Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
W przeciągu dwóch ostatnich lat działy HR tętniły pracą. Obok rekrutacji specjaliści ds. personalnych zajęci byli projektami mniej popularnymi i wdrażanymi w niektórych przedsiębiorstwach po raz pierwszy. Wraz z symptomami spowolnienia gospodarczego nadszedł czas rewizji podejmowanych działań.
W sytuacji kryzysu problemem dla pionów personalnych są cięcia w przyznawanych im budżetach. Oszczędzanie i operowanie ograniczonymi funduszami hamuje przede wszystkim realizację dużych, kompleksowych i kosztownych programów. Obok oczywistych minusów ma to także swoje plusy. Przedsiębiorstwa znacznie częściej niż wcześniej wykazują zainteresowanie środkami unijnymi. Według badań firmy Altkom Akademia, ponad trzy czwarte firm z sektora MSP i niemal 90% dużych przedsiębiorstw jest zainteresowanych wykorzystaniem środków z UE. W czasie gdy działania rekrutacyjne zostają ograniczone do minimum, specjaliści ds. personalnych znajdują czas na czynności, którym w natłoku codziennej pracy jeszcze do niedawna poświęcali znacznie mniej uwagi. Dotyczy to na przykład systemów oceny i wynagradzania pracowników. Pod wpływem kryzysu zmienia się również stosunek do projektów szkoleniowych. W czasie prosperity są one traktowane jako narzędzie motywacyjne, a duża ich część przyjmuje "miękki", interpersonalny charakter. Spowolnienie gospodarcze powoduje, że firmy delegują pracowników na szkolenia kompetencyjne, rozwijające kwalifikacje przydatne w codziennej pracy.
Okres dekoniunktury jest również dobrym czasem na kształtowanie lojalności najlepszych pracowników. Jeśli przetrwają kryzys z pewnością pracy i płacy, to będą bardziej skłonni do pozostania w danym zakładzie, gdy wskaźniki poprawią się na ich korzyść.
Jakie strategie HR są godne uwagi w dobie kryzysu? Na których działaniach skupić powinny się działy personalne? Które narzędzia HR przyniosą firmom wartość dodaną? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule "Nowe wyzwania dla działów HR" w portalu rynekpracy.pl.
Redakcja rynekpracy.pl.
Pytania i dodatkowe informacje:
Karolina Widera
Specjalista ds. Public Relations
tel. 509 509 536
poltorak@sedlak.pl
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.