Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
Od ponad 20 lat łączymy ludzi z dobrą, legalną pracą w Holandii i Polsce. Bez względu na doświadczenie - znajdziemy coś dla Ciebie!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Firma Effectiveness przygotowała raport "Młodzi na rynku", mający na celu określenie preferencji tzw. millenialsów - będących u progu kariery zawodowej, odnośnie ich wyobrażeń idealnej osoby na stanowisku kierowniczym.
Co ciekawe, większość wyników[*] wskazuje na to, że najbardziej pożądanym szefem jest po prostu dobry lider. Dla 39% ankietowanych taką osobą jest charyzmatyczny doradca i mentor inspirujący do ich rozwoju i działania, dla 31 % jest to przywódca zdecydowany i sprawiedliwy, wyznaczający jasne cele. Z kolei 25% respondentów widzi na takim stanowisku kompetentnego menadżera, od którego przejmie wiedzę i umiejętności.

Świadczy to o tym, że młodzi ludzie intuicyjnie wyczuwają, co jest potrzebne, aby firma miała zmotywowanych pracowników, z zaangażowaniem pracujących na jej sukces - efektywnej pracy zespołowej (możliwości uczenia się od innych w dobrej atmosferze - 70% badanych) oraz przełożonego, który poświęci im czas na wdrożenie ich w zakres obowiązków (58%) i który będzie udzielać informacji zwrotnej (43%). Dodatkowo, wzorem szefa byłaby osoba, od której mogą się wiele nauczyć, która byłaby dla nich wsparciem w codziennej pracy oraz ktoś, kto precyzyjne określi cel, który jest do osiągnięcia.
Anna Sarnacka-Smith, trener biznesu, certyfikowany konsultant D3 z EFFECTIVENESS komentuje wyniki w następujący sposób: "Firmy i ich zespoły potrzebują liderów - osób, które są ekspertami w tym, co robią, mają pasje, którzy chcą i potrafią z pracowników wydobyć to, co jest w nich najlepsze, rozwijać ich kompetencje, którzy potrafią dostosować swój styl komunikacji do poszczególnych pracowników, którzy będę udzielać informacji zwrotnej w sposób, który przełoży się na jeszcze większe zaangażowanie. I przestrzeń, którą poświęcamy na dyskusję o tym, jak trudne i inne jest to pokolenie, spożytkujmy na to, aby tych ludzi po prostu poznać - jacy są, czego potrzebują, oczekują, co ich motywuje."
Te wnioski potwierdza Anna Sarowska-Gierasimowicz, ekspert zarządzania, mentor na Uniwersytecie Wrocławskim, mówiąc, że świadomość cech skutecznego i efektywnego przywództwa, jakie chcieliby spotkać badani studenci w wymarzonych organizacjach, potwierdza jedynie generalne trendy
w zmianach modelu zarządzania ludźmi, przez obecnych i przyszłych liderów. Moim zdaniem w obliczu deklarowanych potrzeb, stawianych wobec przyszłych pracodawców, ankietowani zaprzeczają obiegowym mitom, jakoby młode pokolenie miało szczególnie wygórowane oczekiwania w omawianych kwestiach, wobec zatrudniających je organizacji.
Co ciekawe, powyższe wyniki potwierdzają również inne badania. Amsterdamscy psychologowie przedstawili również wyniki swoich analiz w "Psychological Science". Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy funkcjonują w odpowiedni sposób, jeśli nie mają nad sobą silnego, charyzmatycznego lidera z charakterem, potrafiącego utrzymać ich w ryzach, zamiast ugodowego i życzliwego szefa. Na taką osobowość dobrze reagowały osoby życzliwe, natomiast te o charakterze bardziej buntowniczym preferowały silnego zwierzchnika. Wyniki badań zaskoczyły samych naukowców, którzy byli przekonani, że z reguły ludzie wolą miłych i zgodnych pracodawców. Ich zdaniem, zdolności psychologiczne i opanowanie emocjonalne lidera, skutecznie pomaga w zarządzaniu grupą.
Podsumowując, mamy jednoznacznie zwycięzcę w postaci lidera charyzmatycznego, zdecydowanego, kompetentnego, zdolnego porozumieć się nawet ze skrajnie niezgodnymi osobami, ale nie kosztem swojej uległości.
[*] Wszystkie dane pochodzą z badania zrealizowanego przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii wśród studentów Uniwersytetu Wrocławskiego różnych kierunków studiów (95 proc. studia dzienne, 1-5. rok studiów) na próbie 300 respondentów. Badanie przeprowadzono w okresie od grudnia 2015 roku do stycznia 2016 roku metodą indywidualnych wywiadów online (CAWI) na autorskim oprogramowaniu Ankieteo.pl. Badani mogli wskazywać na więcej niż jedną odpowiedź.
Wtorek, 05 kwietnia 2016
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
