Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.
Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Bezkolizyjne poruszanie się w przestrzeni międzynarodowej nie jest rzeczą łatwą. Zwłaszcza w zawodowych kontaktach, gdzie nieostrożne działanie na styku kultur może kosztować nas utratę ważnego partnera biznesowego. Dlatego coraz więcej firm dostrzega potrzebę zaangażowania specjalistów w tej dziedzinie, a młodzież chętnie kształci się w tym kierunku.
Tak jak dobry samochód może składać się z karoserii z chińskiej stali, niemieckiego silnika, japońskiej elektroniki, angielskich skórzanych siedzeń i szwedzkiego systemu bezpieczeństwa, tak i firma, która chce odnosić sukcesy, powinna być otwarta na międzynarodowych partnerów i zagraniczną współpracę. Jednak droga do pozyskania i utrzymania dobrych kontaktów z kontrahentem wywodzącym się z innej kultury często bywa kręta i skomplikowana.
W dobie globalizacji coraz większe znaczenie przykłada się do umiejętnego komunikowania i negocjacji międzykulturowych. Dlatego studia na kierunkach kształcących przyszłych specjalistów ds. komunikacji interkulturowej stają się coraz popularniejsze. - Wraz z rozwojem wszechstronnej współpracy we wszystkich dziedzinach życia, powstaje potrzeba przygotowania doradców do kontaktów z innymi kulturami - mówi dr Anna Szymoszyn z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej, która kształci specjalistów w tej dziedzinie. - Dla wielu ludzi pracujących w biznesie ważne jest rozpoznanie, z jakiej kultury wywodzi się partner w interesach i próba jego zrozumienia. Do tego niezbędny jest ktoś, kto potrafi to zrobić szybko i bezbłędnie. To daje o wiele większe szanse na powodzenie planowanych ustaleń - dodaje.
Zdawać by się mogło, że globalizacja objęła już swoim zasięgiem wszystkie dziedziny życia i różnice na płaszczyźnie kulturowej nie są aż tak widoczne. Nic bardziej mylnego. Systemy wartości, nawyki i sposoby życia wielu narodów zdecydowanie różnią się od siebie. Zwłaszcza na polu kontaktów biznesowych może to rodzić konflikty i kłopotliwe sytuacje. Istnieją różne style negocjacji, używane w zależności od kraju oraz okoliczności. Od znanego nam stylu europejskiego znacznie różni się na przykład styl azjatycki. W Europie można pozwolić sobie na wtrącenia, przejście od razu do rzeczy i szybkie osiągnięcie porozumienia, jednak Chińczycy działają zupełnie inaczej. - W Azji liczą się drobne gesty. Kiedy Twój rozmówca przytakuje, wcale nie oznacza to zgody, ale jest to potwierdzenie, że nas słucha - wyjaśnia dr Anna Szymoszyn z WSEIiI. - Najprawdopodobniej decyzję w omawianej właśnie kwestii, podejmie on dopiero za kilka dni. Powinniśmy być również przygotowani na dłuższe etapy milczenia podczas negocjacji i ograniczoną gestykulację - dodaje. W okolicach Morza Śródziemnego poklepywanie, wymiana uścisków czy pocałunki na powitanie to obowiązkowy element rozmów biznesowych. Nie próbujmy jednak tych samych gestów wykonywać w Japonii czy Niemczech. Z pewnością zostaną one negatywnie odebrane, a my wyjdziemy na mało poważnego i nieprofesjonalnego partnera.
- Przystępując do negocjacji musimy pamiętać, że standardy kulturowe nie podlegają ocenie czy wartościowaniu. Żadna z kultur nie jest lepsza lub gorsza - mówi dr Anna Szymoszyn z WSEIiI. - Chcąc przełamać bariery i nawiązać pozytywny kontakt, powinniśmy okazywać szacunek i zrozumienie dla tradycji naszego partnera - dodaje. Odwiedzając obcy kraj często zniekształcamy miejscowe obyczaje, postrzegając je przez pryzmat własnej kultury. Brak dystansu i uogólnienie to najczęstsze błędy popełniane przez niewykształconych negocjatorów. Aby biznesowe rozmowy nie zmieniły się w biblijną wieżę Babel, powinniśmy wykazać chęć wzajemnego zrozumienia, tolerancji i obustronnej komunikacji. Łatwo jednak zaprzepaścić szansę na nowy biznes popełniając nieświadomie jakieś faux pas będąc w nieznanym nam kraju. Jednym ze sposobów zapobiegania tego typu sytuacjom są szkolenia i studia w zakresie wielokulturowości, które mają w efekcie doprowadzić do poszanowania i zrozumienia tradycji partnerów w interesach, a co za tym idzie przyczynić się do pozytywnego dla nas przeprowadzenia współpracy z międzynarodowym partnerem biznesowym.
Rozwijanie i zacieśnianie rynków międzynarodowych zmusza nas nie tylko do uczenia się języków obcych, ale również do myślenia ponadnarodowymi kategoriami. Dzięki współpracy międzynarodowej firmy zdobywają nowe obszary. Jednak, aby nie pogubić się w kulturowych zawiłościach, biznesmeni coraz częściej proszą o pomoc wykształconych etnologów i specjalistów od komunikacji międzynarodowej. Dlatego też coraz więcej młodych ludzi stawia na poszukiwanie porozumienia i dokształca się w tym kierunku. Wolne od kolizji poruszanie się na rynkach międzynarodowych to przyszłość zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla młodych, ambitnych, otwartych na świat specjalistów od komunikacji.
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
