Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
Damski garnitur to esencja wszechstronności i stylu, która wychodzi poza biurowe ramy. Od casualowych wyjść po wyjątkowe okazje - jego uniwersalność pozwala tworzyć różnorodne stylizacje, łączące wygodę z elegancją. Klasyczne kroje, luksusowe tkaniny i odpowiednio dobrane dodatki sprawiają, że garnitur jest idealnym wyborem dla nowoczesnej kobiety pragnącej podkreślić pewność siebie i indywidualny charakter. Odkryj modową moc damskiego garnituru!
Co czwarty pracodawca w Polsce planuje zatrudniać nowych pracowników w IV kwartale 2025 roku - wynika z dziś opublikowanego raportu ManpowerGroup. 51% firm nie przewiduje zmian kadrowych, 18% zapowiada redukcje, a 2% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Najwięcej rekrutacji w końcówce roku odbędzie się w branży opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych oraz w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych. Najlepsze perspektywy dla kandydatów poszukujących pracy oferuje wschodnia Polska, najgorsze południowy zachód kraju.
Poranna jazda samochodem do biura często przypomina wyścig z czasem. Korki uliczne, agresywni kierowcy i ciągły pośpiech tworzą koktajl stresu, który wpływa na nasze samopoczucie przez cały dzień. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo napięta podróż do pracy oddziałuje na ich późniejszą produktywność. Czy można temu przeciwdziałać i uczynić poranny dojazd mniej stresującym doświadczeniem?
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Zaangażowanie pracodawcy w działania ukierunkowane na wyrównanie szans na rynku pracy odgrywa coraz większą rolę w procesach rekrutacyjnych. Chociaż aspekty takie jak wynagrodzenie, możliwości rozwoju czy model pracy nadal pozostają kluczowe w wyborze kolejnego miejsca zatrudnienia, to fakt czy firma posiada politykę różnorodności, może wpływać na decyzję kandydatów. Jak wynika z sondażu Hays Poland, organizacje otwarte na potrzeby kobiet oraz mniejszości zyskują w oczach profesjonalistów biorących udział
w rekrutacjach.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, święta celebrującego społeczne, gospodarcze, kulturalne
i polityczne osiągnięcia kobiet, firma Hays przeprowadziła badanie na temat roli, jaką polityka różnorodności firmy odgrywa w wyborze pracodawcy. Celem strategii różnorodności jest bowiem wyrównanie szans w miejscu pracy oraz wykluczanie krzywdzących stereotypów. Badanie, w którym udział wzięło ponad 19 tys. osób na świecie i blisko 800 w Polsce, nawiązuje do tegorocznego hasła przewodniego Dnia Kobiet - #BreakTheBias, wzywającego do przełamania uprzedzeń, utrudniających kobietom rozwój.
CENNA POLITYKA RÓŻNORODNOŚCI
Główne trendy rekrutacyjne pozostają niezmienne: wysokość wynagrodzenia i możliwości rozwoju zawodowego są nadal najważniejsze w zmianie miejsca zatrudnienia. Natomiast w obliczu kilku ofert pracy kandydaci zwracają uwagę na inne aspekty m.in. profil działalności firmy, jej wpływ na środowisko i społeczeństwo oraz stosunek do grup mierzących się z dyskryminacją. Jednym
z głównych aspektów branych pod uwagę jest postawa organizacji w zakresie równości w miejscu pracy.
Polityka różnorodności określa najlepsze praktyki dotyczące rekrutacji, zatrudnienia, wynagrodzeń
i awansów. W myśl zapisów takiej strategii szanse, które otrzymują pracownicy firmy, wynikają wyłącznie z ich kompetencji oraz osiągnięć, i nie są w żadnym stopniu powiązane z danymi demograficznymi m.in. płcią, rasą, wiekiem, sprawnością, narodowością, faktem posiadania dzieci
i wielu innymi. Celem polityki różnorodności jest uczynienie organizacji miejscem pracy otwartym na każdego kandydata i pracownika, ze szczególnym uwzględnieniem grup społecznych, które na rynku pracy są niewystarczająco reprezentowane lub mierzą się z różnymi formami dyskryminacji.
- Kobiety stanowią jedną z grup, na których koncentrują się działania podejmowane w ramach polityki różnorodności. Stanowią połowę społeczeństwa, jednak jak pokazują różnorodne badania, nadal doświadczają w toku kariery przeszkód wynikających z płci. Organizacje coraz częściej dostrzegają ten problem i podejmują kroki mające na celu wyrównanie szans kobiet i mężczyzn w miejscu pracy. Dotyczy to zarówno jasnych kryteriów przyznawania podwyżki i awansu, które umożliwiają specjalistkom rozwój lub wkroczenie na ścieżkę menedżerską, jak i otwartości na potrzeby pracujących mam - komentuje Aleksandra Tyszkiewicz, dyrektor wykonawcza w Hays Poland.
OTWARTY PRACODAWCA
Jak wynika z najnowszego sondażu internetowego Hays, aż 79 proc. kandydatów w Polsce uważa politykę różnorodności firmy za mniej lub bardziej ważną przy ocenie atrakcyjności oferty pracy. Fakt, czy rekrutująca organizacja posiada dokument tego typu, co on zawiera i jak jest wdrażany w życie, za bardzo ważny uznało 39 proc. kandydatów. Zaledwie co piąty (21 proc.) uważa ten aspekt za nieważny.
W skali globalnej fakt posiadania przez firmę polityki różnorodności został uznany za istotny przez 85 proc. respondentów. Porównując odpowiedzi uzyskane w Polsce z tymi zebranymi na świecie, największa różnica występuje w odsetku respondentów uznających politykę różnorodności firmy za bardzo ważną w ocenie atrakcyjności oferty pracy. W Polsce tę odpowiedź wybrało 39 proc., natomiast na świecie - co drugi kandydat.
Czy polityka różnorodności firmy jest dla Ciebie ważna przy ocenie atrakcyjności oferty pracy?
|
Polska |
Świat |
Bardzo ważna |
39% |
50% |
Ważna |
28% |
22% |
Raczej ważna |
12% |
13% |
Nieważna |
21% |
15% |
Źródło: Badanie Hays Poland, luty 2022
- Kandydaci i kandydatki coraz większą uwagę przywiązują do pozafinansowych aspektów oferty. Zmianę miejsca zatrudnienia częściej motywują też chęcią podjęcia pracy, która da im większe poczucie sensu, będzie spójna z ich światopoglądem i wartościami. Od nowego pracodawcy oczekują, że będzie zaangażowany w działania CSR i przykładał się do ograniczania nierówności na świecie. Tymczasem kobiety na rynku pracy doświadczają nierówności częściej niż mężczyźni.
W związku z tym zwracają uwagę, czy potencjalny pracodawca posiada politykę różnorodności, a co najważniejsze - czy stosuje jej zapisy - wyjaśnia Aleksandra Tyszkiewicz z Hays Poland.
ODPOWIEDŹ NA WYZWANIA
Badania Hays Poland jednoznacznie wskazują, iż przeszkód w karierze wynikających z płci częściej doświadczają kobiety. Raport 'Kobiety na rynku pracy 2021' pokazał, że takie doświadczenie na swoim koncie ma 52 proc. i 20 proc. mężczyzn. Profesjonalistki najczęściej doświadczają zakładania przez firmy ich mniejszej dyspozycyjności (48 proc.), kierowania się stereotypami w decyzjach o zatrudnieniu czy awansie (47 proc.), faworyzowania mężczyzn (46 proc.) oraz braku zaufania do posiadanych kwalifikacji (39 proc.).
Czy wdrożenie w firmie polityki różnorodności może być rozwiązaniem powyższych problemów? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależy bowiem od aktualnej sytuacji w organizacji, tj. jak wiele jest do poprawy w zakresie różnorodności, oraz czy zapisy oficjalnej polityki znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości i będą adekwatnie komunikowane. Jak wynika z badania Hays, oficjalną politykę różnorodności posiada 30 proc. organizacji. Jednocześnie zaledwie 50 proc. pracowników tych firm uważa, że jej zapisy przekładają się na realne działania.
Czy firma, w której obecnie pracujesz, wdrożyła oficjalną politykę różnorodności?
Tak |
30% |
Nie |
49% |
Nie wiem |
21% |
Źródło: Raport Hays Poland 'Kobiety na rynku pracy', maj 2021
Niewątpliwie jednak organizacje powinny dążyć do opracowania oficjalnej polityki różnorodności, określającej działania mające zagwarantować wszystkim pracownikom równość szans w miejscu pracy. Jest to bowiem pierwszy krok na drodze do pozytywnych zmian. Pracodawcy powinni inwestować w rozwój utalentowanych profesjonalistek, zapewnić im dostęp do programów mentoringowych i szkoleń. Przede wszystkim powinni jednak podejmować decyzje o awansach na podstawie kwalifikacji i doświadczenia kandydatów.
Dodatkowo niezwykle cenne są szkolenia, mające na celu nauczyć wszystkich pracowników jak nie ulegać nieświadomej faworyzacji lub dyskwalifikacji ze względu na dane metrykalne danej osoby. Bardzo często są to nisko kosztowe rozwiązania, które pozwalają zbudować podstawy niezbędne do równania szans kobiet i mężczyzn w miejscu pracy.
KONTAKT DLA MEDIÓW
Zofia Nowak
Senior PR & Communications Specialist
T: +48 722 224 701
E: znowak@hays.pl, media@hays.pl
Informacje o Hays Poland
Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 254 biura w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 12.100 ekspertów w 20 specjalizacjach.
W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.
Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.
Wtorek, 08 marca 2022
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.