Poranna jazda samochodem do biura często przypomina wyścig z czasem. Korki uliczne, agresywni kierowcy i ciągły pośpiech tworzą koktajl stresu, który wpływa na nasze samopoczucie przez cały dzień. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo napięta podróż do pracy oddziałuje na ich późniejszą produktywność. Czy można temu przeciwdziałać i uczynić poranny dojazd mniej stresującym doświadczeniem?
Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code - w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup 'IT World of Work 2025 Outlook'.
Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Praca opiekuna osób starszych jest niejednorodna, bowiem zależy w dużej mierze od stanu osoby, którą należy się zaopiekować. Często czynności w jakich opiekun osoby starszej musi pomóc swemu podopiecznemu są niezręczne zarówno dla jednej i drugiej strony.
Podejmując się zatrudnienia na stanowisku opiekuna osób starszych należy mieć na uwadze, iż pośród obowiązków polegających na przyrządzeniu posiłku i jego podaniu, czy dotrzymaniu towarzystwa, wykonania zakupów i pomocy w sprzątaniu mieszkania będą również obowiązki związane z utrzymaniem higieny, aplikacją leków itp. By podołać zadaniu należy wykazać się niesamowitą komunikatywnością i empatia, nie mylić ze współczuciem, którego podopieczni się wstydzą i zdecydowanie nie potrzebują.
Dzięki umiejętnościom nawiązania relacji i komunikacji łatwiej jest rozeznać potrzeby podopiecznego i wyczuć jego stan emocjonalny, tym samym lepiej sprawować opiekę. Wzajemne zrozumienie, sympatia owocują często poprawą stanu psychicznego podopiecznego, który mimo choroby i niedołęstwa potrafi odczuć radość z życia. Życzliwość, uśmiech, szczerość opiekuna osoby starszej zapewniają poczucie bezpieczeństwa i spokój podopiecznemu, który wie że nie jest sam w swym trudzie codzienności i zawsze może liczyć na pomoc ze strony swego opiekuna.
By podopieczny się otworzył i zwierzył ze swoich uczuć, problemów musi zaufać opiekunowi, co nie jest łatwe. Kiedy fizjoterapeuta zdobędzie zaufanie podopiecznego rehabilitacja staje się łatwiejsza, a praca staje się współpracą z osobą niesamodzielną. Kluczem do sukcesu jest okazanie szacunku drugiej osobie, jak i okazanie poczucia obowiązku niesienia pomocy osobie starszej, nie tylko wynikającego z umowy o pracę, ale z samego faktu człowieczeństwa i funkcjonowania w społeczeństwie. Przejawem szacunku i zrozumienia jest umiejętność słuchania. Seniorzy nie rzadko potrzebują zaledwie wysłuchania.
Często słuchając podopiecznego można wysnuć szereg wniosków pomagających w realizacji funkcji opiekuna. Prócz słuchania warto rozmawiać, jednak nie narzucać się, nie pocieszać na siłę. Warto również poziom rozmowy dostosować do potrzeb i możliwości chorego. Nie rzadko konieczny jest bezpośredni kontakt wzrokowy, mówienie głośno i powoli, prostym językiem. Istotna w tym wypadku jest dbałość o warunki rozmowy. Mając rozeznanie w temperamencie podopiecznego, jego osobowości opiekun zyskuje również szeroką wiedzę o potrzebach decydowania samodzielnego jak i samodzielności podopiecznego. Osób starszych nie należy pouczać, nawet kiedy podejmują pochopne decyzje, nieracjonalne.
Opiekunka środowiskowa musi mieć nie tylko wiedzę teoretyczną o pielęgnacji podopiecznego, stadiach rozwoju choroby czy prawidłowych reakcjach na napady chorobowe czy spadek nastroju i pogorszenie się funkcji życiowych, ale umieć także w praktyce należycie zadbać o dobro osoby którą się opiekuje. Wymagana jest znajomość zasad higieny, w tym zastosowania odpowiednich preparatów przeciw odleżynom, czy odparzeniom po moczu, pieluchomajtek itp.
W przypadku czynności pielęgnacyjnych istotne znaczenie ma tez technika wstawania, przenoszenia podopiecznego jak również zachowania jego granic intymności. Wykonując pielęgnację warto zawsze informować o swoich zamiarach kolejno tłumacząc co i po co będzie wykonywane, jednocześnie pozwalając podopiecznemu na wykonanie tych czynności które jest w stanie wykonać bez pomocy.
Czwartek, 30 lipca 2015
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.