Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Na sukces w branży IT składają się nie tylko doskonale rozwinięte umiejętności techniczne. Oprócz specjalistycznej wiedzy i zdolności coraz więcej pracodawców zwraca uwagę również na kompetencje miękkie potencjalnych pracowników. Przedstawiamy te, na które branża IT zgłasza największe zapotrzebowanie.
Przekonanie o stricte technicznym profilu kandydata do pracy w branży IT staje się coraz bardziej błędne. Ze względu na specyfikę tej pracy i stopień skomplikowania konkretnych projektów, wiele zadań wykonywanych jest zespołowo - pociąga to ze sobą konieczność rozwijania również kompetencji społecznych. Braki w tej sferze mogą znacząco utrudnić poszukiwanie zatrudnienia kandydatowi na stanowisko programisty, czy też testera.
Najmocniejszą pozycję na współczesnym rynku pracy zapewnia zatem połączenie kompetencji miękkich oraz twardych. Kompetencje twarde obejmują dotychczas nabyte umiejętności i wiedzę, które można zweryfikować stosunkowo szybko - w przypadku branży IT jest m.in. umiejętność programowania. Natomiast kompetencje miękkie są ściśle związane z naszym charakterem oraz tym, jak zachowujemy się w określonych sytuacjach. To umiejętności interpersonalne i komunikacyjne, które odpowiadają za nasze zaangażowanie, prowadzenie skutecznego dialogu, umiejętność autoprezentacji, czy łatwość współpracy z innymi ludźmi. Rozwój kompetencji miękkich to długotrwały proces, jednak jego efekt jest wart zarówno inwestycji czasu, jak i energii.
Praca w tak dynamicznie rozwijającym się środowisku, jak branża IT wymaga oprócz umiejętności technicznych, także konkretnych cech osobowościowych. Oto kompetencje miękkie, które powinni posiadać zarówno programiści, testerzy, jak i osoby zajmujące stanowiska menadżerskie w IT.
Tak, jak zostało napisane wcześniej realizacja określonych projektów w branży IT, najczęściej opiera się na współpracy. Praca zespołowa wymusza konieczność prowadzenia efektywnej komunikacji w grupie - w przeciwnym razie działania podejmowane przez jej członków nie będą wystarczająco skuteczne.
Współpraca z innymi to także dostosowywanie się do ich stylu pracy, wzajemne czerpanie ze swojego doświadczenia i wspólne wypracowywanie rozwiązań, które mają zapewnić grupie największą produktywność.
Otwartość na to, co nowe i wychodzenie poza utarte schematy to ogromny atut w branży IT. Kreatywny programista to niezwykle cenny nabytek w każdym przedsiębiorstwie. Specjalista, który chętnie szuka nowych, oryginalnych sposobów na rozwiązanie powstających problemów, może znacząco przyczynić się do zwiększenia jakości usług świadczonych przez firmę.
W środowisku IT zmiany zachodzą bardzo dynamicznie. Aby móc cieszyć się opinią dobrego pracownika, konieczne jest regularne aktualizowanie wiedzy i ciągłe doskonalenie nabytych umiejętności. Odpowiednia motywacja i przede wszystkim chęć do nauki to czynniki, które znacząco zwiększają szansę na odniesienie sukcesu w tej branży.
Specjalista ds. IT powinien umiejętnie definiować priorytety i wyznaczać jasne cele, do których będzie konsekwentnie dążyć podczas realizacji projektu. Doprowadzenie do jego finalizacji niejednokrotnie wymaga ogromnej wytrwałości oraz cierpliwości od wszystkich członków zespołu. Dlatego konsekwencja w działaniu i odpowiednie zaangażowanie w wykonywaną pracę to cechy, które bardzo doceniają pracodawcy z branży IT.
Rozwinięte umiejętności analityczne to jedna z absolutnie podstawowych cech, które powinna posiadać osoba pracująca w IT. Praca nad projektem i dostarczanie optymalnych rozwiązań technologicznych opiera się bowiem na logicznym myśleniu - niezwykle istotne jest zrozumienie zależności między procesami, które zachodzą na poszczególnych etapach programowania.
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.