Zarządzanie bazą danych email to jeden z kluczowych elementów skutecznej komunikacji z klientami. Odpowiednio utrzymana baza nie tylko wspiera prowadzenie kampanii marketingowych, lecz także odgrywa ważną rolę w budowaniu trwałych relacji biznesowych. Z czasem każda baza traci swoją aktualność - część adresów wygasa, odbiorcy tracą zainteresowanie, a zachowania użytkowników zaczynają się zmieniać. Dlatego tak ważne jest regularne monitorowanie kondycji bazy oraz szybka reakcja na sygnały świadczące o konieczności jej odświeżenia.
Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.
W 2025 roku granica aktywności zawodowej w Polsce wyraźnie się przesuwa. Dla wielu osób, w tym licznej grupy obywateli Ukrainy przebywających w Polsce, wiek 60+ to nie czas na odpoczynek, ale na tzw. drugą karierę. Polska 'srebrna gospodarka' (silver economy) potrzebuje rąk do pracy, a doświadczenie życiowe staje się cennym zasobem. Poniższy artykuł analizuje perspektywy zatrudnienia, aspekty prawne oraz strategie finansowe, które pozwolą seniorom bezpiecznie i aktywnie wejść w rok 2026.
Zawody spawacza i montera od wielu lat należą do najczęściej wybieranych przez polskich specjalistów wyjeżdżających do pracy w Niemczech. Dynamiczny rozwój branży przemysłowej, energetycznej czy budowlanej sprawia jednak, że rosną również wymagania wobec kandydatów. Pracodawcy coraz częściej poszukują osób, które oprócz praktycznego doświadczenia potrafią także obsługiwać nowoczesne technologie. Jakie rozwiązania dominują dziś na niemieckim rynku i czego oczekują tamtejsi przedsiębiorcy?
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.
Poziom zaangażowania kadr pozostaje jednym z kluczowych wyzwań dla pracodawców, ponieważ stanowi podstawę stabilności i konkurencyjności firm. Wysokie zaangażowanie przekłada się na wysoką efektywność, a ta - na wyniki organizacji i perspektywy jej rozwoju. Niskie zaangażowanie to z kolei spadek wydajności i satysfakcji pracowników, które może prowadzić do pogorszenia wyników finansowych i zwiększonej rotacji. Ponadto jest to potencjalna blokada dla skutecznego przeprowadzenia transformacji czy wdrożenia innowacji w firmie.
Zaangażowanie częściej maleje niż rośnie
Tymczasem obecne nastroje się napawają optymizmem. Jak wynika z raportu Hays Poland 'Rynek pracy 2025. Półroczny przegląd trendów', co trzeci pracodawca dostrzega spadek zaangażowania zatrudnionych. Z tym twierdzeniem zgadza się prawie połowa pracowników.
Jak na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy zmieniło się zaangażowanie pracowników?
|
|
Perspektywa firm |
Perspektywa pracowników |
|
Zdecydowanie wzrosło |
4% |
8% |
|
Raczej wzrosło |
20% |
15% |
|
Pozostało bez zmian |
41% |
32% |
|
Raczej zmalało |
30% |
27% |
|
Zdecydowanie zmalało |
5% |
18% |
Źródło: raport Hays Poland 'Rynek pracy 2025. Półroczny przegląd trendów'
Choć pracodawcy najczęściej są zdania, że poziom zaangażowania w pracę nie uległ zmianie w tym roku, to odsetek tych dostrzegających spadek (35 proc.) jest więcej niż tych deklarujących wzrost (24 proc.). Podobny trend występuje w odpowiedziach udzielanych przez pracowników. Jednocześnie obie grupy oceniają zaangażowanie na nie do końca satysfakcjonującym, umiarkowanym poziomie. W skali od 1 do 10 firmy przypisały mu notę 6,07, a pracownicy nieznacznie więcej - 6,70.
Pracodawcy, zapytani o powody spadku zaangażowania, najczęściej wskazywali na brak podwyżek oraz poczucia stabilności i bezpieczeństwa. Jest to uzasadnione w kontekście obowiązującej w wielu firmach, większej dyscypliny budżetowej oraz zmian strukturalnych, które niejednokrotnie prowadzą do ewolucji struktury zatrudnienia i zamrożenia awansów. Duże znaczenie mają też niedobory kadrowe, które zamiast do utworzenia wakatów, prowadzą do zwiększenia nakładu pracy obecnych pracowników.
- Pracownicy dostrzegają, że ich motywacja i satysfakcja z pracy są mniejsze, niż jeszcze parę lat temu. Czują się przepracowani i niedocenieni, często nie mając też pewności, jak będzie wyglądać ich zawodowa przyszłość. Dodatkowo liczne zmiany, które zachodzą wokół nich - w pracy, w branży czy ogólnie na świecie - negatywnie wpływają na ich poczucie stabilności. Zmianę pracy częściej traktują jako pewne ryzyko i w pierwszej kolejności liczą na poprawę sytuacji w obecnej firmie - nie zawsze tylko pod kątem finansowym - zauważa Agnieszka Czarnecka, Head of HR Consultancy na Europę Środkowo-Wschodnią w Hays.
Podwyżki nie rozwiążą problemu niskiego zaangażowania pracowników
Choć poziom wynagrodzenia ma ogromny wpływ na satysfakcję i motywację pracowników, to sam wzrost płac bardzo często nie jest w stanie skutecznie rozwiązać problemu niskiego zaangażowania. Jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, przeprowadzonego na przełomie listopada
i grudnia 2025 roku wśród prawie 700 specjalistów i menedżerów, remedium na niewystarczające zaangażowanie byłoby zwiększenie poczucia sensu w pracy - ciekawsze projekty i wyzwania oraz wsparcie i docenienie ze strony szefa lub zespołu (po 31 proc. wskazań).
Co byłoby w stanie zwiększyć obecnie Twoje zaangażowanie w pracę?
Perspektywa pracowników
|
40% |
Podwyżka wynagrodzenia |
|
31% |
Ciekawsze projekty i wyzwania |
|
31% |
Wsparcie i docenienie |
|
29% |
Więcej możliwości awansu |
|
26% |
Poczucie większej stabilności zatrudnienia |
|
25% |
Większy work-life balance |
|
23% |
Lepsza komunikacja |
|
18% |
Poprawa atmosfery w zespole |
|
16% |
Większa autonomia |
|
16% |
Benefity dopasowane do moich potrzeb |
|
14% |
Zmiana modelu pracy |
|
7% |
Zmiana bezpośredniego przełożonego |
|
4% |
Inne |
Możliwe było zaznaczenie kilku odpowiedzi. Wśród innych najczęściej wymieniano więcej szkoleń, zmianę kultury organizacyjnej, poczucie większego wpływu, poprawienie jakości procesów
Źródło: badanie Hays Poland, listopad-grudzień 2025
Zdaniem blisko co trzeciego profesjonalisty, najskuteczniejsze w zwiększaniu zaangażowania są też lepsze możliwości uzyskania awansu, poczucie większej stabilności zatrudnienia i równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Jako najmniej skuteczne rozwiązanie respondenci wskazali zmianę modelu pracy lub bezpośredniego przełożonego.
Chociaż wysokość wynagrodzenia jest i zawsze będzie niekwestionowanym liderem na liście priorytetów pracowników, to znaczenie pozafinansowych czynników pracy cały czas rośnie.
W obliczu presji i większej niepewności, pracownicy są bardziej skłonni dopasować swoje oczekiwania do obecnych możliwości firm. Dzisiaj, wielu z nich wiele uwagi poświęca możliwościom rozwoju lub przetestowania swojej wiedzy i umiejętności w bardziej angażujących projektach.
- Pracownicy chcą działać w sposób spójny z wyznawanymi wartościami, mieć poczucie, że ich praca ma znaczenie, a oni są szanowani i doceniani za swój wkład w rozwój firmy. Tylko tyle i aż tyle. Podwyżka wynagrodzenia będzie miała krótkotrwały efekt, jeśli źródłem niskiego zaangażowania danego pracownika jest konflikt w zespole lub brak poczucia celowości wykonywanych zadań. Rozwiązanie problemu niskiego zaangażowania nigdy nie jest proste i zawsze wymaga indywidualnego podejścia - tłumaczy Agnieszka Czarnecka z Hays.
Szansa czy zagrożenie?
Niskie zaangażowanie pracowników to wyzwanie, na które należy reagować szybko - nie tylko
z uwagi na priorytety biznesowe, ale przede wszystkim z myślą o satysfakcji zatrudnionych, od której zależy ich przyszłość w organizacji. W rzeczywistości to dobra okazja do otwartego dialogu
o wzajemnych potrzebach i oczekiwaniach, a także ustaleniu strategii rozwojowej, która będzie wspierać pracowników teraz i w przyszłości. W rezultacie wzmocni to nie tylko efektywność zatrudnionych, ale też dobre, partnerskie relacje i kulturę organizacyjną firm.
Kontakt dla mediów
Zofia Nowak
PR & Communications Manager
T: +48 722 224 701
Informacje o Hays Poland
Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 207 biur w 31 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 9.500 ekspertów.
W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy
dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.
Materiał partnera.
Czwartek, 04 grudnia 2025
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
