdecydowanie więcej jest mężczyzn niż kobiet. W związku z wymogami na studia MBA, gdzie oprócz tytułu magistra liczy się doświadczenie zawodowe, uczestnicy studiów MBA mają przeciętnie ok. 6-8 lat doświadczenia zawodowego i są w wieku 31-35 lat. Tak więc znacząca większość studentów jest już dojrzałymi osobami, bardzo często z rodzinami i bogatym bagażem doświadczenia zawodowego. Studenci polskich programów MBA to w znakomitej większości Polacy. Chociaż w przypadku anglojęzycznych studiów można spotkać obcokrajowców. Programy w znacznej ilości deklarują, że ich studenci pochodzą z 2-3 krajów.
Pozytywną i dobrze rokującą na przyszłość zmianą jest ilość kandydatów na studia MBA w 2010 roku w porównaniu z rokiem 2009. Aż 72% programów MBA przyznało, że w ubiegłym roku zanotowano większe zainteresowanie programem MBA niż w 2009 roku. Ponadto ilość kandydatów zagranicznych albo była taka sama, jak sprzed roku, albo się zwiększyła. To potwierdza, że Polska staje się coraz bardziej atrakcyjna dla innych krajów jako miejsce do studiowania MBA. Bardzo optymistyczną zmianą jest fakt, iż więcej kobiet rekrutowało na studia MBA w 2010 roku w porównaniu z 2009 rokiem.
Więcej informacji na www.mbaportal.pl
Wyniki badania dostępne również na stronie: Studia MBA - Badanie
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
