Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code - w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup 'IT World of Work 2025 Outlook'.
Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.
Dla wielu osób utrzymanie koncentracji przez cały dzień pracy stanowi nie lada wyzwanie. Bardzo często nawet kilka kaw wypitych w trakcie obowiązków nie wystarcza, aby utrzymać odpowiedni poziom energii. W takim momencie z pomocą przychodzą woreczki energetyczne. Dzięki swoim właściwościom pozwalają na skuteczne podniesienie poziomu energii, a przy tym są bezpieczne w stosowaniu.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Dążąc do zmotywowania pracownika mamy na celu osiąganie przez niego lepszych efektów w podejmowanych działaniach. Już na tym pierwszym etapie pracodawcy popełniają zasadniczy błąd. Podejmując jakiekolwiek działania w stosunku do swoich podwładnych, pracodawca powinien mieć na względzie przede wszystkim ich satysfakcję. Wyłącznie zadowolona i usatysfakcjonowana osoba będzie skutecznie dążyć do realizacji wyznaczonych celów.
Funkcja koncentrująca się na zarządzaniu zasobami ludzkimi to bardzo ciężki kawałek chleba. Poza cechami przywódczymi, trzeba wykazać się sporym talentem psychoanalitycznym, żeby "rozgryźć" kandydata na potencjalnego pracownika, skompletować zgrany zespół i skutecznie nim zarządzać. Ten trzeci, końcowy element jest najtrudniejszy, polega na lawirowaniu w labiryncie różnorodnych charakterów i osobowości, dopasowywaniu ich do siebie i...
Technik i sposobów motywacji jest multum, a i tak niezwykle ciężko jest znaleźć tą jedną, jedyną, najodpowiedniejszą. Jak zatem osiągnąć zamierzony cel?
Przykład idzie z góry, a pracownicy częściej rezygnują z pracy z powodu szefa, niż niespełnionych oczekiwań lub złych warunków pracy. Bądź przywódcą "świecącym" przykładem. Snując się po firmie bez celu, zajmując się wszystkim i niczym, a co gorsza wciąż nadzorując i kontrolując swoich podwładnych, samemu nie robiąc nic produktywnego - zrazimy tylko pracowników do siebie i firmy. Dużo uśmiechu i pozytywna energia - to dwa podstawowe sposoby na ożywienie i poprawę nastroju w zespole. Żeby motywować kogoś, przede wszystkim to TY powinieneś czuć się zmotywowany. Wiemy, że w niektórych sytuacjach nie jest to proste, ale to szef ponosi odpowiedzialność za pracowników i warunki pracy jakie im stwarza.
System mobilizacji pracowników powinien funkcjonować ciągle, a nie tylko w wybranych momentach funkcjonowania firmy (np. gdy chce ona zwiększyć swoje obroty). Sukces w firmie nigdy nie będzie stały, jeżeli motywacja jej członków będzie przeprowadzana wybiórczo.
Motywacja zewnętrzna to jednak nie tylko korzyści materialne. Zaliczają się do niej również wszystkie działania, mające na celu nieustanne zapewnianie pracownika o tym jak ważną rolę pełni w firmie i jak bardzo istotne są wykonywane przez niego obowiązki. Poczucie stabilności w miejscu zatrudnienia w wielu przypadkach bywa równie potrzebne, jak wynagrodzenie adekwatne do wykonywanych obowiązków.
W tym przypadku najważniejsza jest rozmowa z pracownikiem, okazane mu zainteresowanie, omawianie jego potrzeb i popełnionych błędów. Popełnione błędy nie powinny być ostro krytykowane, a rozmowa musi nakierować podwładnego na poszukiwanie odpowiedniej drogi ich naprawy.
Stopniowe zwiększanie samodzielności pracownika i możliwości podejmowania przez niego decyzji - kiedy pracownik poczuje, że szef obdarzył go sporym kredytem zaufania, będzie czuł się zobowiązany, żeby nie zawieść swojego przełożonego. Oczywiście to do managera należy ocena sytuacji i możliwości pracownika w danym momencie.
Amerykański psycholog - Douglas McGregor, stworzył teorię według, której pracownicy dzielą się na dwa typy X oraz Y. A przynajmniej, na takie dwa typy nieświadomie dzielą ich pracodawcy. Pracownicy typu X są leniwi, unikają pracy i robią co się da, żeby "zarobić, ale się nie narobić". Wymagają ciągłej kontroli ze strony przełożonego, do wszystkiego trzeba ich zmuszać i nieustannie nimi kierować. Nie trudno domyślić się, że taki typ nie może liczyć na motywację poprzez nagrody.
Pracownik Y natomiast to wzór, wymarzony, idealny dla każdego specjalisty z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Pracowity, odpowiedzialny, samodzielny kreatyny, lubiący wyzwania i skutecznie je realizujący. To oni najczęściej zgarniają nagrody.
Niestandardowymi metodami kontroli pracowników jest instalowanie w komputerach rejestratorów czasu. Za ich pomocą szef dokładnie wie o której godzinie pracownik zjawił się w firmie i zasiadł do obowiązków, jakie strony internetowe przegląda i ile czasu przeznacza na rzeczywistą pracę, a ile na prywatne sprawy. Mniej radykalnym rozwiązaniem są filtry uniemożliwiające przeglądanie tak zwanych "pożeraczy czasu", którymi np. są portale społecznościowe.
Wyrazem skrajnego braku zaufania do pracowników są kamery zainstalowane w firmie z myślą o nadzorze i kontroli osób w niej pracujących.
Analiza potrzeb zespołu i indywidualnych charakterów każdego z pracowników z osobna, to punkt wyjścia do długoterminowego planu motywacyjnego. Analizy takiej dokonuje się poprzez ROZMOWĘ/ DIALOG z podwładnymi. Skuteczne są również anonimowe ankiety w których zapytamy o to, jak dana osoba postrzega sytuację i swoje miejsce w firmie. Wykazując zainteresowanie sprawiamy, że pracownik czuje się potrzebny, co pobudza go do działania z podwójną siłą i energią.
Autor: Katarzyna Rolnik
Piątek, 14 marca 2014
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.