Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.
Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Gdy znajdujemy pracę wielokrotnie trafiamy na zupełnie obcy teren. Nie znamy ludzi, niewiele o nich wiemy. Jest jednak kilka prostych rad, dzięki którym zbliżymy się do każdego współpracownika. Nie ze wszystkimi możemy i chcemy się przyjaźnić, jednak zdrowa relacja i posiadanie znajomych z pracy jest normalne, ale i potrzebne.
Zastanowimy się dziś nad tym, co robić, żeby zachować poprawne lub dobre relacje z naszymi współpracownikami.
Nikt nie lubi, jak mówi się do niego innym imieniem. Jeśli to jest nasz początek w nowej pracy i mieliśmy do zapamiętania kilka lub kilkanaście osób przeprośmy za to, że jeszcze nie pamiętamy imienia i poprośmy o przypomnienie. To na pewno nikogo nie oburzy i zyskamy tym samym w oczach drugiej osoby, dlatego, że wykazujemy jakieś zainteresowanie.
Jeśli ktoś do Ciebie mówi lub zadaje Ci jakieś pytanie nigdy nie odwracaj się plecami i nie ignoruj swojego współpracownika. Nie należy również nie reagować na zawołanie. Jeśli zdarzy się, że nie słyszeliśmy drugiej osoby, przeprośmy i wysłuchajmy.
W każdej sferze życia nie można zapominać o kulturze. Zwroty proszę i dziękuję nic nas nie kosztują, a świadczą o naszym szacunku, równym traktowaniu czy po prostu o tym, że jesteśmy dobrze wychowani. Nie bójmy się prosić o radę, przysługi czy pomoc. W końcu każdemu z nas zależy, by wykonywać swoje zadania jak najlepiej, co nie znaczy, że nie możemy się czegoś od siebie wzajemnie uczyć. Nie zapominajmy również dziękować. Sytuacje, w których należy użyć tego słowa można by mnożyć, co jedynie świadczy o tym, jak jest ono potrzebne.
Niezwykle ważne jest, by zawsze przywitać się i pożegnać z naszymi współpracownikami. Jeśli akurat są zajęci przynajmniej kiwnijmy głową. Czasem zdarza się, że w firmach panuje typowy dla niej sposób przywitania - starajmy się go zaobserwować i realizować, by stać się częścią grupy.

Dobrym sposobem na podtrzymanie rozmowy w poniedziałek jest zapytanie o to, jak minął weekend. Można również odwrócić to pytanie i w piątek zapytać o plany na dwa dni wolnego. Podczas takich rozmów może się okazać, że dzielimy z kimś pasje, mieszkamy obok siebie czy lubimy taką samą formę aktywności.
Nawet jeśli nie mamy kierowniczego stanowiska nie zaszkodzi, jeśli będziemy chwalić naszych współpracowników. Każdy chciałby usłyszeć, że dobrze wypełnił zadanie, szczególnie jeśli poświęcił mu dużo pracy i czasu. Takie zachowania mogą do nas wrócić i wtedy to my, będziemy niezwykle dumni z siebie. Przy tej okazji można również skorzystać z pomocy koleżanki czy kolegi i poprosić, by pokazali nam jak coś zrobili, czy mogą nam coś doradzić albo sprawdzić.
Uśmiechnięta twarz załagodzi każdą sytuację i często zupełnie zmieni atmosferę. Jeśli wejdziemy do pracy ze spuszczoną głową i smutną miną, nasz nastrój może udzielić się innym i klimat w pracy nie będzie najlepszy. Promienny uśmiech zawsze dodaje energii, pozytywnego myślenia. Może akurat opowiadasz śmieszne żarty? Wykorzystaj tę umiejętność w wolnej chwili. Natomiast niezależnie od wszystkiego pamiętaj o życzliwości.
Kłamstwem nigdy nie zyskasz przyjaciół. Nie zaczynaj swojej pracy od nieprawdziwych informacji. Wszystko z czasem będzie zweryfikowane, najczęściej niewiele można ukryć. Nie udawajmy kogoś, kim nie jesteśmy. Bądźmy sobą i albo ktoś to zaakceptuje, albo nie.
Coraz częściej i coraz więcej osób porozumiewa się ze sobą za pomocą internetu. Jest to zupełnie niepotrzebne, jeśli adresat naszej wiadomości siedzi pokój obok. Zamiast wysłać maila warto zrobić te kilka kroków, by porozmawiać z kimś bezpośrednio. O wiele łatwiej będzie wtedy nawiązać rozmowę, omówić wszelkie wątpliwości czy coś wyjaśnić.
Jeśli zależy nam na pozyskaniu przyjaźni w pracy dbajmy o relacje jeszcze mocniej. Dawajmy z siebie więcej, starajmy się bardziej. Ale oczywiście nic na siłę - chęć takiej relacji powinna być po obu stronach. Gdy natomiast chcemy stanowić zgraną grupę, w której każdy traktuje się z szacunkiem, życzliwością i w równy sposób, wypełnienie powyższych rad powinno w zupełności wystarczyć.
Autor: Daria Czajka
Wtorek, 03 czerwca 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
