Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
Damski garnitur to esencja wszechstronności i stylu, która wychodzi poza biurowe ramy. Od casualowych wyjść po wyjątkowe okazje - jego uniwersalność pozwala tworzyć różnorodne stylizacje, łączące wygodę z elegancją. Klasyczne kroje, luksusowe tkaniny i odpowiednio dobrane dodatki sprawiają, że garnitur jest idealnym wyborem dla nowoczesnej kobiety pragnącej podkreślić pewność siebie i indywidualny charakter. Odkryj modową moc damskiego garnituru!
Co czwarty pracodawca w Polsce planuje zatrudniać nowych pracowników w IV kwartale 2025 roku - wynika z dziś opublikowanego raportu ManpowerGroup. 51% firm nie przewiduje zmian kadrowych, 18% zapowiada redukcje, a 2% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Najwięcej rekrutacji w końcówce roku odbędzie się w branży opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych oraz w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych. Najlepsze perspektywy dla kandydatów poszukujących pracy oferuje wschodnia Polska, najgorsze południowy zachód kraju.
Poranna jazda samochodem do biura często przypomina wyścig z czasem. Korki uliczne, agresywni kierowcy i ciągły pośpiech tworzą koktajl stresu, który wpływa na nasze samopoczucie przez cały dzień. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo napięta podróż do pracy oddziałuje na ich późniejszą produktywność. Czy można temu przeciwdziałać i uczynić poranny dojazd mniej stresującym doświadczeniem?
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Tematem przewodnim tegorocznego Międzynarodowego Dnia Kobiet jest #ChooseToChallenge. Hasło promuje przyjmowanie proaktywnej postawy wobec nierówności wynikających z płci
i kwestionowanie przekonań, które prowadzą do pogłębiania różnic. Odmienność szans kobiet
i mężczyzn na rozwój kariery, awans i wynagrodzenie uzależnione wyłącznie od posiadanych kompetencji, wciąż pozostaje aktualnym wyzwaniem w skali globalnej i lokalnej. Jak wynika
z badania Hays Poland, pracownicy są gotowi reagować na przejawy nierówności płci w miejscu pracy i tym samym przyczyniać się do wdrażania pozytywnych zmian w firmach.
Polska od lat zajmuje coraz lepsze pozycje w rankingach dotyczących udziału kobiet w rynku pracy oraz równości wynagrodzeń. Wciąż pozostaje jednak wiele obszarów w sferze zawodowej, w których do głosu dochodzą krzywdzące przekonania i stereotypy na temat kobiet na rynku pracy. Luka płacowa - chociaż poniżej średniej dla krajów OECD - nadal stanowi problem, szczególnie biorąc pod uwagę mniejszą reprezentację kobiet na wysoko opłacanych stanowiskach. Przeszkodą na drodze do równości szans jest również wciąż spotykane w środowisku zawodowym przekonanie o mniejszej dyspozycyjności i skuteczności kobiet w biznesie. W konsekwencji specjalistki bywają pomijane w awansach, napotykają na trudności w 'przebiciu się' w tradycyjnie męskich branżach lub mierzą się z brakiem zaufania wobec posiadanych przez nie kwalifikacji.
CZAS NA REAKCJĘ
Jak wynika z sondażu internetowego przeprowadzonego przez Hays Poland na grupie ponad 600 osób, zdecydowana większość profesjonalistów zakwestionowałaby przejawy nierówności płci w miejscu pracy, gdyby była ich świadkami. Łącznie aż 89% respondentów zadeklarowało, że tego typu sytuacja spotkałaby się z ich reakcją. Co drugi ankietowany stwierdził, że od razu wyraziłby swój sprzeciw w obliczu jakiejkolwiek nierówności. Z kolei 27% profesjonalistów zwróciłoby się do kadry zarządzającej lub działu HR, aby naświetlić problem czy sytuację, w której dochodzi do dyskryminacji ze względu na płeć pracownika. Kolejne 12% zdecydowałoby się na taki krok wyłącznie wtedy, gdy poinformowanie o nieprawidłowościach byłoby możliwe przy zachowaniu anonimowości, np. za pośrednictwem kwestionariusza lub dedykowanej infolinii.
Jaka byłaby Twoja reakcja na przejaw nierówności płci w miejscu pracy?
50% | Od razu wyrażę swój sprzeciw |
27% | Poinformuję o tym kadrę zarządzającą/ dział HR |
12% |
Poinformuję o tym kadrę zarządzającą/ dział HR, tylko jeśli mogę zachować anonimowość |
11% | Nie zareaguję |
Źródło: Badanie Hays Poland, luty 2021.
Jednak 11% respondentów badania zadeklarowało, że nie zareagowałoby na przejawy nierówności płci w miejscu pracy, pomimo wewnętrznego sprzeciwu wobec wszelkiej dyskryminacji. W tej grupie zaledwie 2% profesjonalistów nie podjęłoby żadnych działań, ponieważ w ich odczuciu nie należy to do ich obowiązków. Wśród wymienianych powodów pojawiał się również brak możliwości anonimowego dokonania takiego zgłoszenia w firmie. Najczęściej wskazywanym powodem braku reakcji było jednak przekonanie,
że naświetlenie problemu i tak nie doprowadzi do jego rozwiązania.
ZMIANY NA LEPSZE
Jak zauważa Aleksandra Tyszkiewicz, Client Engagement Director w Hays Poland, to cenne informacje dla tych organizacji, które rozważają wdrożenie polityki różnorodności lub takową posiadają, lecz nie poświęcają należytej uwagi kwestiom z nią związanym.
- Zdarza się, że wewnętrzne dokumenty promujące różnorodność i równość szans w miejscu pracy nie przekładają się na realne działania, bądź ich założenia nie są komunikowane pracownikom. W konsekwencji zatrudnieni mają poczucie, że firma nie jest wrażliwa na kwestie nierówności, a zwrócenie uwagi na jakiekolwiek problemy nie spotka się z reakcją pracodawcy lub wdrożeniem planu naprawczego. Pracownicy mają również obawy, że mówienie wprost o braku równości w miejscu pracy negatywnie się na nich odbije. Oczekują zatem rozwiązań, które umożliwią anonimowe zgłoszenie problemu - komentuje Aleksandra Tyszkiewicz z Hays Poland.
Zagadnienie dyskryminacji powinno być skutecznie eliminowane m.in. za pomocą dobrych praktyk wdrażanych przez pracodawców. Budowanie kultury organizacyjnej na wspólnych wartościach - w tym różnorodności, równego traktowania i otwartości na odmienność - wspiera pozytywne doświadczenia pracowników, wzmacnia ich zaangażowanie i zadowolenie z pracy. Do tego niezbędne jest zapewnianie zatrudnionych, że ich spostrzeżenia mają znaczenie, a zgłoszenie problemu może przyczynić się do wdrożenia pozytywnych zmian w organizacji. W zachęcaniu pracowników do przyjmowania proaktywnej postawy w obliczu wszelkich przejawów nierówności ogromną rolę odgrywa możliwość anonimowego zgłaszania problemów. W tym celu warto tworzyć procesy i kanały komunikacji, które pozwolą pracownikom w sposób poufny podzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami.
BEZPOŚREDNIO I POŚREDNIO
Analiza odpowiedzi udzielonych w podziale na płeć ankietowanych pokazuje, że kobiety są bardziej skłonne reagować poprzez zgłoszenie problemu do kadry zarządzającej lub działu HR - takiej odpowiedzi udzieliło 41% respondentek i 35% respondentów. Z kolei mężczyźni częściej deklarują bezpośrednie zajęcie stanowiska, gdy w miejscu pracy zauważą przejawy nierównego traktowania ze względu na płeć.
Gotowość do natychmiastowej reakcji zadeklarowało 55% respondentów i 46% respondentek.
- Z badania Hays wynika, że zdecydowana większość pracowników wyraziłaby sprzeciw wobec sytuacji,
w której płeć staje się argumentem w decyzjach czy działaniach podejmowanych w miejscu pracy. Deklaracje respondentów są bardzo pozytywne, gdyż każdy z nas ma do odegrania ważną rolę w walce
z nierównością. Wszelkie działania podejmowane zarówno przez pracowników, jak i pracodawców mogą przyczynić się do niwelowania różnic i tworzenia różnorodnych miejsc pracy, w których zatrudnieni są oceniani wyłącznie na podstawie posiadanego doświadczenia i umiejętności - zauważa Aleksandra Tyszkiewicz z Hays Poland i dodaje - Jednocześnie niepokoi fakt, że jedna na dziesięć osób z różnych przyczyn nadal nie zdecydowałaby się zareagować w takiej sytuacji.
Firmy są coraz bardziej świadome problemów związanych z nierównością płci i podejmują wysiłki, które mają na celu eliminację wszelkich różnic. Pozytywne zmiany dostrzegają również pracownicy. 57% respondentów badania Hays jest zdania, że obecnie firmy zwracają większą uwagę na przejawy
nierówności płci, a 25% nie było w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.
Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że obecnie firmy zwracają większą uwagę na przejawy nierówności płci w miejscu pracy?
57% | Tak |
18% | Nie |
25% | Trudno powiedzieć |
Źródło: Badanie Hays Poland, luty 2021.
Kwestią priorytetową pozostaje edukacja pracowników w zakresie równości szans, naświetlanie korzyści płynących z różnorodności i wdrażanie działań, które mają na celu rozwiązanie konkretnych problemów,
z jakimi w toku kariery mierzą się pracownicy.
KONTAKT DLA MEDIÓW
Zofia Nowak
Senior PR & Communications Specialist
T: +48 22 584 56 73
E: znowak@hays.pl, media@hays.pl
Informacje o Hays Poland
Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 257 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 10.000 ekspertów
w 20 specjalizacjach.
W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem
w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.
Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.
Piątek, 05 marca 2021
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.