Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.
Na mapie Holandii Urk wygląda niepozornie - mała miejscowość położona na wschodnim brzegu IJsselmeer, dawniej wyspa odcięta od świata. A jednak to właśnie tu bije jedno z najsilniejszych serc holenderskiej przedsiębiorczości. Urk to miejsce, w którym praca ma głębsze znaczenie - jest częścią tożsamości, tradycji i wspólnoty.
Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.
Black Friday 2025, globalne święto zakupów, wypada 28 listopada, oferując największe w roku obniżki cen na elektronikę, AGD i wiele innych. To idealna okazja na świąteczne prezenty i większe inwestycje, ale wymaga przemyślanej strategii. Artykuł pomoże Ci świadomie planować zakupy, unikać pułapek i korzystać z ochrony Dyrektywy Omnibus, by łowić najlepsze okazje.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Najlepsi studenci w Europie nie zwracają uwagi na wysokie standardy etyczne pracodawcy. Najbardziej cenią sobie dobrze znane firmy, które osiągają sukcesy na rynku i cieszą się dobrą reputacją.
Firma Universum, stworzyła ranking 'Idealny Pracodawca 2011' w oparciu o ponad 60 700 opinii o pracodawcach, wyrażonych przez 19 890 studentów z najlepszych uczelni w całej Europie. W czołówce rankingu znalazły się między innym firmy Apple i Google - faworyci zarówno wśród studentów kierunków ekonomicznych jak i inżynierii.
W rankingu studentów biznesu Apple pokonało Google (miejsce 2.), ostatnie miejsce na podium zajął McKinsey, odbierając je tym samym firmie L’Oréal. W rankingu studentów kierunków inżynieryjnych natomiast liderem jest Google, zaraz za nim lokują się Audi i EADS, na dalsze pozycje spychając BMW i Apple, które były numerem dwa w ubiegłym roku. Wśród studentów nauk ścisłych, humanistycznych oraz IT idealnym pracodawcą wciąż pozostaje Google. Po piętach drepcze mu jednak Apple, zajmując drugie miejsce rankingu we wszystkich tych kategoriach, z wyjątkiem IT - tam na drugiej pozycji znalazł się Microsoft.
Dobry wizerunek przede wszystkim
Najlepsi europejscy studenci swoje wyobrażenie o idealnym pracodawcy wiążą obecnie z takimi cechami jak: dobra reputacja (72%), sukces rynkowy (70%) i prestiż (66%). Najmniejsze znaczenie zdają się mieć dla nich społeczna odpowiedzialność biznesu (33%) oraz wysokie standardy etyczne (30%) - to znak, że studenci myślą strategicznie o swojej karierze i są skupieni na dążeniu do osobistego sukcesu. Mniejszą troską darzą zrównoważony rozwój i społeczne oddziaływanie biznesu.
- Reputacja i sukces rynkowy pracodawcy są dzisiaj najważniejsze dla ambitnych, młodych ludzi, studiujących na najlepszych uczelniach w Europie - komentuje wyniki badania Petter Nylander, prezes Universum. Cechuje ich duma, dbałość o to, jak są postrzegani przez innych. 'Jak mogę zaimponować rówieśnikom?' - to pytanie często zadają sobie ambitni studenci, usilnie dążący do tego, by się wyróżnić. Najlepsi pracodawcy mogą im to zapewnić. Są bardzo dobrze rozpoznawani, oferują pracę obfitującą w wyzwania, a przy tym zatrudniają tylko najlepszych. Ich dobra reputacja oraz sukces rynkowy dodatkowo przemawiają na ich korzyść - podsumowuje Nylander.
Niemiecki optymizm, włoska nieśmiałość?
W badaniu wypowiedzieli się przedstawiciele aż 135 narodowości. Studentów zapytano między innymi o ich szansę na zdobycie posady u wymarzonego pracodawcy w ciągu sześciu miesięcy od ukończenia studiów. Największymi optymistami okazali się Niemcy (57% odpowiedzi twierdzących), Norwegowie (56%) i Ukraińcy (54%) - więcej niż połowa studentów o takiej narodowości jest pewna, że zostanie zatrudniona przez swojego idealnego pracodawcę. Z drugiej strony, najmniej pewni siebie, prawdopodobnie ze względu na ciężką sytuację ekonomiczną w kraju, okazali się Włosi (29%), Irlandczycy (27%), Grecy (26%), Brytyjczycy (25%) i Hiszpanie (18%). Mniej niż jedna trzecia z nich wierzyła, że uda im się spełnić marzenia zawodowe.
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
