Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Coraz więcej Polaków stawia na prowadzenie własnego biznesu.Przedsiębiorczość jest w cenie. Już blisko czterech na pięciu naszych rodaków uważa, że należy zachęcać dzieci do założenia firmy i pracy na własny rachunek. Takie wnioski płyną z badania, jakie dla Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan przeprowadził CBOS. Niechętna zakładaniu swojego biznesu jest tylko co dziewiąta osoba, a 16 proc. ankietowanych nie ma zdania.
- W ostatnich latach, szczególnie po wejściu Polski do Unii, powstało dużo małych firm. Zmienia się więc stosunek do przedsiębiorczości i przedsiębiorców - uważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, współautorka badania. - Dla ponad 60 proc. respondentów prywatne firmy są źródłem rozwoju gospodarki i dobrobytu.- To nie są tylko niespełnione deklaracje - uważa socjolog prof.
Andrzej Rychard. - Polacy znacznie lepiej radzą sobie z rynkiem niż z demokracją. Jego zdaniem coraz lepsza opinia o przedsiębiorczości wynika też ze sporego dystansu wobec państwa. Wiele osób wybiera własną działalność jako sposób na niezależność oraz stabilizację zawodową niezwiązaną z publicznym etatem. Zmianie postaw sprzyjają też liczne przykłady biznesowych sukcesów.
Coraz więcej jest w Polsce firm, które w ciągu kilkunastu lat wyrosły na liderów branż czy rynków. Często były wymyślone i zbudowane od podstaw przez młodych ludzi, którzy szturmem zdobywali klientelę wraz z odradzającym się kapitalizmem. Tak powstał np. Maspex, założony przez kolegów ze studiów, dziś jedna z największych firm spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Od zera zaczynał notowany na warszawskiej giełdzie Komputronik, jedna z największych sieci sprzedaży sprzętu komputerowego w Polsce. Wszystko zaczęło się 14 lat temu. - Żeby zarobić na czesne, otworzyliśmy z bratem punkt serwisujący komputery - wspomina Wojciech Buczkowski, prezes spółki.
Zdaniem ekonomistów polscy przedsiębiorcy doskonale wykorzystują możliwości, które daje rynek. - Przed 2004 r. politycy obawiali się, że nasz kraj po akcesji zaleją unijne towary. Tymczasem to Polacy, omijając zakazy pracy, zakładali jednoosobowe spółki i kolonizowali kraje starej Unii - mówi Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha. - Nie bez powodu badania Komisji Europejskiej pokazały, że jesteśmy najbardziej przedsiębiorczym narodem w całej Europie.
Źródło: www.kariera.pl
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.