Zmiany klimatyczne i rosnąca świadomość na temat jakości powietrza sprawiają, że europejskie miasta szukają sposobów na ograniczenie emisji spalin. Jednym z najgłośniejszych rozwiązań są Strefy Czystego Transportu (SCT), które stają się faktem również w Polsce. Dla wielu kierowców, zwłaszcza właścicieli starszych pojazdów z silnikiem Diesla, to sygnał, że nadchodzą istotne zmiany.
Holandia od lat pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków pracy dla spawaczy. Branża metalowa, stoczniowa, automotive oraz projekty offshore tworzą stałe zapotrzebowanie na fachowców, którzy potrafią pracować w nowoczesnych zakładach produkcyjnych i na konstrukcjach stalowych.
Branża izolacji przemysłowych w Europie rozwija się wyjątkowo szybko. Firmy prowadzą duże inwestycje w rafineriach, elektrowniach, stoczniach i zakładach produkcyjnych - dlatego zapotrzebowanie na doświadczonych monterów izolacji stale rośnie.
SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Zmiany klimatyczne i rosnąca świadomość na temat jakości powietrza sprawiają, że europejskie miasta szukają sposobów na ograniczenie emisji spalin. Jednym z najgłośniejszych rozwiązań są Strefy Czystego Transportu (SCT), które stają się faktem również w Polsce. Dla wielu kierowców, zwłaszcza właścicieli starszych pojazdów z silnikiem Diesla, to sygnał, że nadchodzą istotne zmiany.
Strefa Czystego Transportu to wyznaczony obszar, najczęściej w centrum miasta lub na jego kluczowych obszarach, do którego mogą wjeżdżać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Głównym celem SCT jest poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie ruchu najbardziej zanieczyszczających samochodów, czyli w praktyce tych najstarszych. Wprowadzenie stref opiera się na przepisach Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która daje samorządom narzędzia do ich tworzenia. Uchwałę o utworzeniu SCT podejmuje rada danej gminy, a okres, na jaki ją ustanawia, nie może być krótszy niż 5 lat.
Choć potocznie mówi się o 'zakazie dla Diesli', regulacje dotyczą wszystkich typów silników - zarówno wysokoprężnych, jak i benzynowych. Najważniejszym kryterium jest norma EURO, która określa dopuszczalny poziom emisji tlenków azotu, cząstek stałych i innych szkodliwych substancji. Im wyższa norma (np. EURO 5, EURO 6), tym bardziej ekologiczny jest pojazd. Wprowadzenie SCT to zatem nie nagła decyzja, a element długofalowej strategii, mającej na celu ochronę zdrowia mieszkańców i dostosowanie polskich miast do europejskich standardów.
Niezależnie od tego, jakim samochodem jeździsz - nowoczesnym lub nieco starszym - jeśli masz zarejestrowane auto, Twoim obowiązkiem jest wykupienie ubezpieczenia OC. Jeśli szukasz oferty, sprawdź: https://hdi.pl/ubezpieczenie-oc/.
Początkowo tworzenie Stref Czystego Transportu było dla samorządów dobrowolne, jednak nowelizacja przepisów wprowadziła w tej kwestii istotne zmiany. Obecnie obowiązek ustanowienia strefy dotyczy miast liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których Główny Inspektorat Ochrony Środowiska odnotuje przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2).
Oznacza to, że decyzja o ograniczeniu ruchu dla starszych aut nie zależy już wyłącznie od strategii lokalnych władz, ale jest wymuszona konkretnymi wynikami badań jakości powietrza. Taki mechanizm ma na celu systemową ochronę zdrowia mieszkańców w największych aglomeracjach, gdzie problem smogu samochodowego realnie wpływa na codzienne bezpieczeństwo.
Zasady funkcjonowania SCT różnią się w zależności od miasta. Jako pierwsze w Polsce na ich wprowadzenie zdecydowały się Warszawa i Kraków, przedstawiając kilkuetapowe harmonogramy, które stopniowo zaostrzają wymagania. Przykładowo, w pierwszym etapie ograniczenia mogą dotyczyć aut z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2006 rokiem (niespełniających normy EURO 4) oraz aut benzynowych sprzed 1997 roku (poniżej normy EURO 2). Z każdym kolejnym etapem wymogi będą rosły.
Jak sprawdzić, czy Twój samochód będzie mógł wjechać do strefy? Najważniejszą informację, czyli normę emisji spalin, znajdziesz w dokumentach pojazdu. Można ją również zweryfikować online na rządowych stronach internetowych, podając numer VIN. To pierwszy i najważniejszy krok, aby ocenić swoją sytuację i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Oprócz tego miasta wprowadzające SCT często udostępniają odpowiednie narzędzia, które ułatwiają sprawdzenie tych informacji. Pamiętaj, że za wjazd do strefy nieuprawnionym pojazdem przewidziany jest mandat w wysokości 500 zł.
Informacja o tym, że Twój samochód nie spełnia nadchodzących norm, może budzić niepokój, ale warto podejść do niej zadaniowo. Przede wszystkim zyskujesz czas na podjęcie świadomej decyzji.
Strefy Czystego Transportu to nieunikniony kierunek rozwoju miast, który wkrótce stanie się codziennością dla milionów polskich kierowców. Zamiast postrzegać je jako zagrożenie, warto spojrzeć na nie jak na impuls do działania. Sprawdzenie normy EURO swojego pojazdu, analiza potrzeb komunikacyjnych i przemyślane zaplanowanie ewentualnej wymiany samochodu to kroki, które pozwolą płynnie dostosować się do nowej rzeczywistości.
Artykuł sponsorowany.
Środa, 10 grudnia 2025
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
