Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code - w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup 'IT World of Work 2025 Outlook'.
Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.
Dla wielu osób utrzymanie koncentracji przez cały dzień pracy stanowi nie lada wyzwanie. Bardzo często nawet kilka kaw wypitych w trakcie obowiązków nie wystarcza, aby utrzymać odpowiedni poziom energii. W takim momencie z pomocą przychodzą woreczki energetyczne. Dzięki swoim właściwościom pozwalają na skuteczne podniesienie poziomu energii, a przy tym są bezpieczne w stosowaniu.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Skuteczny posób na Ograniczenie Kosztów Rekrutacji oraz Rotacji Pracowników
Jednym z najistotniejszych elementów udanej kampanii rekrutacyjnej jest dobrze przedstawiony wizerunek firmy jako pracodawcy. Firmy, o ustalonej renomie na rynku pracy mają znaczną przewagę nad swymi rywalami, którzy jako pracodawcy, nie posiadają takiego wizerunku. Okazuje się, że firmy te mają niższe koszty rekrutacji oraz rotację pracowników, natomiast wyższa jest ich wydajność pracy. Są one rozpoznawalne dla potencjalnych pracowników, którzy chętnie ubiegają się w nich o miejsca pracy. Niektórzy pracodawcy zapominają jednak, że udana rekrutacja, mająca na celu pozyskanie najlepszych kandydatów, często wymaga wypromowania przez firmę własnego wizerunku, zanim rozpocznie ona proces rekrutacji.
Należy pamiętać, że potencjalni kandydaci mogli nigdy wcześniej nie słyszeć o danej firmie, a jeśli nawet słyszeli mogą nie wiedzieć czego się po niej spodziewać. Informacje tego typu muszą więc trafiać na rynek, a zwłaszcza do potencjalnych pracowników, na długo przed rozpoczęciem kampanii rekrutacyjnej, mającej pozyskać jak najlepszych kandydatów.
Niektórzy pracodawcy zapominają jednak, że udana rekrutacja, mająca na celu pozyskanie najlepszych kandydatów, często wymaga wypromowania przez firmę własnego wizerunku, zanim rozpocznie ona proces rekrutacji.
Początkiem każdej kampanii rekrutacyjnej jest zdefiniowanie strategii i misji firmy. Stanowi ono podstawę dla dyrektorów działów personalnych, na bazie której będą mogli efektywnie obsadzać wolne etaty. Muszą oni poznać długofalowe cele firmy, zanim będą w stanie wyszukać odpowiednich pracowników, posiadających predyspozycje aby je osiągać. Niestety nie dzieje się tak w przypadku wielu firm. Zbyt często kadrowcy zatrudniają kosztownych pracowników, którzy niestety nie są w stanie wypełniać dalekosiężnych planów firmy. Naraża to firmę na straty i koszty. Dyrektorzy działów personalnych nie mogą efektywnie obsadzać etatów bez wsparcia kierownictwa firmy przy definiowaniu jej strategii i celów.
Duże, międzynarodowe korporacje często wyposażają kadrowców w narzędzia niezbędne w kreowaniu swojego wizerunku jako pracodawcy. Mimo, iż narzędzia te bywają bardzo przydatne, najczęściej jednak są zbyt ogólne by mieć większe znaczenie. Na przykład misje niektórych firm niewiele mówią o typie pracowników przez nich poszukiwanych. Często również dyrektorzy działów personalnych nie otrzymują zbyt wiele wsparcia i wskazówek od dyrekcji firmy, i podejmując decyzje rekrutacyjne zdani są sami na siebie. Może to w znacznym stopniu utrudniać proces podejmowania trafnych decyzji przy doborze pracowników dla nowoczesnych firm, które przecież wymagają wyspecjalizowanego, kompetentnego i inteligentnego personelu, który potrafi sprostać wzrastającej konkurencji na rynku światowym. Dzisiejsze firmy, pragnąc pozostać konkurencyjnymi, muszą nieustannie się doskonalić, a to wymaga kompetentnego personelu. Siłą nowoczesnych firm są ich pracownicy.
Znalezienie pracowników o najlepszych kwalifikacjach często wymaga od nowych i powstających firm wiele wysiłku. Kandydaci rozważający podjęcie pracy w tych firmach, wymagają od kadrowców większej ilości informacji o ich strategii, celach i zadaniach. Ich wymagania w stosunku do tych firm są dużo większe niż w przypadku pracodawców o ustalonej renomie i znanej marce. Informacje o nowych firmach muszą więc być przekazywane konkretnie i w pełnym wymiarze jeśli firmy te pragną pozyskać wartościowych pracowników. Kandydaci uważają, że powinni mieć prawo do zapoznania się z celami firmy oraz wynikającymi z nich obowiązkami, które mieliby podjąć aby je osiągać.
Dylematem nowotworzonych firm jest fakt, że muszą w krótkim terminie obsadzić etaty dobrymi pracownikami, nie mają jednak dość czasu ani na znalezienie właściwych kandydatów ani na bardziej szczegółowe sprecyzowanie celów firmy. Jest to sytuacja niefortunna jako, że dopasowanie właściwych kandydatów w początkowych stadiach rozwoju firmy jest tak samo istotne jak ich kwalifikacje czy doświadczenie.
Jednym ze sposobów odciążenia firmy z obowiązku informowania kolejnych kandydatów o kulturze firmy i jej środowisku pracy jest dokładny opis stanowisk pracy oraz pracodawcy. Przenosi on ciężar podejmowania decyzji podczas procesu wstępnej selekcji z dyrektorów działów personalnych na zainteresowanych kandydatów, poprzez ich aktywny i bezpośredni udział w procesie doboru. Dla nowotworzonych firm z pewnością wskazane było by zatrudnianie wyłącznie takich kandydatów, którzy niezwłocznie mogliby przystąpić do pracy, zamiast pracowników, pociągających za sobą koszty dodatkowego szkolenia oraz nie potrafiących przystosować się do częstych zmian w dynamicznie rozwijającej się firmie oraz do jej kultury pracy. Posiadanie gotowych odpowiedzi na pytania w jakiej sytuacji firma znajduje się w danym momencie oraz w jakim kierunku zmierza, znacznie ułatwiło by proces doboru kandydatów.
Wiele firm korzysta z usług agencji reklamowych przy układaniu ofert pracy, dobrze wyrażających cele firmy. Jest to przedsięwzięcie wymagające profesjonalnego podejścia marketingowego, które mogą osiągnąć jedynie wyspecjalizowane firmy. Jest ono jednak niezwykle istotne, ponieważ pozyskanie zainteresowania odpowiednich kandydatów pozwala wypromować firmę. Większość wysokiej klasy kandydatów poświęca wiele czasu, pragnąc zebrać jak najwięcej informacji o firmach, w których zamierzają się zatrudnić, dlatego tak istotne jest żeby były one łatwo dostępne.
Poza tym, wielu poszukujących pracy korzysta również z Internetu, jako źródła informacji. Jest to źródło bardzo cenne jako, że wzrastająca liczba kandydatów znajduje w nim większą ilość informacji, co pozwala im zadecydować, który pracodawca im odpowiada. Jest to jeden z powodów zamieszczania przez wielu pracodawców swoich ofert pracy w Internecie, który nie ogranicza ich w udostępnianiu informacji o stanowiskach pracy oraz pracodawcy.
Hasła reklamowe towarzyszące ofertom pracy pomagają zwerbować odpowiednich kandydatów, którym odpowiada kultura pracy danej firmy. Na przykład towarzystwo ubezpieczeniowe Zurich posługuje się hasłem 'Zadbamy o Ciebie' w celu pozyskania kandydatów, dla których atrakcję stanowi stabilna kultura firmy i którzy zainteresowani są długoterminową ofertą pracy oraz stabilizacją. Nie jest to hasło, które przyciągnęło by niezależnych kandydatów, których interesują stanowiska wymagające większej odpowiedzialności i swobody podejmowania decyzji. Jakkolwiek nowopowstające firmy szukają takich właśnie, kreatywnych pracowników i powinno to znaleźć odbicie w ich hasłach reklamowych.
Firmy, którym udaje się pozyskiwać pracowników dobrze dopasowanych do swojej organizacji, przekonują się, że ich poziom rotacji jest niski, co pozwala na znaczne ograniczenie kosztów procesu rekrutacji. Pracownicy zwerbowani przez przodujących na dzisiejszym rynku pracodawców, zachęceni jasno sformułowaną kulturą, strategią oraz planami firmy, trudniej się z nią rozstają niż ci, których pracodawcy nie wykazują strategicznego podejścia do procesu rekrutacji. Pozostają oni w swoich firmach ponieważ utożsamiają się z ich celami. Efektem tego jest wyższa motywacja i produktywność pracowników oraz ich zadowolenie z pracy, w której czują się spełnieni.
Copyright by Zespół JOBS.PL
Piątek, 05 marca 2004
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.