SOFTSWISS, międzynarodowa firma technologiczna posiadająca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, podsumowuje 2025 rok jako okres stabilnego wzrostu, intensywnego zaangażowania społecznego oraz realizacji inicjatyw o realnym wpływie. W minionym roku firma konsekwentnie inwestowała w swoich pracowników, w innowacje oraz odpowiedzialność społeczną, umacniając swoją pozycję zarówno w polskim, jak i międzynarodowym ekosystemie IT.
Co trzecia firma IT planuje rekrutacje w pierwszym kwartale nowego roku, niemal połowa prognozuje utrzymanie obecnych zespołów, a tylko 17% rozważa redukcje. Rynek w 2026 roku będzie premiował znajomość AI, chmury i cyberbezpieczeństwa.
Rok 2025 upłynął pod znakiem dalszej niepewności oraz ostrożności - tak po stronie firm, jak i profesjonalistów. Na globalny oraz regionalny rynek pracy wciąż silnie wpływa zmienność i złożoność czynników geopolitycznych i gospodarczych.
Wybór materiału na smycze reklamowe ma fundamentalne znaczenie dla jakości produktu i wizerunku marki. Decyduje on o funkcjonalności gadżetu, jego trwałości i estetyce, a także o dostępnych technikach personalizacji. Od wytrzymałego poliestru, przez luksusową satynę, po ekologiczny rPET - każdy surowiec oferuje unikalne cechy, wpływające na odbiór i efektywność smyczy jako narzędzia promocji. Poznaj kluczowe różnice i wybierz idealny materiał.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Bądź na bieżąco z rynkiem pracy
Wysyłając formularz akceptujesz regulamin

Przyjęło się, że CV to dokument raczej sterylny. Nie dodajemy do niego zbytnio wymyślnych czcionek, grafik, kolorów - to uchodzi za nieprofesjonalną próbę przekabacenia rekrutera na swoją stronę tanimi sztuczkami. Wszak to nasza wartość, płynąca z doświadczenia i kompetencji, powinna mówić sama za siebie. Są jednak takie zawody, gdzie odrobina fantazji nie zaszkodzi, jest nawet wręcz wskazana. Aplikując do pracy na stanowiskach związanych z designem, marketingiem lub mediami odpowiednie wykorzystanie kreatywnych elementów pozwoli natychmiast wyróżnić się na tle czarno-białych dokumentów i w tym wypadku jest to zdecydowanie pożądany skutek.
Zacznijmy od podstaw. Zastanów się, czy ta ścieżka rzeczywiście przyniesie Ci lepszy efekt niż obstanie przy tradycyjnym formacie życiorysu. Wyłamując się poza konwenanse podejmujesz pewne ryzyko, które znacznie lepiej będzie sobie wykalkulować niż porywać się na dziką szarżę
i liczyć, że się uda.
Kreatywne CV najczęściej spełnia swoje zadanie w następujących branżach:
Graficy, ilustratorzy, designerzy UX/UI powinni potraktować CV jako wizytówkę swoich umiejętności. W ich przypadku estetyczny układ, przemyślana typografia i spójność wizualna zadziałają na korzyść. Możesz też pokusić się o elementy wizualne, jednak nie zapominaj, że to Twoje portfolio gra w tym zakresie pierwsze skrzypce.
Specjaliści od digital marketingu, social mediów czy copywritingu mogą używać kreatywnego CV jako sposobu na pokazanie swojego stylu i umiejętności w przyciąganiu uwagi. Interesujący layout może sprawić, że rekruter od razu dostrzeże ich zdolność do storytellingu.
Dziennikarze, montażyści, fotografowie czy specjaliści od wideo często pracują w środowiskach, gdzie liczy się forma przekazu. Tu można wykonać bardzo wiele ciekawych zabiegów, między innymi zmniejszyć rolę CV z gwoździa programu do zaledwie elementu składowego szerszego kreatywnego portfolio.
Do wszystkiego trzeba podchodzić jednak z umiarem i rozsądkiem, inaczej Twoje CV rzeczywiście wyjdzie kiczowato. Przejdźmy zatem przez wszystkie czynniki, które należy mieć na uwadze przy budowaniu twórczego CV.
Jeśli decydujesz się na taki manewr, to przede wszystkim musisz zachować równowagę między kreatywnością a profesjonalizmem. Twórcze elementy na pewno nie nadadzą się
w środowiskach typu księgowość czy prawo, zaś w kategoriach wymienionych we wcześniejszej części artykułu mają swoje miejsce - ale z umiarem.
Niezależnie od tego, jak kreatywne jest Twoje CV, musi pozostać czytelne. Hierarchia informacji, odpowiednie marginesy i dobrze dobrane czcionki również pomagają zachować profesjonalizm. Używaj wyróżnień (np. kolorów czy ikon) tylko tam, gdzie faktycznie ułatwia to zrozumienie przekazywanych informacji.
Jeśli chcesz dodać do swojego CV ilustracje czy infografiki, koniecznie upewnij się, że są wysokiej jakości. W tym celu znacznie lepiej formę wektorową, a nie pikselową, by nie narażać się na kompresję obrazów i zmniejszenie ich jakości.
Użycie więcej niż dwóch, maksymalnie trzech kolorów może wprowadzić chaos.
Podobnie z czcionkami - najlepiej ograniczyć się do jednej lub dwóch.
Rekruterzy korzystają z oprogramowania zwanego Applicant Tracking System, w skrócie ATS, które służy im do śledzenia aplikacji i kandydatów, aby przyspieszyć przebieg procesów rekrutacyjnych. Niestety, aplikacje te nie zawsze radzą sobie z poprawnym odczytem i interpretacją elementów nietekstowych. Jeśli kluczowe informacje, takie jak doświadczenie, umiejętności czy dane kontaktowe, zamieścisz w formie grafiki zamiast tekstu, ATS może je całkowicie pominąć, przez co Twoje CV nie przejdzie pierwszej selekcji.
Każdy dodany element powinien mieć funkcję - czy to podkreślenie kluczowych informacji, czy poprawa czytelności. Jeśli coś jest tylko ozdobą i nie wnosi wartości, lepiej to usunąć.
Aby stworzyć estetyczne, czytelne i funkcjonalne CV, musisz skorzystać z dedykowanych narzędzi, które posiadają odpowiednie funkcje, by faktycznie ułatwić Ci to zadanie. Wybór rozwiązania zależeć będzie głównie od Twojej znajomości danego programu, ale bez obaw - większość
z poniższych propozycji da się w miarę szybko opanować, nawet od zera.
Aplikując do branży kreatywnych możesz także pokusić się o stworzenie CV w formie wideo,
by bezpośrednio zaprezentować swoją osobowość i kreatywność. Taka forma zwłaszcza sprawdzi się dla aktorów, marketerów i twórców medialnych. Do tego rodzaju życiorysu musisz umieć posługiwać się programami do edycji filmów, takich jak DaVinci czy Adobe Premiere Pro.
Warto jednak pamiętać, że wideo CV nie powinno zastępować tradycyjnego dokumentu, a jedynie stanowić jego uzupełnienie.
Czy to wszystkie sposoby, w jakie możesz dać upust kreatywności w trakcie poszukiwań pracy? Oczywiście, że nie! Na stronie Jobseeker znajdziesz kompleksowy poradnik, który porusza ten temat znacznie głębiej i przedstawia dodatkowe, przydatne wskazówki.
Kreatywne CV to potężne narzędzie, które może pomóc Ci wyróżnić się na tle innych kandydatów - pod warunkiem, że jest dobrze przemyślane i nieprzeładowane dekoracjami. Decydując się na takie rozwiązanie koniecznie pamiętaj o czytelności, przejrzystości i kompatybilności z systemami ATS, aby nie zaszkodzić swoim szansom już na pierwszym etapie rekrutacji. Forma nie powinna przerosnąć treści!
Czwartek, 20 lutego 2025
© 1998-2025 JOBS.PL SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
