Rynek pracy w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Coraz więcej osób staje przed wyborem: zostać na etacie czy spróbować sił w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy - różnią się nie tylko wysokością zarobków 'na rękę', ale także podatkami, urlopami czy bezpieczeństwem socjalnym.
Jak budować procesy, rozwijać zespoły i realnie wpływać na skalę działania firmy, gdy zakres odpowiedzialności wykracza poza utarte schematy? Dzmitry Tarashkevich, Head of TechOps Department w SOFTSWISS, opowiada o swojej ścieżce kariery, kluczowych decyzjach oraz o tym, co naprawdę go motywuje w pracy. Na końcu artykułu Aleksandra Ośko, doradca zawodowy i coach ds. komunikacji międzykulturowej, przedstawi analizę strategii kariery bohatera wywiadu oraz praktyczne wskazówki, jak można je zastosować w rozwoju zawodowym.
Założenie strony internetowej przestało być czasochłonnym zadaniem zarezerwowanym dla programistów. Dzięki nowoczesnym technologiom i intuicyjnym narzędziom takim jak kreator stron możesz uruchomić profesjonalną witrynę w zaledwie kwadrans, bez znajomości kodowania czy skomplikowanej konfiguracji technicznej.
Połączenie pracy zawodowej z odkrywaniem nowych zakątków globu to dla wielu osób definicja idealnego stylu życia. Jeszcze niedawno taka wizja wydawała się odległym marzeniem, dostępnym tylko dla nielicznych. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i zmianom na rynku pracy, staje się coraz bardziej realną opcją.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Oprócz rozwoju już istniejących centrów, w kraju lokowane są kolejne inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BSS). W związku z tym, na rozbudowę struktur istniejących firm, nakłada się tworzenie zupełnie nowych stanowisk w sektorze. Dla pracodawców oznacza to trudności rekrutacyjne. Jak wynika
z Raportu płacowego Hays dla sektora usług biznesowych, wyzwań oczekuje aż 65 proc. pracodawców.
Miniony rok to duży wzrost liczby rekrutacji prowadzonych przez firmy z branży. Jak wynika z prognoz ABSL, w pierwszej połowie 2022 roku liczba osób zatrudnionych w sektorze osiągnie poziom 377 tys., co będzie stanowić wzrost rzędu 6,1 proc. rok do roku. Wzrost zatrudnienia ma związek ze stałym napływem nowych inwestorów oraz planowanym rozwojem kadr
w już istniejących organizacjach.
POTRZEBY KOMPETENCYJNE SKUTKUJĄ WZROSTEM WYNAGRODZEŃ
Od kilku lat polski sektor usług konsekwentnie zmienia swój profil. Z rynku obsługującego bardzo proste i powtarzalne procesy, stał się lokalizacją skupiającą dojrzałe centra, realizujące procesy złożone, wymagające zaawansowanych kompetencji, m.in. cyfrowych. Polska przestaje być postrzegana jako rynek niskich kosztów zatrudnienia, a coraz częściej - przez pryzmat wysokiego poziomu innowacyjności. Rzeczone innowacje przyczyniają się do lokowania w tutejszych centrach kolejnych stanowisk decyzyjnych, ale także do dalszego wzmacniania pozycji Polski na mapie nowoczesnych usług dla biznesu.
- Za nami niezwykle dynamiczny rok, który obfitował w szanse dla branży. Można powiedzieć,
że efekt pandemii w sektorze BSS dawno minął. Firmy chętniej podejmują więc decyzje o dalszym rozwoju zespołów
i funkcji, a na polskim rynku pojawiają się nowe inwestycje. Adresując potrzeby związanie z zatrudnieniem, pracodawcy podwyższają wynagrodzenia. W 2021 zaobserwowaliśmy wzrost rzędu 6 proc. rok do roku, natomiast doświadczeni eksperci mogli liczyć nawet na podwyżki na poziomie 15-20 proc. - komentuje Mateusz Zalewski, Client Director w Hays Poland.
Wyniki badania przeprowadzonego przez Hays Poland jednoznacznie wskazują, że wzrost wynagrodzeń będzie trendem obowiązującym również w 2022. Podwyżki płac przewiduje aż 77 proc. firm z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Pracodawcy zapytani o specjalizacje, których będą dotyczyć rekrutacje zaplanowane na 2022, najczęściej wskazują finanse i księgowość, HR, IT, obsługę klienta oraz administrację. W cenie będą również doświadczeni liderzy zespołów i menedżerowie, łączący unikatowe w skali rynku kompetencje ze znajomością określonych
języków obcych.
WYZWANIA REKRUTACYJNE
Eksperci Hays zauważają, iż w sektorze BSS ponownie nastał rynek kandydata. Ciekawymi możliwościami zawodowymi cieszą się obecnie wszyscy pracownicy branży, niezależnie od poziomu doświadczenia. Należy oczekiwać, że ten trend utrzyma się w nadchodzących miesiącach. Wskazują na to wyniki badania opisanego na łamach Raportu płacowego Hays, poświęconego sektorowi usług dla biznesu. Aż 98 proc. pracodawców zaplanowało rekrutacje na rok 2022, a 65 proc. z nich spodziewa się trudności w tym zakresie.
Źródło: Raport płacowy 2022 - Centra usług biznesowych, Hays Poland.
W najbliższym czasie wysokie zapotrzebowanie rekrutacyjne będzie dotyczyło głównie większych organizacji oraz nowych, dopiero powstających centrów. Stąd też w najbliższych miesiącach dużym wyzwaniem - oprócz skutecznej rekrutacji - będzie zatrzymanie pracowników w organizacjach.
W wielu obszarach popyt na określone połączenie specjalizacji i języka obcego zdecydowanie przewyższa podaż. W konsekwencji, pracodawcy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu
w rosnącym stopniu muszą odpowiadać na realne potrzeby swoich pracowników.
Mimo że wynagrodzenie niezmiennie pozostaje kluczowym aspektem w decyzjach o zmianie pracy, to istotną rolę odgrywają pozafinansowe elementy oferty. Pracodawcy z branży jako czynniki pomagające firmie pozyskać niezbędnych pracowników najczęściej określają stabilność zatrudnienia (54 proc.), ciekawe projekty i wyzwania (48 proc.) oraz dostęp do rozwiązań
pracy elastycznej (44 proc.).
ZDALNA PRACA I REKRUTACJA
Niemal od początku pandemii jednym z kluczowych oczekiwań pracowników sektora usług dla biznesu jest dostępność pracy zdalnej. Wielu z nich to właśnie od tego faktu uzależnia swoje zainteresowanie ofertą pracy i gotowość do udziału w rekrutacji.
- Specjaliści, którzy biorą udział w procesach rekrutacyjnych, traktują pracę hybrydową jako minimum, niezależnie od poziomu zajmowanego stanowiska. W przypadku kandydatów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, częściej pojawia się oczekiwanie pracy całkowicie zdalnej. Będzie to wyzwanie, z którym pracodawcy będą musieli się zmierzyć w nadchodzących miesiącach - dodaje Mateusz Zalewski, Client Director w Hays Poland.
Pracownicy oraz kadra zarządzająca przyzwyczaili się bowiem do zdalnego modelu pracy,
a w firmach zostały wdrożone stosowne polityki oraz procesy. Obecne warunki zdecydowanie bardziej sprzyjają szerokiemu zastosowaniu niestacjonarnych form pracy, z czego nadal korzysta większość organizacji z sektora. Nie zawsze jednak jest to równoznaczne z możliwością pracy w pełni zdalnej na każdym stanowisku. Jak wynika z badania Hays, z rozwiązań pracy elastycznej (w tym z home office) w różnym zakresie korzysta obecnie 93 proc. zatrudnionych w sektorze BSS.
Źródło: Raport płacowy 2022 - Centra usług biznesowych, Hays Poland.
W minionym roku decyzje o powrocie do biur były raczej ostrożne, a zdecydowana większość firm
w sektorze usług dla biznesu nadal pracowała zdalnie lub hybrydowo. Obecnie najpopularniejszym modelem jest ten zakładający 1-2 dni pracy z biura w tygodniu. Jak zaznaczają eksperci, pracownicy centrów usług mogą jednak liczyć na większą niezależność w dostosowaniu sposobu wykonywania obowiązków do własnych preferencji.
- Obecnie wiele organizacji z sektora nowoczesnych usług dla biznesu daje pracownikom możliwość wyboru pomiędzy pracą wykonywaną wyłącznie z domu, modelem hybrydowym oraz pracą z biura. W praktyce obserwujemy, że część firm w dużej mierze pracuje jednak zdalnie,
a konieczność pojawienia się w biurze zdarza się rzadko. Często konieczność przyjazdu do siedziby firmy nie jest regularna, lecz skorelowana z konkretną potrzebą lub obecnością pozostałych członków zespołu - zauważa Karolina Lis, Director w Hays Poland.
Warto natomiast podkreślić, że w nawet w modelu zdalnym, wdrożenie nowego pracownika najczęściej przebiega w formie stacjonarnej. Popularyzacja pracy niestacjonarnej wpływa również na procesy rekrutacyjne, które stają bardziej elastyczne. Rekrutacje coraz częściej są prowadzone całkowicie zdalnie, a liczba etapów rekrutacji jest konsekwentnie zmniejszana. Wieloetapowe procesy coraz częściej zastępuje jedna, dłuższa rozmowa z kandydatem. Co istotne, w branży nowoczesnych usług dla biznesu kompetencje kandydata stawiane są pierwszym miejscu, natomiast lokalizacja nie gra już tak istotniej roli, a firmy chętniej poszerzają obszar poszukiwań pracowników, co zwiększa pulę dostępnych kandydatów i wpływa na ujednolicenie stawek w skali całego kraju.
O RAPORCIE
Raport płacowy Hays dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu jest zestawieniem poziomów wynagrodzeń na 40 stanowiskach, uzupełnionym wnioskami i komentarzami ekspertów oraz wynikami badania na temat rynku pracy, które zostało przeprowadzone pod koniec 2021 r.
KONTAKT DLA MEDIÓW
Zofia Nowak
Senior PR & Communications Specialist
T: +48 722 224 701
E: znowak@hays.pl, media@hays.pl
Informacje o Hays Poland
Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 256 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 10.800 ekspertów w 20 specjalizacjach.
W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.
Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.
Materiał partnera
Czwartek, 20 stycznia 2022
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.