Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia - LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.
W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code - w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup 'IT World of Work 2025 Outlook'.
Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.
Dla wielu osób utrzymanie koncentracji przez cały dzień pracy stanowi nie lada wyzwanie. Bardzo często nawet kilka kaw wypitych w trakcie obowiązków nie wystarcza, aby utrzymać odpowiedni poziom energii. W takim momencie z pomocą przychodzą woreczki energetyczne. Dzięki swoim właściwościom pozwalają na skuteczne podniesienie poziomu energii, a przy tym są bezpieczne w stosowaniu.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin
Historia Anny Ivanovej to przykład, jak młoda specjalistka bez dużego doświadczenia może krok po kroku zbudować karierę i stworzyć kluczowy dział w międzynarodowej firmie. Dziś kieruje zespołem analityków produktowych i współtworzy strategię rozwoju SOFTSWISS. W rozmowie opowiada, jak pokonała strach, przejęła inicjatywę i przekształciła pomysły w wartość dla biznesu. Na zakończenie swojej relacji jej drogę komentuje Aleksandra Ośko - doradczyni zawodowa i trenerka międzykulturowa.
- Anna, jak trafiłaś do SOFTSWISS?
Pięć lat temu zespół SOFTSWISS liczył mniej niż 500 pracowników. Miałam 19 lat i moje doświadczenie zawodowe ograniczało się agencji zajmującej się ruchem internetowym i analityką odbiorców. To właśnie ta wiedza zwróciła uwagę SOFTSWISS. Dołączyłam jako menedżer ds. klientów biznesowych i ani ja, ani firma nie wiązaliśmy z tym przesadnych oczekiwań. Dla wszystkich była to sytuacja nietypowa - większość zespołu stanowili seniorzy, ja byłam 19-letnią debiutantką.
- Opowiedz coś więcej o swojej karierze w firmie.
Kiedy zaczynałam, nie mieliśmy jednolitego systemu analitycznego. Uznałam, że jest to konieczność i przekonałam do tego kierownictwo. Pierwszym krokiem były proste tabele Excel, do których codziennie wpisywaliśmy dane, aby śledzić rozwój platformy. Z czasem proces się rozwinął - szkoliłam pracowników w zakresie analizy danych, pokazywałam, jak wyciągać wnioski i proponować klientom rozwiązania oparte na liczbach.
Po zmianach wewnętrznych zostałam zastępczynią kierownika zespołu menedżerów ds. klientów biznesowych i zaczęłam rozwijać dział analityczny. Uruchomiliśmy pierwsze procesy i systemy BI. Wraz z przyjściem mojego obecnego przełożonego powstał osobny dział Reports & Analytics, a ja stanęłam na jego czele. Zaczynaliśmy we dwoje, dziś to Data Office z 24 specjalistami, łączący analityków produktowych z całej firmy.
- Opowiedz o przełomowym momencie w swojej karierze w SOFTSWISS.
Gdy pojawił się pomysł zjednoczenia wszystkich analityków w jeden zespół, początkowo traktowałam to jako hipotezę. Po rozmowie z przełożonym przygotowałam plan i przedstawiłam go podczas spotkania z co-CEO w ramach firmowego festiwalu Young Fest.
To był punkt zwrotny - zdałam sobie sprawę, że mogę rozmawiać z najwyższym kierownictwem jak równy z równym, a moje propozycje są traktowane poważnie. Zaczęłam uczestniczyć w strategicznych dyskusjach, wspierać oceny ryzyka i współdecydować o kierunkach rozwoju.
W ciągu pięciu lat przeszłam drogę od początkującej specjalistki do liderki dużego zespołu. Na początku sądziłam, że wystarczy skupić się na liczbach. Dziś wiem, że kluczowe są także komunikacja i umiejętności miękkie - to one pozwalają zarządzać ludźmi i tworzyć wartość dla całej firmy.
- Czy 5 lat temu spodziewałaś się, że Twoja kariera tak się rozwinie?
Szczerze mówiąc, nie. Wydawało mi się, że po prostu wykonuję swoje obowiązki. Ogromne znaczenie miało wsparcie i zaufanie kierownictwa - dzięki szkoleniom i najlepszym praktykom mogłam rozwijać się szybciej.
Największą zmianą jaka we mnie zaszła, była odwaga. Zrozumiałam, że nie jestem tylko 'trybikiem' w systemie, ale osobą, która może wpływać na zmiany. W SOFTSWISS moje pomysły są wspierane, a osiągnięcia doceniane. Oczywiście bywają trudne sytuacje, ale w większości przypadków spotykam się z wdzięcznością.
Jestem przekonana, że bariery istnieją tylko w naszej głowie. Dopóki sami się ograniczamy i nie dzielimy pomysłami, stoimy w miejscu. Inicjatywa to pierwszy krok do rozwoju.
- Jakie są Twoje cele zawodowe? Czym chciałbyś się zajmować?
W takich firmach jak Google czy Amazon istnieją stanowiska Data Officer i Analytics Officer - odpowiedzialne za zarządzanie danymi i analityką. To model, który jest mi bliski. W SOFTSWISS analityka powstawała przy moim udziale i wiem, jak może się rozwijać. W przyszłości chciałabym pełnić właśnie taką funkcję.
- Co lub kto Cię inspiruje?
Największą inspiracją jest dla mnie mój przełożony - człowiek, od którego nauczyłam się niemal wszystkiego. Drugą taką osobą jest nasz co-CEO, z którym na początku wręcz bałam się współpracować, ale szybko przekonałam się, że to świetny lider: wspierający, otwarty na dialog i potrafiący inspirować zespół.
- Gdyby poproszono Cię o opisanie swojej ścieżki w SOFTSWISS za pomocą jednej metafory, jaką byś wybrała?
Moja ścieżka w firmie przypomina powiedzenie: 'Samuraj nie ma celu, ma tylko drogę'. Nigdy nie stawiałam sobie konkretnego celu - każdego dnia robiłam kolejny krok. Czasem droga była trudna, jak wspinaczka z dodatkowym obciążeniem, czasem łatwa i szybka. Ale zawsze dawała poczucie sensu.
Mam też ulubione motto, które pomaga mi w karierze: 'Nieważne jest zdanie innych, ale to, czy możesz spojrzeć na siebie z dumą w lustrze, wiedząc, kim byłaś dzisiaj'.
Karierę Anny komentuje Aleksandra Ośko - doradczyni zawodowa, coach i trenerka komunikacji międzykulturowej:
- Historia Anny pokazuje, że jej awans nie był wynikiem podążania za utartą ścieżką, lecz strategicznym wykorzystaniem swoich mocnych stron w zmieniającym się środowisku firmy. Głównym czynnikiem stymulującym jej wzrost była otwartość na nowe, zaangażowanie i ciężka praca. Anna samodzielnie zidentyfikowała lukę w systemie, stworzyła nową wartość dla organizacji i tym samym wykreowała dla siebie ścieżkę awansu.
W historii Anny widać, jak ważne w rozwoju pracownika są obydwie strony - przełożony i pracownik. Przełożony, który jest otwarty na dialog i sugestie oraz pracownik, który nie boi się mówić o potrzebie zmian, rozwoju czy usprawnień w firmie, wychodzi z inicjatywą. Anna znalazła się w sprzyjającym środowisku, które doceniało jej pomysły i dawało jej zaufanie oraz przestrzeń do działania.
To połączenie - wewnętrznej motywacji Anny do ciągłego ulepszania i proaktywności, oraz zewnętrznego wsparcia ze strony przełożonych - stworzyło idealne warunki do tak szybkiego i imponującego rozwoju. Anna jest osobą odważną, która nie boi się podejmować nowych wyzwań i mówić 'tak' nadarzającym się okazjom, chociaż dołączyła do firmy jako młoda osoba bez dużego doświadczenia.
Na podstawie historii Anny to, co można rekomendować młodym pracownikom to:
- Nie ograniczaj się do opisu stanowiska. Aktywnie szukaj w firmie obszarów, które można ulepszyć i odważnie proponuj rozwiązania. To pokazuje, że jesteś osobą, która myśli strategicznie, nie tylko 'szuka dziury w całym'.
- Rozwijaj swoje mocne strony. Zidentyfikuj swoje unikalne umiejętności np. przy wsparciu coacha kariery i szukaj okazji do pokazania ich i wykorzystania w firmie.
- Wychodź z inicjatywą, nie obawiaj się rozmawiać z przełożonymi i zarządem na temat swoich pomysłów. Pokaż, że masz odwagę i wiarę w swoje pomysły i kompetencje.
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.